کد خبر: 456873
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۷ ۰۹:۰۶:۱۸
| |

جلال خوش چهره؛ کارشناس مسائل بین‌الملل:

اسرائیل به دنبال تحریک نوار عصبی ایران است

جلال خوش چهره، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: باید نگران بود که اسرائیلی‌ها به همراه متحدان منطقه خود و دولت ترامپ ظرف روزهای آینده دست به تحرکات و یا حتی اقدام‌هایی بزنند که به طور مستقیم نوار عصبی ایران را تحریک کنند.

اسرائیل به دنبال تحریک نوار عصبی ایران است
کد خبر: 456873
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۷ ۰۹:۰۶:۱۸

اعتمادآنلاین| «جلال خوش چهره»، کارشناس مسائل بین‌الملل، با اشاره به اظهارات اخیر ضدایرانی مقامات اسرائیل درباره ایران با توجه به پایگاه متزلزل این رژیم گفت: دولت اسرائیل به همراه عربستان با توجه به نگرانی که نسبت به پایان دولت ترامپ وجود دارد همه تلاش خود را گذاشتند تا بتوانند موانع محکم و جدی را در برابر بازگشت آمریکا به برجام و همینطور بازگشت ایران به جامعه جهانی ایجاد کنند.

به همین دلیل حرکات تحرک آمیزی را طی این مدت انجام دادند و همه تلاش خود را کردند که به بدنه امنیتی ایران نزدیک شده تا بتوانند برخورد لازم را با ایران و نظام سیاسی ایران داشته باشند. اینکه وزیر دفاع اسرائیل مطرح می کند که ممکن است در روزهای آینده اتفاقی بیفتد، من این تهدید را جدی می گیرم.

معتقد هستم اسرائیل همه حرکات تهدید آمیزی که می‌تواند روی مدار عصبی ایران حرکت کند و زمینه های درگیری را فراهم کند را دارد و دنبال می کند. قاعدتا سیاست ایران صبر استراتژیک بوده و اینکه وارد زمین بازی که اسرائیلی ها و متحدان منطقه ای آنها به کمک دولت ترامپ دنبال آن هستند، نشود اما اسرائیلی ها سیاست تحریک آمیز خودشان را دنبال می کنند تا عکس العملی را از ایران پیدا کنند و به درگیری دامن بزنند.

او در پاسخ به این سوال که این اظهارات چه پیامدهایی در پی دارد، بیان کرد: اینکه این درگیری چه پیامدهایی خواهد داشت در حال حاضر مد نظر آنها نیست. آنچه برای آنها اهمیت دارد این است که بتوانند موانع لازم را برای بازگشت ایران به جامعه جهانی و یا بازگشت دولت بایدن به برجام و شروع گفتگوهای تعاملی با ایران را ایجاد کنند.

این کارشناس روابط بین الملل درباره اظهارات اسرائیل پس اعلام ایران در خصوص غنی سازی 20 درصدی بیان کرد: اسرائیلی ها از ابتدا معتقد بودند که باید تنها قدرت بزرگ نظامی و هسته ای منطقه باشند تا از این طریق بتوانند پایگاه متزلزلی که در منطقه دارند را حفظ کنند یعنی برتری نظامی در یک عدم توازن دفاعی تهاجمی.

به همین دلیل هر نوع تغییر در توانمندی های دفاعی و نظامی ایران می تواند برای اسرائیل به عنوان یک تهدید تلقی شود و آنها نه تنها ایران را بلکه بقیه کشورهای منطقه را با همین نگاه، می‌بینند. عدم توازن و توانمندی نظامی برای آنها ارجحیت دارد و بر همین اساس هم عمل کرده و قاطعانه کنارش ایستاده اند حتی روابط خود با آمریکا را بر این اساس تنظیم کرده اند.

به همین دلیل مدام هر نوع تغییر در رفتار ایران را به این موضوع تفسیر می‌کنند که این توازن به موازنه قدرت نزدیک می‌شود و از این جهت نگران هستند.

اگر چه ایران بارها تاکید کرده که تکنولوژی هسته ای آن در خدمت اهداف صلح آمیز است اما اسرائیل بمب هسته ای هم دارد منتهی ما به دلیل اینکه در جامعه جهانی به درستی نتوانسته‌ایم از موقعیت های خود استفاده و خوب تبیین کنیم، آنها قدرت تبلیغاتی بهتری دارند و موضوع ایران را به عنوان یک تهدید در جامعه جهانی تبلیغ می کنند.

او افزود: اینکه در اسرائیل بی ثباتی و انحلال دولت اعلام شده یک بحث داخلی است و سیاست های راهبردی و استراتژیک اسرائیل تغییر نمی کند و همانطور که نتانیاهو یک نگاه کاملا ضد ایرانی دارد، بنی گانتس هم همین نگاه را دارد. یعنی افراد اسرائیلی نگاه مشترکی به ایران دارند و نه تنها تاثیری در رویکردهای اسرائیل نسبت به ایران شکل نمی گیرد بلکه همچنان آن وضعیت بغرنج نگاه اسرائیلی نسبت به ایران، ادامه پیدا می کند و با برجسته کردن تهدید ایران و یا حتی احتمال یک برخورد نظامی یا یک تنش فیزیکی می تواند برای نتانیاهو یک موقعیتی را فراهم بکند که بتواند در این شرایط، حداقل اوضاع را در داخل تحت کنترل و مدیریت خود قرار دهد.

از همین رو باید نگران بود که اسرائیلی‌ها به همراه متحدان منطقه خود و دولت ترامپ ظرف روزهای آینده دست به تحرکات و یا حتی اقدام هایی بزنند که به طور مستقیم نوار عصبی ایران را تحریک کنند.

گفتنی است؛ «بنی گانتس»، وزیر دفاع اسرائیل دوشنبه 15 دی‌ماه در گفت‌وگویی با سایت خبری اسرائیلی وای.نت گفت که احتمال دارد به زودی وقایعی در رابطه با ایران روی دهد.

منیع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها