کد خبر: 450736
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۹ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

واکسن کرونا | ناقوس پایان پاندمی کرونا به صدا در آمده است؟

بریتانیا اولین کشور جهان است که ناقوس پایان پاندمی کرونا را به صدا درآورده است اما برای شنیدن صدای این ناقوس متخصصان و دانشمندان ماه‌های زیادی بی‌وقفه تلاش کرده‌اند تا به نتایج قابل قبولی در تولید واکسن دست یابند. این اولین بار در تاریخ بشر است که علم پزشکی موفق شده در بازه زمانی چندماهه و نه چندساله واکسنی با قابلیت 95 درصد تاثیرگذاری تولید کند.

واکسن کرونا | ناقوس پایان پاندمی کرونا به صدا در آمده است؟
کد خبر: 450736
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۹ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین | منیژه موذن- بریتانیا با صدور مجوز واکسن فایزر از امروز دور اول واکسیناسیون را آغاز کرد. به این ترتیب بریتانیا اولین کشور جهان است که ناقوس پایان پاندمی کرونا را به صدا درآورده است اما برای شنیدن صدای این ناقوس متخصصان و دانشمندان ماه‌های زیادی بی‌وقفه تلاش کرده‌اند تا به نتایج قابل قبولی در تولید واکسن دست یابند. این اولین بار در تاریخ بشر است که علم پزشکی موفق شده در بازه زمانی چندماهه و نه چندساله واکسنی با قابلیت 95 درصد تاثیرگذاری تولید کند.

***

کارولین کورمن در قسمتی از گزارش خود در مجله نیویورکر بخشی از مرحله سوم آزمایش‌های بالینی 2 واکسن آمریکایی فایزر و مدرنا را شرح داده است.

داوطلب شماره 410

در یک بعدازظهر گرم ماه آگوست دبی هانی کات به اتاق انتظار شلوغ مرکز پزشکی تحقیقات بالینی رفت، یک مرکز درمانی تجربی درون یک ساختمان در شهر سن‌دیگو.

m

او داوطلب شماره 410 از بین 466 نفری بود که کلینیک برای آزمایش واکسن احتمالی ویروس کرونا استخدام کرده بود.

پس از یک بررسی کوتاه دستیار تحقیق او را به اتاق معاینه برد، جایی که یک دکتر از او آزمایش مخاط بینی گرفت و معاینه فیزیکی انجام داد.

هانی کات 69ساله با موهای سفید کوتاه بیشتر عمر خود را صرف امور خیریه در زمینه آموزش و علم کرده است. این ششمین بار است که او داوطلب می‌شود در یک آزمایش بالینی شرکت کند و این موضوع هرگز تا این اندازه برایش اهمیت نداشته است.

تا ماه آگوست، هفتمین ماه پس از شناسایی اولین مورد کووید-19 در ایالات متحده، 5.6 میلیون نفر به ویروس آلوده شده و 175 هزار نفر فوت کرده بودند.

«من به کمک به مردم ایمان دارم»

دبی هانی کات که به تنهایی در حومه آرام شهر سن‌دیگو زندگی می‌کند- جایی که همه همسایگان خود را می‌شناسد- شاهد بیماری سخت دوستانش بود. او همچنین می‌دانست که این تحقیقات به افرادی از گروه‌های پرخطر نیاز دارد؛ افرادی بالای 65 سال با بیماری زمینه‌ای. او فشار خون بالا دارد: «من به کمک به مردم ایمان دارم.»

m

تزریق را یک پرستار برای هانی کات انجام داد. هیچ یک از آن 2 نمی‌دانستند که این مایع یک دارونماست یا یک واکسن آزمایشی معروف به mRNA-12.

واکسن مدرنا

این واکسن توسط شرکت بیوتکنولوژی مدرنا مستقر در ماساچوست ساخته شده و حاوی یک زنجیره میکروسکوپی پیام‌رسان RNA است، دستورالعمل‌هایی در اندازه اتم برای ساخت پروتئین‌ها. تا به حال هیچ واکسنی که از mRNA ساخته شده باشد مجوز استفاده تجاری دریافت نکرده است.

m

بعد از تزریق هانی کات را به مدت 30 دقیقه تحت نظر نگه داشتند تا مطمئن شوند که واکنش آنافیلاکتیک ایجاد نمی‌کند. در طول این مدت- اگر مایع تزریق‌شده واکسن باشد- واکسن از غشای سلولی خود عبور می‌کند و به داخل سیتوپلاسم می‌رود؛ جایی که ریبوزوم‌ها از کد آن برای تولید سیستم دفاعی در برابر ویروس استفاده می‌کنند.

دبی هانی کات امیدوار بود واکسن واقعی را به او تزریق کرده باشند.

فاز سوم آزمایش بالینی واکسن

هانی کات یکی از 30 هزار داوطلب بالای 18 سالی بود که در سراسر آمریکا در فاز سوم آزمایش بالینی واکسن مدرنا شرکت کردند؛ آخرین آزمایش ایمنی و کارایی قبل از اینکه یک شرکت از سازمان غذا و داروی ایالات متحده درخواست مجوز کند.

فاز سوم آزمایش بالینی واکسن حداقل در مفهوم ساده است. نیمی از داوطلبان دارونما دریافت می‌کنند و نیمی دیگر واکسن. به جز اعضای هیات نظارت بر اطلاعات و ایمنی، یک گروه مستقل از متخصصان منصوب‌شده از سوی انستیتوهای ملی بهداشت، هیچ‌ کسی نمی‌داند به چه کسانی واکسن واقعی تزریق شده است.

3

هنگامی که داوطلبان از پیش تعیین‌شده علائم را بروز می‌دهند اعضای هیات مدیره اولین بررسی خود از داده‌ها را آغاز می‌کنند.

روز 11 نوامبر شرکت مدرنا اعلام کرد به نتایج اولیه دست پیدا کرده است. چند روز بعد هیات نظارت بر اطلاعات و ایمنی با مدیریت مدرنا تماس تلفنی برقرار کرد. به آنها گفته شد از 95 مورد تاییدشده کووید-19 در میان شرکت‌کنندگان در آزمایش بالینی 90 نفر در گروه دارونما بوده‌اند. 11 داوطلب به سختی بیمار شده بودند که همه آنها در گروه دارونما بودند. واکسن مدرنا تقریباً 95 درصد موثر بود.

فایزر که با شرکت بیون‌تک در آلمان کار می‌کرد با 42 هزار داوطلب آزمایش‌های مشابهی را روی واکسن خود انجام می‌داد. یک هفته قبل از مدرنا شرکت فایزر اطلاعات اولیه‌ای منتشر کرد که نشان می‌داد واکسن این شرکت 90 درصد موثر است.

Pfizer

نتایجی خیره‌کننده برای علم پزشکی

هر 2 شرکت هنوز باید آزمایش‌های خود را به پایان می‌رساندند، اما اعلام نتایج اولیه هیجان‌انگیز بود.

متخصصان از جمله پزشکان حاضر در شرکت فایزر و مدرنا امیدوار بودند که واکسن‌ها 70 تا 80 درصد موثر باشند.

آنتونی فائوچی مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا در این باره گفته است: «95 درصد واقعاً آرمانی بود، آرزوهای ما برآورده شده است. این واقعاً خبر بسیار خوبی است.»

dr

این 2 شرکت در کمتر از چهار ماه و بدون ایجاد هیچ عارضه جانبی جدی‌ای به این نتایج دست یافتند.

کاتلین نوزیل که یکی از مدیران شبکه فدرال طراحی و نظارت بر آزمایش‌های واکسن ویروس کروناست در گفت‌وگو با نیویورکر می‌گوید: «دشوار است به کسانی که خارج از این حوزه هستند توضیح بدهید این موفقیت چقدر خارق‌العاده بوده است. علم باعث شده این واکسن‌ها طی چند هفته تولید شوند نه چند سال.»

هر 2 شرکت فایزر و مدرنا از آن زمان به F.D.A. برای مجوز استفاده اضطراری درخواست داده‌اند که این می‌تواند سبب شود اولین دزها قبل از پایان سال به مراکز درمانی ارسال شوند.

به دبی هانی کات واکسن واقعی تزریق شده بود

عصر روزی که هانی کات تزریق را انجام داد یک اپلیکیشن برای ثبت درجه حرارت بدن و علائم خود روی گوشی تلفن همراهش نصب کرد. هر 2 واکسن مدرنا و فایزر در 2 دز تزریق می‌شوند که فاصله تزریق این دزها کمتر از یک ماه است. هانی کات بعد از 28 روز برای تزریق دوم به کلینیک برگشت. صبح روز بعد حوالی ساعت 9 دچار بدن‌درد و لرز شد. دمای بدنش کمی بالاتر از 99.9 درجه بود. لباس گرم پوشید و روی کاناپه دراز کشید. تا ظهر دمای بدنش بالای 100 درجه بود. چند ساعت بعد حالش بهتر شد. او حتی با هیجان گفت: «حس می‌کنم واکسن را گرفته‌ام.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها