کد خبر: 454040
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۳ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از جزییات دستور اجرایی تازه رئیس‌جمهور ایالات متحده:

ترامپ چه کسانی را عفو می‌کند؟

بر اساس تحقیقات جک گلداسمیت، پروفسور حقوق در دانشگاه هاروارد، 88 درصد عفوهایی که ترامپ قبل از سه‌شنبه صادر کرده در جهت کمک به کسانی بوده که یا شخصاً با او در ارتباط هستند یا برای او منفعت سیاسی دارند.

ترامپ چه کسانی را عفو می‌کند؟
کد خبر: 454040
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۳ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| لیزا مونتگومری اولین زنی خواهد بود که در طول 67 سال گذشته توسط دولت فدرال آمریکا اعدام می‌شود.

روز سه‌شنبه برخی از سناتورها از جمله کوری بوکر، برنی سندرز و الیزابت وارن با ارسال نامه به دادگستری خواستار تحقیق در مورد «روند بی‌سابقه» اعدام‌های فدرال در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ شدند. چند ساعت بعد ترامپ اعلام کرد فرمان عفو 15 نفر را صادر کرده است.

عفو مستشاران بلک واتر

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از گاردین، در بین این افراد چهار مستشار یک شرکت خصوصی طرف قرارداد ارتش آمریکا نیز وجود دارند که به جرم قتل مردان، زنان و کودکان غیرمسلح در عراق زندانی شده بودند.

انگیزه ترامپ برای این عفوها البته بیش از آنکه به رحمت و شفقت او مربوط باشد، وقاحت بی‌حد و حصر او را آشکار می‌کند.

در جهان‌بینی دوگانه او افرادی که در معرض اعدام هستند باید با عدالتی انکارناپذیر روبه‌رو شوند، اما کسانی که در آزمون وفاداری او قبول شده‌اند بلیت آزادی را دریافت می‌کنند.

نیکولاس سلاتن، پل سلو، ایوان لیبرتی و داستین هردز، چهار نفر از کسانی که عفو شده‌اند، به عنوان محافظان امنیتی شرکت خصوصی طرف قرارداد ارتش آمریکا، شرکت بلک‌واتر، متعلق به اریک پرینس، کار می‌کردند: یکی از حامیان برجسته ترامپ و برادر وزیر آموزش او، بتسی دیووس. همه آنها به جرم قتل‌عام 14 غیرنظامی در بغداد در سال 2007 به زندان‌های طولانی‌مدت محکوم شدند.

پس از محاکمه آنها در سال 2014، رونالد ماچن وکیل دادگستری ناحیه کلمبیا گفت: «این مستشاران بلک واتر آتش‌ تیرانداز، مسلسل و نارنجک را روی مردان، زنان و کودکان بی‌گناه گشوده‌اند. امروز آنها به خاطر آن حمله ظالمانه و عواقب ویرانگرش برای بسیاری از خانواده‌های عراقی محاکمه شدند.»

عفو کریس کالینز و دانکن هانتر

عفو این چهار نفر باعث شد حتی مخالفان سیاسی و مفسران حقوقی که فکر می‌کردند در مقابل بی‌پروایی ترامپ ایمن شده‌اند به دنبال کلماتی مانند «مشمئزکننده» و «گروتسک» بگردند.

ترامپ همچنین کریس کالینز را که به جرم اظهارات دروغین در FBI و توطئه برای ارتکاب کلاهبرداری در ارتباط با اوراق بهادار زندانی شده بود و دانکن هانتر را که به سوءاستفاده از بودجه مالی کمپین اعتراف کرده بود عفو کرد. کالینز و هانتر اولین نمایندگان کنگره بودند که در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 از ترامپ حمایت کردند.

هانتر

عفو جورج پاپادوپولوس و الکس ون در زوان که هر 2 در نتیجه تحقیقات ویژه روبرت مولر در پرونده مربوط به دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 محکوم شده بودند نیز تعجب‌آور نبود. ترامپ همچنان با تحقیقات در مورد روسیه مخالف است.

ترامپ نزدیکانش را عفو می‌کند

آدام شیف رئیس کمیته اطلاعات مجلس سه‌شنبه شب در توییتی نوشت: «دروغ گفتن در جهت پنهان‌کاری برای رئیس‌جمهور؟ عفو می‌شوید. سیاستمدار فاسدی که از ترامپ در انتخابات حمایت کرده؟ عفو می‌شوید. قتل شهروندان بی‌گناه؟ عفو می‌شوید. انتخاب یک فرد فاسد برای ریاست‌جمهوری؟ نتیجه‌ای که می‌گیرید فساد خواهد بود.»

بر اساس تحقیقات جک گلداسمیت، پروفسور حقوق در دانشگاه هاروارد، 88 درصد عفوهایی که ترامپ قبل از سه‌شنبه صادر کرده در جهت کمک به کسانی بوده که یا شخصاً با او در ارتباط هستند یا برای او منفعت سیاسی دارند.

آلن لیختمن استاد تاریخ دانشگاه آمریکایی در واشینگتن در اوایل ماه جاری گفت: «هیچ چیز درباره اقدامات ترامپ مرا متعجب نمی‌کند. او ارزشی برای قانون، انسانیت، بزرگ‌منشی و سنت قائل نیست. اگر فکر کند از نظر اقتصادی، سیاسی یا خانوادگی به نفعش است هر بخششی را که بخواهد صادر می‌کند؛ از جمله عفو خودش، اعضای خانواده‌اش یا دوستان و نزدیکانش.»

t

رئیس‌جمهور می‌تواند خودش را عفو کند؟

ترامپ اخیراً اعلام کرده که «حق مطلق» دارد تا خود را عفو کند. بسیاری از مورخان و کارشناسان قانون اساسی البته مخالف این نظر هستند.

اما باید دید آیا جو بایدن این کار را با روحیه شفابخشی ملی انجام خواهد داد؟ دقیقاً همان‌طور که جرالد فورد، ریچارد نیکسون را عفو کرد؛ اقدامی که به انتخاب دوباره‌ی فورد کمک کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها