با توافق «برگزیت» چه چیزهایی تغییر می‌کند؟

انگلیس و اتحادیه اروپا به توافقی درباره مسائل تجاری «برگزیت» دست یافتند، اما با این توافق چه اموری در روابط دو طرف دستخوش تغییر می‌شوند؟

با توافق «برگزیت» چه چیزهایی تغییر می‌کند؟
کد خبر: 454495
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۵ ۱۵:۳۷:۰۴

اعتمادآنلاین| انگلیس و اتحادیه اروپا دیروز پنج‌شنبه به توافقی درباره مسائل تجاری «برگزیت» دست یافتند، اما با این توافق چه اموری در روابط دو طرف دستخوش تغییر می شوند؟


رسانه‌هایی همچون گاردین و بلومبرگ به تشریح توافق به‌دست‌آمده میان انگلیس و اتحادیه اروپا که برخی آن را «توافقی تاریخی» می‌خوانند پرداخته و در گزارش‌های خود نوشته‌اند: با این توافق تجارت نزدیک به 900 میلیارد دلاری بریتانیا و اتحادیه اروپا قرار است حفظ شود و تجارت کالا شامل تعرفه گمرکی و سهمیه‌بندی نباشد، اما خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به این معنی است که این کشور دیگر عضوی از اتحادیه گمرکی و بازار واحد اروپایی نیست و تجارت مانند قبل راحت نخواهد بود.

بدین ترتیب که شرکت‌های تجاری و مالی بریتانیا برای انجام خدمات در اتحادیه اروپا با محدودیت مواجه خواهند شد و تجارت کالا نیز نیازمند مدارکی است که هم در چارچوب استانداردهای خاص اروپا و هم بریتانیا باشد.

ترانزیت کالا در مناطق مرزی با تاخیر و بازرسی‌های اضافی انجام خواهد شد. بدین ترتیب، بازار خودرو، شرکت‌های هواپیمایی و بسیاری از شرکت‌های تولیدی مجبور خواهند شد قطعات، لوازم و محصولات مورد نیاز خود را قبلاً سفارش داده و انبار کنند، چون مانند قبل بلافاصله نمی‌توانند آن‌ها را سفارش داده و دریافت کنند.

مخصوصاً تجارت محصولات حیوانی (گوشت، لبنیات و غیره) نیاز به مجوزها و استانداردهای بهداشتی ویژه خواهد داشت و با احتمال تاخیر بیشتری مواجه است.

شرکت‌های بریتانیایی برای ادامه ارائه خدمات مالی، تجاری، مشاوره‌ای و غیره نیازمند ثبت دفتر در اتحادیه اروپا و کسب مجوزهای محلی و استانداردهای لازم در اتحادیه خواهند بود و با توجه به اینکه 80 درصد اقتصاد انگلیس را بخش خدمات تشکیل می‌دهد، این موضوع خبر خوش‌آیندی برای فعالان اقتصادی این حوزه نیست.

همچنین برای تجارت کالا، باید اسنادی که مبدا کالای تولیدی است ارائه شود و تنها کالاهایی از تعرفه گمرکی معاف خواهند بود که کیفیت بالایی داشته باشند.

شهروندان انگلیسی برای سفر به اتحادیه اروپا باید 6 ماه قبل از انقضای گذرنامه خود اقدام کنند و اگر مدت اقامت آن‌ها بیش از سه ماه باشد، باید روادید بگیرند. همچنین برای بردن حیوانات خانگی نیاز به مجوزهای پزشکی و واکسیناسیون حیوانات است که می‌تواند چند هفته طول بکشد.

تردد آزاد میان بریتانیا و اتحادیه اروپا پایان خواهد یافت و بریتانیا در نظر دارد سیستم مهاجرتی جدیدی وضع کند که تنها کسانی بتوانند برای کار به این کشور سفر کنند که اولاً زبان انگیسی بدانند و ثانیاً پیشنهاد کار از طرف یک شرکت داشته باشند و درآمد سالانه آن‌ها هم بیش از 20 هزار و 480 پوند باشد.

همچنین انگلیس از برنامه «اراسموس» که شامل اعطای بورس تحصیلی در اتحادیه اروپا به دانشجویان خارجی است، خارج شده و معلوم نیست آینده دانشجویان خارجی که در بریتانیا با بورس مشغول تحصیل هستند چه خواهد شد.

با این حال توافق برگزیت شاید بهترین گزینه بدی بود که طرفین می‌توانستند داشته باشند.

خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌توانست در سال آینده دو درصد از اقتصاد کشور را از بین ببرد و زیان 40 میلیارد پوندی در پی داشته باشد.

همچنین پیش‌بینی شده بود که برگزیت بدون توافق، منجر به از بین رفتن 300 هزار شغل در بریتانیا می‌شد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها