قطر: آمریکا برای بازگشت به برجام اقدام عملی نکرده است

تا به امروز هیچ تلاشی درباره هدایت مذاکره ایران و آمریکا به رهبری قطر از سوی دولت دوحه شکل نگرفته است" و بالاگرفتن تنش‌ها بین ایران و آمریکا به نفع هیچ کس مخصوصا کشورهای منطقه نبوده و قطر نیز خواهان این اتفاق نیست.

قطر: آمریکا برای بازگشت به برجام اقدام عملی نکرده است
کد خبر: 473347
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۵ ۰۹:۵۲:۳۴

اعتمادآنلاین| محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر گفت: ما اقدام عملی (از آمریکا) درباره بازگشت به توافق هسته‌ای ندیده‌ایم.با این وجود قطر و کشورهای اروپایی بدنبال ابتکاری برای اجتماع دو طرف بر توافق هسته‌ای هستند.

به گزارش ایرنا، او ادامه داد: "تا به امروز هیچ تلاشی درباره هدایت مذاکره ایران و آمریکا به رهبری قطر از سوی دولت دوحه شکل نگرفته است" و بالاگرفتن تنش‌ها بین ایران و آمریکا به نفع هیچ کس مخصوصا کشورهای منطقه نبوده و قطر نیز خواهان این اتفاق نیست.

قطر‌ تمایل دارد که آمریکا به برجام بازگردد و در این باره تلاش‌هایی به منظور ایجاد یک گفت‌و‌گو بین "ایران و کشورهای منطقه" داشته‌ایم. ما درحال پایه‌ریزی این گفت‌و‌گو هستیم و امیر قطر نیز چند مرتبه در مجامع جهانی از آن سخن گفته و جمهوری اسلامی ایران نیز به گفت و گوی منطقه‌ای پاسخ مثبت داده است.

نقش ایران در پرونده‌های منطقه بسیار مهم است و به همین خاطر قطر به طور مداوم در تعامل و ارتباط با تهران است و تلاش دارد تا زیربنا و فضایی مثبت برای گفت‌وگو و مذاکره، چه گفت‌وگوی منطقه‌ای و چه مذاکره با آمریکا ایجاد کند اما اکنون زمینه‌های سیاسی موجود برای گفت و‌گو آماده به نظر نمی‌رسند.

درباره اقدام‌های مثبت و ایجابی دولت آمریکا با روی کار آمدن دولت بایدن نیز باید گفت که ما اقدام عملی درباره بازگشت به توافق هسته‌ای ندیده‌ایم اما در هرحال قطر و کشورهای اروپایی بدنبال ابتکاری برای اجتماع دو طرف بر توافق هسته‌ای هستند.

بغداد همانند دوحه که با هر دو کشور ایران و آمریکا ارتباطات گسترده‌ای دارند، مراوده داشته و بایستی ما (قطر و عراق) از این ارتباط دوگانه برای ایجاد یک هماهنگی عراقی - قطری در راستای (پیشرفت) موضوع مزبور استفاده کرده و بهره ببریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها