«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اعترافات جاسوس اسرائیلی در آمریکا: آخرین کد را به همسرم برای فرار دادم

جاناتان بولارد یکی از قدیمی‌ترین جاسوس‌های اسرائیلی بود که بعد از گذراندن چندین سال از زندان‌های امریکا آزاد و مستقیماً راهی اسرائیل شد. بولارد اکنون بازگو کرده که بعد از لو رفتنش حتی سفارت اسرائیل هم به او اقامت نداده و همه به او پشت کردند.

اعترافات جاسوس اسرائیلی در آمریکا: آخرین کد را به همسرم برای فرار دادم
کد خبر: 473106
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۷ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- جاناتان بولارد یکی از قدیمی‌ترین جاسوس‌های اسرائیلی بود که بعد از گذراندن چندین سال از زندان‌های امریکا آزاد و مستقیماً راهی اسرائیل شد. بولارد اکنون بازگو کرده که بعد از لو رفتنش حتی سفارت اسرائیل هم به او اقامت نداده و همه به او پشت کردند.

به گزارش اعتمادآنلاین، این جاسوس قدیمی اسرائیل در گفت‌وگو با یک رسانه صهیونیستی ضمن نکوهش رفتار جانشین وقت موساد علناً از برخی از اقدامات جاسوسی خود علیه مهم‌ترین متحد تل‌آویو سخن گفت و خبر داد آخرین کد را هم که بیانگر خبر دستگیری‌اش بود در تماس تلفنی با همسرش بیان کرد تا او سریعاً به همراه یکی دیگر از جاسوس‌ها آمریکا را ترک کند.

روزنامه یسرائیل هیوم در گزارشی از این مصاحبه که به طور کامل در یکی از ضمیمه‌هایش منتشر شده بود نوشت، بولارد آخرین کد رمز خود را که نشانگر لو رفتن و دستگیر شدنش بود در تماس تلفنی با همسرش اعلام کرد تا او بتواند به سرعت اسناد موجود را از بین ببرد و راهی برای فرار پیدا کند.

او در این باره می‌گوید: «با همسر آن زمانم (که ظاهراً یکی از جاسوس‌های اسرائیلی بود که نقش همسر او را ایفا می‌کرد) تماس گرفتم و به او خبر دادم که نمی‌توانیم برای شام به رستوران برویم، سپس به او گفتم که کاکتوس‌ها هم نیاز به آبیاری دارند.»

به گفته بولارد، این رمزی بود که تنها چند روز قبل برای این شرایط انتخاب کرده بودند.

حال که 37 سال از آن زمان می‌گذرد، جاناتان بولارد که در دهه 80 میلادی به جرم جاسوسی برای اسرائیلی آن هم در مرکز سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا دستگیر شده بود برخی از فعالیت‌های خود را علیه مهم‌ترین متحد اسرائیل بازگو می‌کند.

او مدعی است زندگی‌اش در این 37 سال به شدت تغییر کرده است؛ سلفی گرفتن برایش معنی ندارد چون زمانی که وارد زندان شد اصلاً تلفن همراه هوشمندی وجود نداشت، پس تمایل و رغبتی به گرفتن سلفی در خود احساس نمی‌کند، همچنین دوست دارد برخی از مسائل را همچنان در حریم خصوصی خود نگه دارد.

بولارد می‌گوید: «من پاییز سال 1985 دستگیر شدم، در آن زمان همسرم «آن بولارد» نام داشت که به همراه او موفق شدیم مانع از دستگیری سرهنگ «اویام سیلا» به دست اف‌بی‌ای شویم. این آخرین ماموریت من بود که بعد از دستگیر شدنم انجام دادم.»

او ادامه می‌دهد: «اف‌بی‌آی مرا در خارج از دفتر محل کارم دستگیر کرد، اینجا بود که درخواست کردم با همسرم تماس بگیرم چون ما یک قرار شام در رستوران داشتیم و من باید این قرار را کنسل می‌کردم. بدین ترتیب به من اجازه یک تماس داده شد، تمام هم و غمم فراری دادن این مامور بود چون او و همسرش مصونیت دیپلماتیک نداشتند.»

بولارد همچنین سربسته تعریف می‌کند که در روزها و ساعات قبل از دستگیری دیگر ماموران امنیتی سفارت اسرائیل به او اجازه ورود و خروج از درهای ویژه را نمی‌دادند، نگهبان به او می‌گوید: «ببخشید، از قدس به ما دستور داده‌اند که شما باید از در اصلی وارد شوید، من متاسفم.»

سپس به او خبر می‌دهند که باید فوراً ساختمان سفارت را ترک کند.

بولارد ادامه می‌دهد: «موساد در حالی مرا به کار گماشت که هرگز به عنوان یک مامور آموزش کافی ندیده بودم. من حتی نقشه‌ای برای فرار نچیده بودم. وقتی نگرانی خود را از شرایط اعلام کردیم رافائل ایتان (معاون وقت موساد که 25 سال در این مقام حضور داشت) نگرانی‌مان را چندان جدی نگرفت.«

او جاسوسی خود علیه ایالات متحده را هم چنین توجیه می‌کند: «آمریکایی‌ها اسرائیل را تحت تحریم اطلاعاتی قرار داده بودند، این اقدام به مثابه خنجری بود که آمریکایی‌ها در پهلوی اسرائیل وارد کرده بودند، ما توافقی داشتیم مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها را موظف به در اختیار قرار دادن اطلاعات می‌کرد. فقط مخفی کردن اطلاعات نبود بلکه اطلاعات دروغی بود که در اختیار اسرائیل‌ها قرار می‌گرفت.»

بولارد بازگو می‌کند: «من در جلساتی حضور یافتم که سخنان قابل توجهی رد و بدل شد، می‌دانم که پای خود را فراتر از چارچوب‌ها گذاشتم اما گزینه دیگری نداشتم.»

به زعم این جاسوس صهیونیست، حفظ اسرائیل در مقابل تهدیدها برایش از همه چیز مهم‌تر بود. از دیدگاه این جاسوس اسرائیلی، تبعه آمریکا وقتی یکی از کشورهای عربی در حال توسعه زرادخانه شیمیایی است و ایالات متحده آن را از اسرائیل مخفی می‌کند هر یهودی وظیفه دارد که جمله «این کار هرگز تکرار نخواهد شد» را برای خود معنی کند.

در نهایت، به نوشته این روزنامه اسرائیلی، خانواده رافائل ایتان در واکنش به اتهامات بولارد در قبال این مدیر ارشد موساد اعلام کردند با توجه به اطمینان کاملی که به پاکدستی و کارایی ایتان دارند هیچ اظهارنظری راجع به این اتهامات نخواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها