کد خبر: 452442
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۷ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از داستان سه فرمانده میدانی مقاومت که سرنوشتی مشابه پیدا کردند:

از همکاری تنگاتنگ آمریکا و اسرائیل در ترور رهبران محور مقاومت چه می‌دانیم؟- بخش دوم: ژنرال محمد سلیمان

در قسمت قبل به همکاری و ارتباط تنگاتنگ سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در ترور شهید عماد مغنیه به روایت یک نویسنده صهیونیست پرداختیم. در این قسمت نیز می‌کوشیم تا به بخش‌های رسانه‌ای‌شده همکاری این سرویس در ترور محمد سلیمان مشاور ارشد امنیتی بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه بپردازیم.

از همکاری تنگاتنگ آمریکا و اسرائیل در ترور رهبران محور مقاومت چه می‌دانیم؟- بخش دوم: ژنرال محمد سلیمان
کد خبر: 452442
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۷ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در قسمت قبل به همکاری و ارتباط تنگاتنگ سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در ترور شهید عماد مغنیه به روایت یک نویسنده صهیونیست پرداختیم. در این قسمت نیز می‌کوشیم تا به بخش‌های رسانه‌ای‌شده همکاری این سرویس در ترور محمد سلیمان مشاور ارشد امنیتی بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه بپردازیم.

به گزارش اعتمادآنلاین ، یوسی میلمن در بخشی از کتاب خود تحت عنوان «جاسوس‌های غیر ایده‌آل» به ترور سرتیپ محمد سلیمان می‌پردازد:

سرتیپ محمد سلیمان مشاور امنیتی رئیس‌جمهور بشار اسد بود که روز 2 آگوست 2008 در شرایطی بسیار مبهم در طرطوس ترور شد.

میلمن در کتاب خود می‌نویسد: محمد سلیمان یکی از افرادی بود که نقش عمده‌ای در ایجاد زیرساخت‌های هسته‌ای برای سوریه ایفا کرد، از این رو یک واحد کماندوی اسرائیلی با 6 گلوله سلیمان را هدف قرار داد که پنج گلوله مستقیماً در جمجمه و سینه او نشست و فقط یکی از گلوله‌ها به میزی که پشت آن نشسته بود اصابت کرد.

از سویی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا نیز با انتشار سندی اطلاع داد، این عملیات ترور که در آگوست 2008 در طرطوس به وقوع پیوست توسط کماندوهای اسرائیلی به انجام رسید.

در گزارشی که سرویس امنیتی آمریکا از این اقدام تروریستی منتشر کرد آمده است: تابستان 2008 بود که یک گروه کوچک از کماندوهای اسرائیلی وارد آب‌های سوریه در منطقه نزدیک به شهر طرطوس شدند و او را که در مراسم شامی به همراه 6 نفر دیگر در منزل ییلاقی و ساحلی‌اش حضور داشت از پا درآوردند.

آژانس امنیتی ملی آمریکا در سندی داخلی که ادوارد اسنودن افشا کرده است اظهار می‌کند، این مسئول دولت سوریه در حالی ترور شد که بشار اسد در سفری رسمی در تهران حضور داشت. سلیمان ارتباط تنگاتنگی با حزب‌الله داشت و دولت آمریکا او را با تاسیسات هسته‌ای سوریه که سپتامبر 2007 مورد حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت در ارتباط می‌داند.

ظاهراً یکی از دلایل ترور محمد سلیمان که 6 ماه بعد از ترور عماد مغنیه به وقوع پیوست حضور او به عنوان یکی از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای در دفاع از برنامه هسته‌ای (صلح‌آمیز) کشورش بوده است.

واشینگتن پست نیز در گزارشی که ژانویه 2015 به نقل از مسئولان عالیرتبه اطلاعاتی آمریکایی منتشر شد از همکاری تنگاتنگ موساد و سیا در ترور سلیمان سخن به میان آورد.

کتاب میلمن شاید دومین کتابی باشد که به این ترور پرداخته است؛ پیش از او میخائیل بار و نیسیم مشعال 2 روزنامه‌نگار صهیونیست در کتاب‌های خود مشروحی از نحوه ترور محمد سلیمان به دست داده و نوشته بودند:

چند نفر از عناصر واحد نخبه «شالداغ» طی یک عملیات پیچیده خود را به هدف رساندند.

بنا بر روایت نویسنده این کتاب، عملیات در جولای 2007 در لندن پایتخت انگلیس کلید خورد. در آن زمان فردی ساکن یکی از هتل‌های مجلل شهر بود، شب از اتاق خود خارج شد، با آسانسور پایین آمد و هتل را با یک خودرو که در بیرون انتظارش را می‌کشید ترک کرد.

سخن از یک کارمند سوری بود؛ ماجرا از این قرار است که به محض خروج این فرد 2 نفر که در گوشه‌ای از لابی هتل نشسته بودند وارد آسانسور شدند و خود را به اتاق مهمان رساندند، درِ اتاق را به وسیله کلید ساخته‌شده باز کردند، اتاق را جست‌وجو کرده و یک لپ‌تاپ یافتند، یک برنامه جاسوسی روی آن نصب کردند تا از این پس به وسیله این برنامه محل لپ‌تاپ را تشخیص دهند. اطلاعات به موساد می‌رسید و از طریق همین لپ‌تاپ بود که مشخص شد سوریه در حال ساخت مرکزی هسته‌ای برای خود در منطقه دیر الزور است. علاوه بر آن، شماری از مکاتبات مسئولان سوری با کره‌شمالی از جمله تصاویری از نیروگاه هسته‌ای نیز از این طریق به دست آمد.

بعدها مشخص شد این فرد ابراهیم عثمان رئیس کمیته انرژی هسته‌ای سوریه بوده است؛ این اطلاعات به دیگر اطلاعاتی که در سال‌های 2006 و 2007 جمع‌آوری شده بود افزوده شد.

سرویس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی (امان) بر این پندار بود که سوری‌ها در حال ساخت نیروگاه هسته‌ای در بیابان‌های دیر الزور واقع در شمال شرقی سوریه در نزدیکی مرز ترکیه و در 160 کیلومتری مرز این کشور با عراق هستند.

وقتی اطلاعات بیشتری گرد آمد، سازمان سیا هم وارد این پروسه شد و ماهواره‌های جاسوسی خود را روی این بخش از خاک سوریه متمرکز کرد. همچنین دولت آمریکا شنود خود را از مکالماتی که با مسئولان کره شمالی صورت می‌گرفت هدفمندتر کرد و بعد از یک گفت‌وگوی نسبتاً طولانی بین ایهود المرت و جرج بوش تصمیم گرفته شد این مرکز مورد حمله قرار گیرد.

نویسندگان کتاب در ادامه در مورد ترور محمد سلیمان نوشته‌اند: روز 2 آگوست 2008، یعنی 11 ماه بعد از حمله هوایی به نیروگاه هسته‌ای سوریه، محمد سلیمان در حالی که در شهر طرطوس سوریه در تعطیلات به سر می‌برد ترور شد. سلیمان دست راست بشار اسد و دستیار اول او محسوب می‌شد و از این رو مسئول اصلی ایجاد و محافظت از این نیروگاه هم بود.

یکی از علل قرار گرفتن نام سلیمان در لیست ترورهای اسرائیلی-آمریکایی این بود که او حلقه اتصال رهبری سوریه با جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله به شمار می‌رفت.

حسین خلیل معاون سیاسی دبیر کل حزب‌الله لبنان آگوست امسال در این باره به شبکه تلویزیونی المنار متعلق به این حزب گفت: «در جریان جنگ 33روزه ارتش سوریه مخازن سلاح خود را به روی حزب‌الله گشود و انواع سلاح‌های کیفی را برای مقاومت ارسال کرد. ژنرال محمد سلیمان خود شخصاً بر امر انتقال موشک‌های کورنیت (که تانک‌های مرکاوای اسرائیلی را در این جنگ زمین‌گیر کرده و شکست سختی به ابهت این غول‌های آهنین وارد کرد) نظارت داشت.»

در لحظه ترور، محمد سلیمان چند مهمان داشت. او آن شب پشت میزی که در بالکن خانه قرار گرفته بود به اتفاق مهمانانش مشغول صرف غذا بود.

نویسندگان بدون اشاره به هویت اسرائیلی عاملان ترور عنوان کرده‌اند، چند غواص از نقطه‌ای دوردست و از طریق دریا خود را به این ویلا رساندند، آنها در فاصله چند کیلومتری از یک کشتی پیاده شده و شناکنان به سمت خانه سلیمان رفتند.

2 نفر از آنها تک‌تیراندازهای حرفه‌ای بودند که بسیار باتجربه بودند. آنان اعصابی فولادین داشتند که کمتر در میان افراد معمولی دیده می‌شود.

تیم ترور، سلیمان را در حالی که پشت میز در میان مهمانانش نشسته بود شناسایی و بعد از حصول اطمینان از حضور او، از فاصله 150 متری به سویش شلیک کردند و او را از پای درآوردند.

گرچه تل‌آویو کوشید تا مسئولیت این اقدام را بر عهده نگیرد، اما بنیامین نتانیاهو که در آن زمان رهبر مخالفان بود خود را سریعاً به استودیوی شبکه اول تلویزیون اسرائیل رساند و در پاسخ به پرسش مجری گفت: «وقتی دولت کاری برای حمایت از امنیت اسرائیل انجام می‌دهد من هم از آن حمایت می‌کنم.»

سخنان نتانیاهو که به مثابه تایید انجام این عملیات از جانب اسرائیل بود خشم نزدیکان المرت را برانگیخت و با عصبانیت به او پاسخ دادند و نتانیاهو را فردی بی‌مسئولیت خواندند.

این اخبار در هیاهوی رسانه‌ای اسرائیلی و غربی گم شد تا دومین ضلع مثلث فرماندهی نظامی جنگ 33روزه نیز طی یک همکاری قابل توجه آمریکایی-اسرائیلی ترور شود.

سردار سلیمانی در سوریه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها