کد خبر: 453011
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۹ ۰۹:۰۰:۳۵
| |

وزیر امور خارجه چین:

آمریکا باید مذاکره و رایزنی با چین را انتخاب کند

وزیر امور خارجه چین تاکید کرد، آمریکا باید به جای اعمال تحریم‌های یکجانبه "غیرقابل قبول" علیه کمپانی‌های چینی، مذاکره و رایزنی با چین را انتخاب کند.

آمریکا باید مذاکره و رایزنی با چین را انتخاب کند
کد خبر: 453011
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۹ ۰۹:۰۰:۳۵

اعتمادآنلاین| واشنگتن ده‌ها کمپانی چینی از جمله کمپانی SMIC، بزرگترین کمپانی تراشه سازی چینی را به فهرست سیاه خود اضافه می‌کند؛ اقدامی که تازه‌ترین تلاش دونالد ترامپ، رئیس جمهور در حال کناره‌گیری آمریکا برای تحکیم میراث سخت‌گیری‌اش بر چین محسوب می‌شود.

وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد، این اقدام از دکترین تلفیقی نظامی و غیر نظامی چین و شواهدی از فعالیت‌های موجود میان کمپانی SMIC و نهادهای مورد نگرانی در مجموعه صنعتی نظامی چین ناشی می‌شود.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در جریان سخنرانی ویژه در "جامعه آسیا" که عمدتا بر وضعیت روابط چین-آمریکا متمرکز بود، از واشنگتن خواست تا "کش دادن بیش از حد مفهوم امنیت ملی" و "سرکوب خودسرانه کمپانی‌های چینی" را متوقف کند.

وی گفت: ما باید گفت‌وگو و رای‌زنی را جایگزین اعمال تحریم کنیم. تحریم‌های یکجانبه به بزرگ‌ترین عامل بی‌ثبات‌کننده برای امنیت منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده‌اند.

وانگ یی افزود: چین تهدیدی برای آمریکا نبوده، نیست و نخواهد بود. با این حال روابط میان دو کشور به پایین‌ترین حد خود از زمان تشکیل روابط کامل دیپلماتیک در سال 1979 میلادی رسیده است.

همزمان با اینکه آمریکا و چین درخصوص نحوه مدیریت پکن در موضوع پاندمی کرونا، اعمال قانون امنیت ملی در هنگ‌کنگ و افزایش تنش‌ها در دریای چین جنوبی دچار اختلاف شده‌اند، تنش‌ها میان این دو اقتصاد بزرگ جهان بالا گرفته است.

وانگ یی همچنین از تلاش‌های برخی سیاستمداران آمریکایی برای بدنام کردن حزب حاکم کمونیست چین انتقاد کرده و این تلاش‌ها را اتهاماتی "غیرمسئولانه" و بدون هیچ سند و مدرکی توصیف کرد.

وی ضمن تشبیه روابط چین-آمریکا به یک "کشتی عظیم الجثه"، گفت: منافع کل جهان در خطر است. فکر می‌کنم همه ما موافقیم که زمان آن رسیده که درباره مسیر آتی این کشتی تصمیم بگیریم.

وانگ‌یی خواستار بازگشت هرچه سریع‌تر سیاست آمریکا درخصوص چین به "عینیت و احساس و درک" شد.

وی افزود: پکن از چهار اولویت سیاسی جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا که قرار است 20 ژانویه رسما وارد کاخ سفید شود، یادداشت برداشته و معتقد است که دست‌کم سه مورد از آنها یعنی واکنش به کووید 19، احیای اقتصاد و تغییر آب و هوا شرایط را برای همکاری میان این دو کشور فراهم می‌کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها