کد خبر: 452844
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۸ ۱۰:۴۲:۰۳
| |

نماینده سوریه در سازمان ملل:

قطع آب آشامیدنی حسکه جنایت جنگی است

نماینده دائمی سوریه در دفتر سازمان ملل در ژنو، قطع آب آشامیدنی حسکه و مناطق اطراف آن از سوی ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن را جنایت جنگی و ناقض مفاد قوانین بین‌المللی حقوق بشر دانست.

قطع آب آشامیدنی حسکه جنایت جنگی است
کد خبر: 452844
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۸ ۱۰:۴۲:۰۳

اعتمادآنلاین| «حسام‌الدین آلا» نماینده دائمی سوریه در دفتر سازمان ملل در ژنو، قطع آب آشامیدنی حسکه و مناطق اطراف آن از سوی ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن را جنایت جنگی و ناقض مفاد قوانین بین المللی حقوق بشر دانست.

آلا روز پنجشنبه گفت: نیروهای اشغالگر ترکیه بار دیگر ایستگاه پمپاژ آب «علوک» را که منبع اصلی تأمین آب آشامیدنی بیش از یک میلیون نفر در شهر حسکه و مناطق مسکونی مجاور آن است از 30 نوامبر (10 آذرماه) قطع کرده‌اند و این شهر همچنان از نبود آب آشامیدنی رنج می برد.

وی تاکید کرد که این اقدام در چارچوب روشهای هدفمند ترکیه با هدف اخراج شهروندان سوری از مناطق تحت اشغال این رژیم است تا تغییرات جمعیتی متناسب با اهداف توسعه‌طلبانه و استعماری خود را بدون در نظر گرفتن نیازهای بشردوستانه ساکنان آن مناطق اعمال کند.

آلا تصریح کرد: دسترسی به آب آشامیدنی حق اساسی هر شخص است و همه کشورها باید آن را بپذیرند به ویژه اینکه اکنون نیز با چالش‌های مرتبط با شیوع کووید-19 مواجه هستیم و تشدید تلاش‌ها و روش‌ها برای تأمین خدمات بهداشت عمومی ضروری است.

نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل با بیان اینکه نیروهای اشغالگر ترکیه محدودیت‌های شدیدی را علیه مردم این منطقه اعمال کرده و آنها را از معیشت خود محروم می کنند، افزود: این اقدامات با تعهدات مربوط به اجتناب از اقداماتی که منجر به توقف خودسرانه تأمین آب یا آلودگی آب یا انکار استفاده از آن به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاسی، نظامی و اقتصادی می شود، مطابقت ندارد و این همان کاری است که رژیم ترکیه مستقیماً یا از طریق سازمان‌های تروریستی مرتبط با آن انجام می دهد.

آلا از گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حق استفاده از آب آشامیدنی سالم و سرویس‌های بهداشتی خواست تا به نظارت بر این خصومت‌های مکرر نیروهای اشغالگر ترکیه علیه مردم سوریه و پیامدهای فاجعه بار آنها ادامه دهد و این رژیم را به رعایت قوانین حقوق بین‌الملل و اتصال آب و جلوگیری از تکرار چنینی جنایاتی ملزم کند.

نیروهای اشغالگر ترکیه که در حومه شهر راس العین سوریه مستقر شده اند، بارها جریان آب ایستگاه پمپاژ آب «علوک» را قطع کرده و جان حدود یک میلیون شهروند ساکن در شهر حسکه و اطراف آن و حومه غربی این استان را تهدید می کنند.

مردم شهر الحسکه سوریه دیروز پنجشنبه علیه اشغالگری ترکیه و سکوت جامعه جهانی در قبال جرایم آنکارا تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواستار اقدامات بین‌المللی برای جلوگیری از اجرای نقشه‌های پلید آنها در منطقه شدند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها