کد خبر: 470976
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۱ ۱۱:۳۳:۳۱
| |

پکن: آمریکا عاقل باشد و ذهنیتش درباره چین را عوض کند

سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن تایید تدارک برای انجام اولین دیدار مقام‌های پکن و واشنگتن در دولت جو بایدن اعلام کرد، چین امیدوار است آمریکا عاقلانه به روابط دو کشور نگاه کند.

پکن: آمریکا عاقل باشد و ذهنیتش درباره چین را عوض کند
کد خبر: 470976
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۱ ۱۱:۳۳:۳۱

اعتمادآنلاین| دولت چین اعلام کرد که به دنبال دعوت آمریکا از این کشور، مقام‌های ارشد پکن 18 و 19 مارس(28 و 29 اسفند) در آلاسکا با وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی کاخ سفید دولت جو بایدن دیدار می‌کنند.

به گزارش فارس، «ژائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که «یانگ جیه‌چی» دیپلمات ارشد و عضو هیئت ویژه حزب حاکم چین و «وانگ یی» وزیر خارجه این کشور با سفر به آلاسکا با وزیر خارجه آمریکا و مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار می‌کنند.

به گزارش رویترز، سخنگوی دستگاه دیپلماتیک چین روز پنجشنبه (امروز) خبر داد که این دیدار به دعوت آمریکا انجام می‌شود.

وی همچنین اعلام کرد، چین امیدوار است که ایالات متحده روابط دو کشور را به مسیر «سالم و با ثبات» قبلی برگرداند و به روابط (بین واشنگتن و پکن) نگاه عاقلانه داشته باشد.

ژائو لی جیان افزود، چین امیدوار است که آمریکا ذهنیت مبتنی بر جنگ سرد و بازی با حاصل جمع صفر را کنار و به حاکمیت چین احترام بگذارد.

پیش از این شبکه «بلومبرگ» به نقل از دو منبع آگاه خبر داده بود که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی این کشور هفته آینده با همتایان چینی خود در آلاسکا دیدار می‌کنند.

در صورت برگزاری این دیدار دوجانبه، عالی‌ترین سطح ملاقات میان مقامات چین و آمریکا از زمان روی کار آمدن دولت بایدن رقم می‌خورد.

روابط چین و آمریکا به ویژه در دوره چهار ساله دونالد ترامپ به پایین‌ترین سطح طی‌ دهه‌های اخیر تنزل یافت و تنش‌های دو کشور همچنان هم در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، ژئوپلیتیک و موضوع همه گیری ویروس کرونا به سطحی کم سابقه رسیده است.

از جمله مسائل تنش زا در روابط آمریکا و چین، مواضع واشنگتن در قبال هنگ کنگ، تایوان و اختلافات سرزمینی در دریاهای چین جنوبی و شرقی است؛ مسائلی که پکن بارها آنها را خط قرمز خوانده است.

مقام‌های ارشد چین بارها و از آمریکا خواسته‌اند که از دخالت در امور داخلی چین بپرهیزد اما به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکایی‌ها در منطقه همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها