اصغر زارعی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

بایدن با ایران مماشات نخواهد کرد

اصغر زارعی گفت: موضع کلی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها یکی است، فقط دموکرات‌ها با پنبه سر می‌برند و جمهوری‌خواهان رفتارهایی سرسختانه از خود به نمایش می‌گذارند. بر همین اساس بایدن با ایران مماشات نخواهد کرد.

بایدن با ایران مماشات نخواهد کرد
کد خبر: 449869
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۵ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «عربستان و امارات به مذاکرات برجام اضافه خواهند شد» این اظهارنظر از سوی جو بایدن ابهام‌های پرونده هسته‌ای را بیش از پیش کرده است. چرا که نظام بین‌الملل نسبت به فضای تجادلی سختی که بین ایران و این کشورها برقرار است، آگاهی بالایی دارد. باید منتظر ماند و دید مخالفت قریب‌ به یقین جمهوری اسلامی با ورود عربستان و امارات به مذاکرات احتمالی با چه واکنشی از سوی دولت آتی آمریکا مواجه خواهد شد؟

اصغر زارعی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: طرح موضوع ورود عربستان و امارات به مذاکرات احتمالی برنامه‌ هسته‌ای ایران از سوی رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده با این هدف مطرح شده که اصل بحث به نوعی منحرف شود. آن هم در حالی که ایران‌ستیزی دولت سعودی و دولت اماراتی واضح و مبرهن است. جمهوری‌اسلامی نه تنها با این موضوع مخالفت خواهد کرد، بلکه اساسا پیش از این هم برای مذاکره با 1+5، ایران به نوعی از خود مماشات نشان داد.

تحلیگر مسایل بین‌الملل در ادامه گفت: آقای بایدن سعی‌اش را به کار می گیرد تا با این کار انحرافی بازی جدیدی را در مساله برجام انجام بدهد. رئیس‌جمهوری منتخب مردم ایالات متحده همچنین با این کار دنبال این است که دخالت کشورش در منطقه خاورمیانه تداوم داشته باشد تا از این طریق در مذاکره‌های احتمالی بتواند پیشنهادات مدنظرش را پیش ‌روی دولت ایران قرار بدهد.

او تصریح کرد: همچنین درباره رویکرد جو بایدن به برجام و قیاس رفتار احتمالی او با سیاستی که دونالد ترامپ در سال‌های 2016 تا 2020 از خود بروز دارد، نباید از «بهتر و بدتر» استفاده کرد. چرا که در عرصه سیاست‌ خارجی ایالات متحده پارادام‌های ثابت و مشخصی پیش‌ روی دولت‌های فدرال قرار می‌گیرد و روسای‌ دولت در ادوار مختلف اجازه ندارند از چارچوب مشخص شده تخطی کنند. در واقع رئیس‌جمهوری در آمریکا یک مسئول اجرایی است که البته هر کسی برای خودش شیوه و روشی دارد.

این چهره همچنین تاکید کرد: پس ایرانی‌ها باید این مساله را در نظر بگیرند که امید به بایدن برای تغییرات کلی امیدی واهی است. البته دولت می‌تواند با منطق‌گرایی و واقع‌بینی شرایط را طوری پیش ببرد که در نهایت منافع نظام با تهدید روبرو نشود. چرا که موضع کلی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها یکی است، فقط دموکرات‌ها با پنبه سر می‌برند و جمهوری‌خواهان رفتارهایی سرسختانه از خود به نمایش می‌گذارند.

اصغر زارعی در پایان گفت‌: در پایان لازم به تاکید می‌دانم، بایدن با ایران مماشات نخواهد کرد.

چکیده گفت‌وگو با اصغر زارعی

-ورود عربستان و امارات به مذاکرات انحرافی است

-ایران پیش از این هم برای مذاکره با 1+5 به نوعی از خود مماشات نشان داد

-ایران‌ستیزی دولت سعودی و دولت اماراتی واضح است

-امید به بایدن برای تغییرات کلی امیدی واهی است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها