کد خبر: 479340
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ۱۰:۳۳:۰۰
| |

در بیانیه‌ای مشترک:

ترکیه، پاکستان و افغانستان، طالبان را به تعهد به صلح و مذاکره فراخواندند

وزرای امور خارجه ترکیه، پاکستان و افغانستان در پایان نشست سه‌جانبه خود درباره روند صلح در افغانستان با صدور بیانیه‌ای مشترک، طالبان را به تعهد به صلح اجماع فراگیر و مذاکره شده، فرا خواندند.

ترکیه، پاکستان و افغانستان، طالبان را به تعهد به صلح و مذاکره فراخواندند
کد خبر: 479340
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ۱۰:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| به نقل از آناتولی، در بیانیه مشترک ترکیه، پاکستان و افغانستان از تلاش‌های ترکیه، قطر و سازمان ملل در راستای تشکیل جلساتی در استانبول با هدف تسریع در روند مذاکرات صلح افغانستان قدردانی شد.

به گزارش ایسنا وزرای امور خارجه سه کشور مذکور همچنین تاکید کردند که نشست استانبول با مشورت گسترده طرفین جهت پیشرفت روند صلح پیگیری خواهد شد. صلح پایدار تنها از طریق روند سیاسی با هدف آتش بس دائمی و جامع که منجر به پایان یافتن درگیری‌ها شود، تحت رهبری افغانستان حاصل می‌شود.

در بیانیه مشترک مذکور همچنین بار دیگر بر پشتیبانی از افغانستان مستقل، دموکراتیک و متحد تاکید شده و آمده است: هدف قرار گرفتن غیرنظامیان، مقامات دولتی، فعالان جامعه مدنی، حامیان حقوق بشر، روزنامه نگاران و کارمندان رسانه‌ها را محکوم می‌کنیم. برای پایان دادن به خشونت‌ها و ایجاد فضای مناسب برای مذاکرات صلح، برقراری آتش بس فوری الزامی است.

در این بیانیه مشترک بر اهمیت روند «قلب آسیا- روند استانبول» به عنوان یک بستر اساسی که به ثبات منطقه از طریق همکاری‌های سیاسی و امنیتی و اقتصادی کمک می‌کند، تأکید شده و عزم مشترک برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن تایید شد.

در این بیانیه آمده است که منطقه و کشورهای همسایه به ویژه پاکستان و ایران بیش از 40 سال نقش مهمی در میزبانی از پناهجویان افغان داشته‌اند. در همین راستا از جامعه بین‌الملل خواسته شد تا همچنان به حمایت از کشورهای میزبان برای تأمین نیازهای اساسی پناهندگان افغان ادامه دهد.

در پایان بیانیه مشترک، از مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه، دولت و مردم ترکیه برای میزبانی این نشست سه جانبه تشکر شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها