کد خبر: 463260
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۸ ۰۹:۰۲:۰۸
| |

گوترش:

سازمان ملل برای لغو کودتای میانمار تلاش خواهد کرد

دبیرکل سازمان ملل متعهد شد، سازمان ملل هر کار بتواند برای متحد کردن جامعه بین‌الملل و ایجاد شرایطی برای لغو کودتای نظامی در میانمار انجام خواهد داد.

سازمان ملل برای لغو کودتای میانمار تلاش خواهد کرد
کد خبر: 463260
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۸ ۰۹:۰۲:۰۸

اعتمادآنلاین| آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی خبری گفت: بسیار ضروری و حیاتی است که درخواست‌های شورای امنیت درخصوص میانمار برای بازگشت به دموکراسی، احترام به نتایج انتخابات پارلمانی نوامبر 2020 و آزادی تمامی افرادی که توسط ارتش این کشور بازداشت شده‌اند، اجرایی شود و این به معنای لغو کودتای نظامی صورت گرفته در میانمار است.

وی افزود: بسیار ضروری و حیاتی است که تمامی درخواست‌های مذکور اجرایی شوند و برای تحقق این امر باید فشار بیاوریم.

ارتش میانمار روز دوشنبه در آستانه نشست پارلمان جدید این کشور اعلام کرد، به مدت یک سال زمام امور را بدست خواهد گرفت و دولت آنگ سان سوچی، رهبر منتخب این کشور را به تحقیق نکردن درباره ادعاهای تقلب انتخاباتی در انتخابات نوامبر جایی که حزب ارتش در آن بسیار ضعیف ظاهر شد، متهم کرد.

ارتش میانمار آنگ سان سوچی که حزبش در انتخابات نوامبر موفقیت‌های چشمگیری بدست آورده و دیگر قانون‌گذاران، فعالان، روزنامه‌نگاران و اعضای جامعه مدنی را بازداشت کرده است. این در حالی است که کمیسیون انتخابات میانمار ادعاهای ارتش درخصوص وقوع تقلب در انتخابات را رد کرده است.

به دنبال اطلاعیه روز پنجشنبه ارتش میانمار برای در اختیار گرفتن قدرت در این کشور به مدت یک سال، شورای امنیت در نخستین بیانیه خود بر لزوم حفظ نهادها و روندهای دموکراتیک، اجتناب از خشونت و احترام کامل به حقوق بشر، آزادی‌های اساسی و اجرای قانون تاکید کرد. شورای امنیت همچنین بر لزوم ادامه حمایت‌ها از گذار دموکراتیک قدرت در میانمار تاکید کرد.

گوترش گفت: "کریستین شرانر بورگنر"، نماینده ویژه سازمان ملل در میانمار روز جمعه برای نخستین بار از زمان آغاز کودتای نظامی با ارتش میانمار تماس تلفنی برقرار کرده و در آن اعتراض جدی سازمان ملل به این تصرف قدرت را ابراز کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت: بورگنر در این گفت‌وگوی تلفنی با ژنرال "سو وین" معاون فرمانده کل ارتش میانمار، محکومیت جدی این اقدام ارتش از سوی دبیرکل سازمان ملل را که باعث اختلال در اصلاحات دموکراتیک کنونی در میانمار شده، ابراز کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها