کد خبر: 477229
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۷ ۰۸:۱۸:۲۲
| |

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‎الملل:

آمریکا بدون عمل به تعهداتش، خواستار بالا بردن محدودیت‌هاست

کارشناس مسائل بین‎الملل گفت: آمریکا بدون عمل به تعهداتش، خواستار بالا بردن محدودیت‌هاست، اما باید بداند که تعهدات برجامی خود را باید انجام دهد.

آمریکا بدون عمل به تعهداتش، خواستار بالا بردن محدودیت‌هاست
کد خبر: 477229
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۷ ۰۸:۱۸:۲۲

اعتمادآنلاین| حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل، با اشاره به نشست‌های کمیسیون برجام گفت: واقعیت این است که آمریکا به دنبال راه حل می‌گردد و از موضع قبلی خود کوتاه آمده است، در جریان نشست کمیسیون مشترک برجام در شهر وین، دو کمیته فنی تشکیل شد که وظیفه پیگیری اجرایی کردن بازگشت آمریکا به برجام را بر عهده دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی با بیان اینکه بعید است تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو شود اظهار کرد: تحریم‌ها ابزار فشار آمریکاست و بعید می‌دانم که او ابزار فشار خود را رها کند؛ هدف آمریکا به تعلیق درآوردن تحریم‌ها و بازگشت ایران به تعهداتش است.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا گفت: بهترین راه حل برای ایران، بی اثر کردن تحریم‌ها با نگاه اقتصاد درون زا و بالا بردن توان اقتصادی کشور است، تنها در این شرایط، آمریکا با ایران به توافق می‌رسد وگرنه او از ابزار فشار خود کوتاه نمی‌آید.

بهشتی پور درباره اظهارات اخیر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مبنی بر اینکه دولت جو بایدن در پی رسیدن به توافقی جامع‌تر و طولانی‌تر با ایران هست، اظهار کرد: منظور از توافق طولانی، تعهداتی است که در برجام وجود دارد؛ بعضی از آنها 10، برخی 15 و تعدادی از آنها 25 سالها طول می‌کشد.

آمریکا بدون عمل به تعهداتش، خواستار بالا بردن محدودیت‌هاست، اما باید بداند که نخست تعهدات برجامی خود را انجام دهد و سپس درباره موضوعات دیگر بحث کند، اظهارات رابرت مالی، آرزوی انجام نشده است، چراکه ایران هم خواسته‌های متعددی چون برداشتن مکانیزم ماشه را دارد، ولی این گفت‌وگو‌ها بعد از تعهدات آمریکا و راستی آزمایی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: به احتمال زیاد جلسات طرف‌های برجام ادامه پیدا می‌کند و به سرعت به نتیجه نمی‌رسد، البته آمریکا برای بازگشت به تعهدات خود، نیاز به مذاکره ندارد؛ او همان طور که فرمان صادر کرد که از برجام خارج شود، می‌تواند فرمان بازگشت به برجام را هم صادر کند، بنابراین مذاکرات برای چگونگی اجرای تعهدات است.

بهشتی پور در پایان تاکید کرد: آمریکا حرف بسیار می‌زند و بعد حرف خود را تغییر می‌دهد، بنابراین نباید به لفاظی آمریکا توجه کرد؛ نگاه‌ها باید به سوی عمل باشد و آنها تاکنون عمل خود را تغییر نداده اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها