کد خبر: 468002
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ۱۱:۴۷:۰۰
| |

معترضان عراقی خواستار برکناری نخست‌وزیر شدند

موج اعتراض‌ها و ناآرامی‌ها در استان ذی‌قار عراق طی چند هفته اخیر حتی با استعفای استاندار آن، همچنان ادامه دارد و شب گذشته، تظاهرات‌کنندگان اعلام کردند که تا نخست‌وزیر استعفا نکند؛ به خانه‌های خود بازنخواهند گشت.

معترضان عراقی خواستار برکناری نخست‌وزیر شدند
کد خبر: 468002
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ۱۱:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| با وجود فروکش کردن موج تظاهرات‌های مردمی در اغلب استان‌های عراق که از اکتبر 2019 آغاز شد، این تظاهرات‌ها در استان «ذی قار» به مرکزیت «الناصریه» کم و بیش ادامه یافت و طی هفته‌های اخیر، بر شدت آن افزوده شد.

ساکنان استان ذی قار به عنوان دومین دارنده بیشترین کرسی‌های پارلمانی در مناطق جنوبی عراق پس از بصره، طی چند هفته اخیر بار دیگر با آمدن به خیابان‌ها بر ضرورت استعفای مقامات محلی، ایجاد فرصت‌های شغلی و مبارزه با فساد در نهادهای دولتی تاکید می‌کنند.

به نوشته رسانه‌های عراقی، به نظر می‌رسد که وعده‌های دولت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در ایجاد فرصت‌های شغلی و پروژه‌های خدمات‌رسانی نتوانسته توجه و اعتماد معترضان را جلب کند و با به خشونت کشیده شدن اعتراضات، تنها طی چند روز اخیر، سه نفر کشته و بیش از 90 تن زخمی شده‌اند.

تشدید اعتراضات و استعفای استاندار

مرکز استان ذی‌قار، از دوشنبه هفته پیش (22 فوریه)، با تشدید اعتراضات مردمی همراه شد و آنها بر ضرورت استعفای «ناظم الوائلی» استاندار تاکید کردند. اوج این اعتراضات در روز جمعه هفته پیش بود که به کشته شدن دست‌کم پنج نفر و زخمی شدن ده‌ها تن منجر شد.

در چنین شرایطی، جمعه شب، ناظم الوائلی، نامه استعفای خود را به نخست‌وزیر تقدیم کرد و الکاظمی نیز طی حکمی، «عبدالغنی الاسدی» رئیس رئیس سرویس امنیت ملی را به عنوان استاندار جدید ذی‌قار تعیین کرد و از مردم خواست که از او حمایت کنند. اما حتی انتخاب الاسدی نیز نتوانست شعله اعتراضات خیابانی در ذی‌قار را کمتر کند و معترضان دیروز (شنبه) نیز به خیابان‌ها آمدند.

مخالفت معترضان با استاندار جدید

عبدالغنی الاسدی به عنوان استاندار جدید به مردم ذی‌قار اعلام کرد که تلاش خواهد کرد تا راه‌کارهایی برای حل بحران ذی‌قار ایجاد کند، اما حتی این تعهد الاسدی نتوانست جاده‌های بسته در مرکز این استان را باز کند و معترضان حاضر در میدان «الحبوبی»، دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که با استاندار جدید نیز مخالفند.

معترضان بر ضرورت برکناری کلیه فاسدان و تحقق مطالبات خود از جمله انتخاب یک استاندار پاک‌دست، شایسته، ملی‌گرا و مستقل از میان ساکنان ذی‌قار، محاکمه استاندار مستعفی و شناسایی عاملان قتل تظاهرات‌کنندگان تاکید و اعلام کردند که حتی حاضر به پذیرش استانداری عبدالغنی الاسدی برای یک ساعت نیز نیستند.

سرایت موج جدید اعتراضات ذی‌قار به استانهای دیگر عراق

به نوشته رسانه‌های عراقی، همزمان با ناآرامی‌های الناصریه، از جمعه شب پیش، شمار زیادی از معترضان در واسط، نجف، کربلاء، دیوانیه و المثنی به خیابان ها آمده‌‌اند و با آتش زدن لاستیک خودرو‌ها به تداوم تظاهرات‌ها در صورت عدم پاسخ به مطالباتشان تهدید کردند.

هرچند که مقامات استانداری در این استان‌ها تدابیر شدید امنیتی برقرار کرده‌اند تا مانع گسترش این اعتراضات و درگیری‌های خونین احتمالی و خارج از کنترل شوند.


درخواست کمک پلیس استان ذی قار از بزرگان شهر ناصریه برای کنترل خشونت

دیروز شنبه (27 فوریه)، پلیس استان ذی‌قار طی بیانیه‌ای با اشاره وجود فشار زیاد بر نیروهای پلیس در سایه حملات متعدد معترضان به این نیروها تاکید کرد که از هیچ تلاشی برای حفظ امنیت و ثبات این استان و حفاظت از اموال عمومی و زیرساخت‌های این استان دریغ نمی‌ورزد.

در این بیانیه از معترضان خواسته شد که به نیروهای پلیس که فرزندان ذی‌قار هستند و دارای پیوند‌های خونی و عشیره‌ای با معترضان هستند، حمله نکنند.

پلیس ذی‌قار در ادامه از بزرگان و ریش‌سفیدان الناصریه خواست برای حفاظت از خون مردم وارد عمل شوند و برای آرام کردن وضعیت موجود اقدام کند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها