کد خبر: 456663
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۶ ۰۹:۴۳:۵۴
| |

شیرین هانتر؛ عضو شورای روابط خارجی آمریکا:

کمترین خواست بایدن بازگشت به شرایط پیش از افزایش میزان غنی‌سازی است

عضو شورای روابط خارجی آمریکا و تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی ایران به بررسی شرایط پیش روی ایران در مواجه با بایدن و پیش بردن مذاکرات و همچنین عوامل منطقه‌ای و بین‌المللی موثر بر آن پرداخت.

کمترین خواست بایدن بازگشت به شرایط پیش از افزایش میزان غنی‌سازی است
کد خبر: 456663
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۶ ۰۹:۴۳:۵۴

اعتمادآنلاین| شیرین هانتر، در پاسخ به این پرسش که با توجه به موضع تهران مبنی بر عدم پذیرش هیچ پیش‌شرطی از سوی کاخ سفید برای بازگشت به برجام، تا چه میزان ممکن است بازگشت بایدن به توافق هسته‌ای بی قید و شرط باشد، اظهار داشت: کمترین خواست بایدن این خواهد بود که ایران به شرایط پیش از افزایش میزان غنی‌سازی خود بازگردد. همچنین ممکن است بایدن بخواهد نشانه‌هایی از ایران در مورد آمادگی برای مذاکرات گسترده‌تر دریافت کند.

وی درباره واکنش ایران به خواست‌‌های ایالات متحده و همچنین گسترده شدن ابعاد مذاکرات به طوریکه موضوعات موشکی، حقوق بشر و منطقه‌ای را در برگیرد، افزود: اگر بایدن بازگشت به برجام را مشروط به توافق در مورد مسائل دیگر کند، به احتمال قوی ایران حاضر به تعامل نخواهد بود. به ویژه اینکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و تشدید رقابت‌های جناحی در ایران هستیم.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ایران درباره تغییر رویکرد اروپایی‌ها با آمدن باید و همچنین فشار بر ایران برای مذاکره با ‌آمریکا، خاطر نشان کرد: اروپایی‌ها می‌خواهند با دولت بایدن در مورد مسائل مهم نظیر، طرز رفتار در قبال روسیه و مسائل مربوط به تجارت فرا آتلانتیکی تعامل کنند. اگر بهای پیروزی در این مسائل منوط به همکاری اروپا با آمریکا در مورد ایران باشد، اروپایی‌ها این بها را پرداخت خواهند کرد. به طور کلی امید به اینکه اروپا، تهران را به واشنگتن ترجیح دهد همیشه پوچ بوده است.

وی اظهار کرد:‌ به نظر من، بایدن ابتدا به برجام باز می‌گردد و سپس در مورد مسائل دیگر خواهان مذاکره خواهد بود؛ اما به عقیده من قبلا بایدن خواستار نوعی تعهد از جانب ایران برای آغاز مذاکرات گسترده خواهد شد.

هانتر درباره موضع گیری‌های اخیر گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه «برجام 2015 نمی‌تواند کافی باشد» و نقض بی طرفی آژانس در برخورد با طرفین برجام بیان کرد:تمام سازمان‌های بین‌المللی تحت تاثیر نفوذ قدرت‌های بزرگ هستند. آژانس اتمی هم از این قائده مستثنی نیست.

وی درباره نقش و جایگاه کشورهای منطقه و اسرائیل برای جلوگیری از بازگشت بایدن به میز مذاکره با ایران و میزان توفیق آنها،‌ تاکید کرد:‌ کشورهای منطقه و نه فقط اسرائیل، عربستان و امارات؛ بلکه ترکیه نیز از تعامل بین ایران و ایالات متحده خرسند نخواهد بود. اما این اسرائیل و عربستان هستند که نفوذ بیشتری در واشنگتن دارند. اگر آمریکا بخواهد این کشورها را به طور مستقیم در مذاکرات با ایران دخیل کند، شکست چنین مذاکراتی حتمی خواهد بود. بنابراین فکر نمی‌کنم که آمریکا شرایط این کشورها را قبول کند، اما مسلما در هر نوع تعاملی با ایران نگرانی‌ها و خواسته‌های این کشورها را در نظر خواهد گرفت.

عضو شورای روابط خارجی آمریکا درباره تحرکات اخیر ترامپ برای بر هم زدن زمینه‌ای مذاکره ایران با ایالات متحده در دوره بایدن، تصریح کرد: مسلما بعضی از اطرافیان ترامپ، اسرائیل و عربستان خواهان این هستند که ترامپ به ایران حمله کند؛ حداقل نوعی حمله‌های محدود به زیرساخت‌های هسته‌ای اما اینگونه به نظر می‌رسد که پنتاگون و نظامیان ارشد آمریکا نمی‌خواهند وارد چنین ماجرایی شوند. به ویژه آنکه چند روزی بیش‌تر از ریاست ترامپ بر کاخ سفید باقی نمانده است اما ایران هم باید مراقب باشد تا در دام نیفتد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها