کد خبر: 459503
|
۱۳۹۹/۱۰/۳۰ ۰۰:۰۱:۰۰
| |

شبی که موشک‌های اسکاد به آسمان تل آویو رسید

بازخوانی اسناد مربوط به حملات موشکی سال1991 عراق به سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد روایت رسانه‌های اسرائیلی از این حملات دروغ بوده است.

شبی که موشک‌های اسکاد به آسمان تل آویو رسید
کد خبر: 459503
|
۱۳۹۹/۱۰/۳۰ ۰۰:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| ارتش رژیم صهیونیستی به تازگی برای نخستین بار اسنادی را منتشر کرده که نشان می‌دهد حملات موشکی عراق به سرزمین‌های اشغالی در سال1991، 14کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشته است.

این در حالی است که اسرائیل تاکنون، موفقیت آمیز بودن حملات موشکی عراق را در آن سال تکذیب می‌کرده است. این اسناد در قالب مجموعه‌ای از گزارش‌ها، تصاویر و فیلم‌هایی منتشر شده که ترس و وحشت شهرک‌نشینان از به صدا درآمدن آژیر خطر، صدای انفجار و همچنین خرابی‌های به جا مانده از اصابت موشک‌های عراقی را نشان می‌دهد.

اسکاد عراق

عراق در سال1991 و درحالی‌که زیر فشار بی‌سابقه‌ای از سوی جامعه جهانی برای خروج از کویت قرار داشت در بیانیه‌ای اعلام کرد در صورت عقب‌نشینی اسرائیل به مرزهای سال1967 حاضر است خاک کشور کویت را فورا ترک کند. اما پس از آنکه پاسخ مثبتی به درخواست این کشور داده نشد، صدام حسین هشدار داد مواضع سرزمین‌های اشغالی را با موشک‌های اسکاد مورد هدف قرار می‌دهد.

این هشدار سرانجام در بامداد 17ژانویه سال1991 با شلیک موشک‌های اسکاد به‌سوی شهرهای تل‌آویو و حیفا محقق شد.

بیش از 40موشک طی مدت یک‌‌ماه به سمت مناطق فلسطین اشغالی شلیک شد. اگرچه حجم این حملات به‌گونه‌ای بود که تا مدت‌ها، بخش‌هایی از این دو شهر تخلیه شده بود،اما منابع رسمی اسرائیل آمار قربانیان را هیچ‌گاه تأیید نکردند.

اسکاد

بخشی از مجموعه اسناد منتشر شده توسط ارتش اسرائیل به بررسی جزئیات این حملات و همچنین پیامدهای استراتژیک آن برای امنیت رژیم صهیونیستی بر می‌گردد.

در نگاه اول، نقشه توزیع حملات موشکی به خوبی نشان می‌دهد عراق به‌دنبال تخریب مناطق مرکزی و پرجمعیت در تل‌آویو، خلیج حیفا و مخصوصا منطقه دیمونه بوده است. در بخشی از این گزارش آمده: امروز با گذشت 30سال از آن حملات و با توجه به توسعه فناوری موشک‌های نقطه زن، روشن است که هرگونه جنگ موشکی در آینده چه نتایجی برای مناطق مسکونی اسرائیل خواهد داشت.

جالب آنکه براساس اسناد و گزارش‌های منتشر شده، نگرانی از حملات موشکی عراق تنها محدود به سطح شهرک‌نشینان نبوده و فرماندهان نظامی اسرائیلی را نیز در بر گرفته است.

پایگاه خبری یدیعوت آحرونوت در این‌باره می‌نویسد: رهبران سیاسی و فرماندهی نظامی طی هفته‌های اولیه در آماده‌باش دائم به سر برده و شاهد میزان تخریب موشک‌های عراقی بودند. اما نگرانی اصلی‌ آنها درباره احتمال استفاده صدام از موشک‌هایی با کلاهک شیمیایی بود. آن هم درحالی‌که نظام دفاع موشکی رژیم صهیونیستی توانایی چندانی برای مهار این موشک‌ها نداشت.

ازجمله نتایج این نگرانی‌ها، توزیع گسترده ماسک‌های ضد‌شیمیایی و گاز خردل در میان شهرک نشینان و همچنین باقی ماندن آنان برای مدت‌های طولانی در پناهگاه‌های از پیش ساخته بود.

حملات سنگین موشکی عراق، هیچ‌گاه با پاسخ مستقیمی از سوی رژیم صهیونیستی روبه‌رو نشد.

بندر بن سلطان، سفیر وقت سعودی در واشنگتن می‌گوید: به واسطه آمریکا از اسرائیل خواستم حتی درصورت وقوع حملات موشکی، وارد جنگ با عراق نشود چرا که در این صورت، صدام از مشروعیت و مقبولیت بالایی نزد ملت‌های عربی برخوردار می‌شود.

طبق اسناد منتشر شده، در سال1991 مجموعا 43موشک اسکاد عراقی، نقاط مختلفی را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین مورد هدف قرار داده است.

از این میان، 26موشک به‌سوی تل‌آویو، 8موشک به‌سوی حیفا، 5موشک به‌سوی دیمونه و 4موشک هم در اثر خطای فنی به‌سوی کرانه غربی شلیک شده است.

در مقابل برای مهار این حملات، 54موشک از سامانه دفاعی پاتریوت شلیک شده است؛ البته در اسناد مذکور، هیچ جزئیاتی درباره میزان موفقیت سامانه دفاعی ساخت آمریکا مقابل اسکادهای روسی دیده نمی‌شود.

همچنین براساس این اسناد، مجموعه خسارت‌های انسانی در اثر حملات عراق، 229نفر ذکر شده که از این میان، 14نفر کشته شده‌اند. همچنین بیش از 500نفر از شهرک نشینان طی یک‌ماه حملات موشکی عراق دچار حملات عصبی شدید و سایر بیماری‌های روانی شده‌اند که به‌تدریج، تحت درمان قرار گرفتند. تمام اینها در حالی است که منابع عراقی از دهه1990، میزان تلفات انسانی این حملات را بیش از 70کشته و صدها مجروح اعلام کرده‌اند.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای‌الیوم در این‌باره می‌نویسد: طی 30سال گذشته رسانه‌های اسرائیلی و همچنین برخی وابستگان عراقی آنها سعی در نفی و یا حتی تمسخر موشک‌های عراق داشتند. حالا اما روشن شده که این موشک‌ها چگونه امنیت رژیم صهیونیستی را به‌مدت یک‌ماه در هم شکسته و آنان را در نگرانی استراتژیک نسبت به تکرار حملات مشابه فرو برده است.

منبع: همشهری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها