کد خبر: 452466
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۶ ۱۱:۲۶:۳۸
| |

افزایش 40 درصدی بودجه دفاعی سوئد

پارلمان سوئد، افزایش 40 درصدی بودجه دفاعی را برای 2025-2021 به دلیل تنش‌ها در منطقه دریای بالتیک در سال‌های اخیر تصوب کرد و مقام‌های استکهلم می‌گویند، روسیه دلیل اصلی برای این اقدام است.

افزایش 40 درصدی بودجه دفاعی سوئد
کد خبر: 452466
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۶ ۱۱:۲۶:۳۸

اعتمادآنلاین| پارلمان 349 عضوی سوئد با بزرگترین افزایش در بودجه دفاعی این کشور در 70 سال گذشته موافقت کرد و بر این اساس، بودجه دفاعی سالانه این کشور تا 2025 به 11 میلیارد دلار می‌رسد.

پیتر هولتکوئیست، وزیر دفاع سوئد پیش از رای گیری پارلمان گفت: این بزرگترین سرمایه گذاری از سال‌های دهه 1950 در کشور است.

این پیشنهاد از سوی دو حزب سوسیال دموکرات و سبزها در دولت اقلیت سوئد در اکتبر سال جاری میلادی مطرح شد و بلافاصله حمایت دو گروه کوچکتر اپوزیسیون را به دست آورد.

دولت سوئد می‌گوید علت تصویب این بودجه، پس از الحاق شبه جزیره کریمه در 2014 توسط روسیه، نقض‌های مکرر حریم هوایی از سوی جنگنده‌های روسیه در کشورهای حوزه بالتیک و ایجاد نهادهای نظامی در کالینینگراد است.

در این بودجه آمده است: برخی از نشانه‌ها وجود دارد که ظرفیت‌های نظامی روسیه در 10 سال آتی بیشتر هم می‌شود. همچنین تعداد مواضع و پایگاه‌های نیروهای مسلح سوئد از 55 هزار مورد در حال حاضر به 90 هزار مورد تا 2030 می‌رسد.

همچنین چندین هنگ منحل شده قرار است بار دیگر فعالیت خود را آغاز کنند و تعداد سربازان وظیفه نیز به 8000 تن در سال می‌رسد که دو برابر سال 2019 است. نیروی دریایی سوئد نیز تجهیزات جدید دریافت می‌کند و مهمات و تجهیزاتش را به‌روز رسانی خواهد کرد.

سوئد در حال حاضر 1.1 درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف امور دفاعی می‌کند. خط مشی‌های منتشر شده از سوی ناتو که سوئد عضوی از آن نیست، توصیه می‌کند که کشورهای عضو باید دو درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف دفاع کنند؛ اقدامی که هنوز محقق نشده است.

در دسامبر 2017، سوئد تصمیم گرفت تا نخستین هنگ نظامی جدید خود از جنگ دوم جهانی را ایجاد کند که واحدی متشکل از 350 سرباز مستقر در جزیره "گاتلند" در دریا بالتیک است.

در همان سال، سوئد یک پیش نویس نظامی انتخابی برای زنان و مردان ارائه کرد، چون پیشتر پیش نویس مربوط به مردان را در سال 2010 لغو کرده بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها