فریدون‌ مجلسی، دیپلمات پیشین و تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

‌ترامپ تتلو است، بایدن بنان!

فریدون‌ مجلسی گفت‌: این روزها بارها ترامپ و بایدن را با هم مقایسه می‌کنند که نظر شخصی من این است که اگر بخواهیم این 2 را با متر هنرمندان عرصه موسیقی مقایسه کنیم،‌ ترامپ تتلو است و بایدن بنان!

‌ترامپ تتلو است، بایدن بنان!
کد خبر: 459291
|
۱۳۹۹/۱۰/۳۰ ۰۶:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| جو بایدن چند روز دیگر رسماً در مقام رئیس‌جمهوری آمریکا در دفتر بیضی‌شکل کاخ سفید پشت میز ریاست می‌نشیند تا دست‌کم تا سال 2024 تصمیم‌گیر اول این کشور باشد. این انتقال قدرت از آنجا که روزهای زمامداری دونالد ترامپ توأم با تصمیم‌ها و رخدادهای غیرقابل پیش‌بینی بود، نسبت به جابه‌جایی‌های دیگری که تا پیش از این در کاخ سفید اتفاق افتاده، تفاوت‌های آشکاری دارد و حتی می‌توان گفت، مهم‌تر است.

فریدون‌ مجلسی، دیپلمات پیشین، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: جو بایدن بعد از سکونت در کاخ ‌سفید و شروع رسمی دوره ریاست‌جمهوری‌اش آمریکا را به سیاست‌های کلاسیک بازمی‌گرداند که این اتفاق دستاوردهایی مثبت برای آمریکایی‌ها و حتی کل نظام بین‌الملل خواهد داشت؛ یعنی از این به بعد دیگر قرار نیست این کشور به قراردادهای بین‌المللی بی‌اعتنا باشد و نظم جهان را به تنهایی بر ‌هم زند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: نتیجه عجیب انتخابات 2016 ایالات متحده کسی را دولت‌دار این کشور کرد که به‌ هیچ وجه سواد سیاسی و همچنین توان اداره کشور را نداشت. دونالد ترامپ نه تنها با رفتارهای ابتدایی دیپلماتیک کمترین آشنایی را نداشت بلکه همه چیز را تجاری می‌دید. او در حالی عنوان «رئیس‌جمهوری» را یدک می‌کشید که بیشتر شبیه یک تاجر حرف می‌زد و تصمیم‌ می‌گرفت و برای هر مساله‌ای نرخ تعیین می‌کرد. به همین دلیل چهار سال گذشته را باید روزهای تباهی آمریکا قلمداد کرد.

او تصریح کرد: این روزها بارها ترامپ و بایدن را با هم مقایسه می‌کنند که نظر شخصی من این است که اگر بخواهیم این 2 را با متر هنرمندان عرصه موسیقی مقایسه کنیم،‌ ترامپ تتلو است و بایدن بنان! اساساً نمی‌توان بایدن را که یک چهره سابقه‌دار سیاسی است‌ با ترامپی مقایسه کنیم که همه کارهایش خارج از عرف بود و در طول چهار سال کشورش را از همه سازمان‌های رسمی بین‌المللی خارج کرد.

این دیپلمات پیشین توضیح داد: حالا نظام بین‌الملل چند روز دیگر با آمریکایی‌ مواجه خواهد شد که دولتش با هر سلیقه‌ای، خودش را مقید به رعایت اصول اولیه کشورداری و حضور در فضای دیپلماسی می‌داند و دیگر هیچ کسی را در هیچ جای دنیا به دلیل رویکردهای واقعاً رادیکال متعجب نخواهد کرد؛ به عنوان مثال آمریکا حتماً به سازمان بهداشت جهانی برخواهد گشت و همکاری‌اش با اجلاس محیط ‌زیست پاریس را حل خواهد کرد. همچنین اگر فضا مهیا باشد، حتی برجام هم به واسطه اراده دولت جدید آمریکا به احتمال زیاد قابل احیا خواهد بود.

فریدون مجلسی در پایان گفت: وقتی به جو بایدن گفتند، ترامپ در جلسه تحلیف شرکت نخواهد کرد، او گفت که «بهتر» چون حضور شخصیتی مثل او در هر برنامه رسمی حیثیت آمریکا را خدشه‌دار خواهد کرد.

چکیده گفت‌وگو با فریدون مجلسی

-بایدن آمریکا را به سیاست‌های کلاسیک بازمی‌گرداند

-پایان دوران ترامپ دستاوردهایی مثبت برای آمریکایی‌ها و حتی کل نظام بین‌الملل خواهد داشت

-ترامپ سواد سیاسی و اداره کشور را نداشت

-دونالد ترامپ مثل یک تاجر حرف می‌زد و برای هر مساله‌ای نرخ تعیین می‌کرد

-چهار سال گذشته را باید روزهای تباهی آمریکا قلمداد کرد

-دولت آمریکا در زمان بایدن هیچ کسی را در هیچ جای دنیا به دلیل رویکردهای واقعاً رادیکال متعجب نخواهد کرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها