کد خبر: 451910
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۱۹:۱۸:۰۰
| |

روزی که دیکتاتور عراق دستگیر شد / صدام چگونه بازداشت شد؟

اولین کلمات صدام پس از دستگیری خطاب به نیروهای آمریکایی این بود: «من صدام، رئیس جمهور عراق هستم و خواهان گفت‌وگو با شما می‌باشم.» «برایان رید»، فرمانده نیروهای آمریکایی در عملیات دستگیری صدام هم به او پاسخ داد:«جورج بوش رئیس جمهور آمریکا سلام و خوش‌آمد گویی خود را به تو ارسال کرده است.»

روزی که دیکتاتور عراق دستگیر شد / صدام چگونه بازداشت شد؟
کد خبر: 451910
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۱۹:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| 23 آذر 1382 خبرگزاری این خبر را منتشر کردند: صدام حسین، رئیس‌جمهور دیکتاتور مخلوع عراق دستگیر شد.

صدام

صدام قبل از سرنگونی خود دستور داده بود که بیش از 10خانه مخفی با پیچیدگی‌های امنیتی را برای اختفا در مزرعه‌‌ای آماده کنند. در مدت زندگی تنهای خود در این 8 ماه اخیر، در این خانه‌ها جابه‌جا می‌شده است.

بالاخره پس از 240 روز در حالی دستگیر شد که مقامات آمریکایی، 25میلیون دلار برای سر وی جایزه گذاشته بودند. نیروهای آمریکایی و نیروهای کرد عراق با دریافت اطلاعاتی پیرامون وجود صدام در یک خانه گلی در تکریت، منطقه را محاصره کردند و صدام در حالی که در زیرزمین مزرعه‌ای مخفی شده بود، بدون هیچ گونه مقاومتی و به همراه 750هزار دلار پول و دو اسلحه کمری دستگیر شد.

مخفیگاهی که صدام در آن پنهان شده بود، در زیر یک باغچه کاذب قرار داشت که با جابه‌جا کردن آن، یک صفحه بزرگ فلزی نمودار می‌شد. پس از برداشت این باغچه بود که گودال لوله‌ای با ارتفاع 7 متر که تا سطح زمین تعبیه شده بود و امکان تنفس صدام را ممکن می‌ساخت، نمایان شد.

اولین کلمات صدام پس از دستگیری خطاب به نیروهای آمریکایی این بود: «من صدام، رئیس جمهور عراق هستم و خواهان گفت‌وگو با شما می‌باشم.» «برایان رید»، فرمانده نیروهای آمریکایی در عملیات دستگیری صدام هم به او پاسخ داد:«جورج بوش رئیس جمهور آمریکا سلام و خوش‌آمد گویی خود را به تو ارسال کرده است.»

صدام


اما جزئیات دستگیری یکی از خون‌ریزترین دیکتاتورهای معاصر هم جالب است. مجله آمریکایی اسکوایر (esquire) از طریق مصاحبه با چند منبع مطلع، اطلاعات جدیدی را از عملیاتی که منجر به دستگیری صدام در اوایل دسامبر 2003 شد، منتشر کرد. یکی از این منابع به نام «حدوشی» که دارای یک مزرعه بزرگ در شهر تکریت عراق (زادگاه صدام) است، در این رابطه گفته است پس از آنکه نیروهای آمریکایی در سال 2003 مزرعه او را بمباران کردند، جعبه‌های دفن‌شده بزرگی را یافتند که داخل آنها 10هزار بسته اسکناس صددلاری بود. آنها همچنین مقادیر زیادی جواهرآلات پیدا کردند که داخل 6 کیسه زباله در زیر خاک دفن شده بودند. این جواهرات متعلق به «ساجده طلفاح» همسر صدام بودند.

صدام


به گفته حدوشی، نیروهای آمریکایی سپس با سرنخی که بعد از کشف این گنجینه عظیم به دست آوردند و با کمک یک پسربچه 9 ساله، فردی به نام «محمد ابراهیم عمر المسلط» را در شهر تکریت دستگیر کردند که او در نهایت پس از بازجویی، مخفیگاه صدام را به آنها نشان داد.


این پایگاه آمریکایی همچنین در گزارش خود درباره دستگیری دیکتاتور سابق عراق نوشته است که هنگام یورش نیروهای آمریکایی به مخفیگاه صدام، یک مترجم عراقی به نام «سمیر» نیز آنها را همراهی می‌کرد. سمیر پیش از ورود به مخفیگاه صدام صدای او را شنید که فریاد می‌زد «شلیک نکنید، شلیک نکنید!» او سپس بعد از دیدن صدام چندین بار به صورت او سیلی زد. مجله آمریکایی اسکوایر در این گزارش تعداد نیروهایی که در دستگیری صدام مشارکت داشتند را هزار نفر اعلام کرده است.

ص


روزنامه انگلیسی میرور نیز در گزارشی به وضعیت محل اختفای صدام حسین پرداخت. طبق گزارش این روزنامه، مخفیگاهی که صدام در آن پنهان شده بود، یک سازه بتنی کوچک بود که در عمق 20متری زمین قرار داشت. مخفیگاه او تنها به اندازه‌ای بزرگ بود که یک مرد می‌توانست در آن دراز بکشد. یک لوله هواکش هم در آن تعبیه شده بود تا از خفه شدن احتمالی او جلوگیری کند.


در سالروز اعدام صدام، حسین، رئیس جمهور سابق عراق، یک خبرگزاری اردنی اسراری از نحوه بازداشت صدام فاش کرد.


خبرگزاری اردنی «أنباء سرایا» در گزارشی اعلام کرد: «سرنخ اول در این عملیات افسر عراقی بود که در زمان حمله نیروهای آمریکایی به غرب بغداد به اردن فرار کرد. این افسر «سعد یاسین» نام داشت و بعد از فرارش در امان مورد بازجویی قرار گرفت. یاسین از طریق یک کشور عربی اطلاعاتی را به طرف‌های آمریکایی در امان داد. اطلاعاتش این بود که فرد دیگری به اسم «محمد ابراهیم» از طرف صدام نزد وی آمده بود تا به او بگوید که صدام گفته به مقاومت بپیوندد و با او در تکریت دیدار کند.»

صص


این خبرگزاری اعلام کرد: «این اطلاعات سرنخ اصلی برای عملیات بازرسی اطلاعاتی و پیچیده پایگاه‌هایی بود که امکان داشت صدام در آنجا مخفی شده باشد. اطلاعات آمریکا توانست محمد ابراهیم را که یک فلسطینی بود و نزدیکترین فرد به دارودسته صدام محسوب می‌شد، بازداشت کند. موساد اسرائیل از این فلسطینی بازجویی کرد و توانست با شکنجه اطلاعاتی از زیر زبان او درباره مخفی‌گاه صدام بیرون بکشد.»

منبع: همدلی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها