کد خبر: 451354
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۱ ۱۱:۱۴:۱۴
| |

وزیر خارجه مراکش:

تصمیم ارتباط دوباره با اسرائیل، عادی‌سازی روابط نیست

وزیر خارجه مراکش اعلام کرد که تحول اخیر در روابط کشورش و اسرائیل عادی‌سازی محسوب نمی‌شود.

تصمیم ارتباط دوباره با اسرائیل، عادی‌سازی روابط نیست
کد خبر: 451354
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۱ ۱۱:۱۴:۱۴

اعتمادآنلاین| وزیر خارجه مراکش اعلام کرد تحول اخیر در رابطه کشورش با اسرائیل، عادی‌سازی روابط به شمار نمی‌رود.

«ناصر بوریطه» وزیر خارجه مراکش روز پنجشنبه اعلام کرد تحول اخیر در روابط کشورش و اسرائیل عادی‌سازی محسوب نمی‌شود.

وزیر خارجه مراکش اعلام کرد: مراکش تا سال 2002 دفتر ارتباطی (با رژیم صهیونیستی) داشته و برخی از تصمیم‌هایی که تماس‌های مجدد با اسرائیل را می‌طلبد، عادی‌سازی محسوب نمی‌شود.

او همچنین این مسأله که گفته می‌شود به رسمیت شناخته شدن حاکمیت مراکش بر منطقه صحرای غربی در برابر رابطه مجدد با اسرائیل بوده است را رد کرد و گفت: اسرائیل و مراکش از دهه 90 میلادی با هم رابطه دارند.

پیش‌تر رسانه‌های خبریاعلام کرده بودند مراکش توافق کرده روابط خود با اسرائیل را پس از 20 سال از سر بگیرد.

محمد ششم، پادشاه مراکش از تصمیم کشورش برای تسهیل سفر‌های هوایی مستقیم به منظور انتقال یهودیان مراکشی و گردشگران اسرائیلی از و به مقصد مراکش سخن گفته بود.

به این ترتیب، مراکش هم به جمع دیگر کشور‌هایی نظیر امارات، بحرین و سودان می‌پیوندد که با میانجی‌گری آمریکا روابط دیپلماتیک خود را با رژیم صهیونیستی برقرار می‌کند.

روابط سطح پایین میان دو طرف در سال 2000 و در پی سرکوب فلسطینیان از سوی ارتش رزِم صهیونیستی قطع شده بود. حال با این تصمیم قرار است دو طرف سفارت‌های خود در تل‌آویو و رباط باز کرده و خطوط هوایی هم میان آن‌ها برقرار شود.

پیش‌تر اعلام شده بود مراکش در ازای قبول پیشنهاد آمریکا برای رابطه با رژیم صهیونیستی، کاخ سفید را مجاب کرده که حاکمیت این کشور بر اراضی صحرای غربی را به رسمیت بشناسد. مراکش این اراضی را بعد از خروج اسپانیا از صحرای غربی، و در جریان درگیری‌های میان جبهه پولیساریو با مراکش و موریتانی تصاحب کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها