کد خبر: 445530
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۸ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

عراق | آیا عراق از دالان هزارتوی بحران‌ها خارج می‌شود؟

آتش بحران عراق که چند ماهی زیر خاکستر پرونده‌های مختلفی همچون شیوع ویروس کرونا، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و... مدفون بود، کم‌کم در حال شعله‌ور شدن است و گرچه الکاظمی به چند وزیر خود برای خاموش کردن آتش ماموریت داده است ولی تصور نمی‌شود به سمت سرد شدن رود.

عراق | آیا عراق از دالان هزارتوی بحران‌ها خارج می‌شود؟
کد خبر: 445530
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۸ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- سید عمار حکیم رهبر ائتلاف عراقیون انتخابات زودهنگام در کشورش را یکی از راه‌های برون‌رفت از بحران‌های سیاسی عنوان کرد.

سخنان سید عمار حکیم در زمانی بیان شد که نشانه‌هایی از پایان ماه عسل مصطفی الکاظمی با پارلمان عراق در افق دیده می‌شود.

اعتراض نمایندگان مجلس این روزها متوجه تفاهم‌نامه‌هایی است که الکاظمی متهم است آنها را بدون اطلاع قوه مقننه امضا می‌کند.

چند هفته‌ای است که در آستانه سال نوی میلادی دولت عراق گام در راه امضای تفاهم‌نامه‌هایی اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری با عربستان، مصر و اردن گذاشته و گفته می‌شود تفاهم‌نامه‌های مشابهی هم با کویت و ترکیه در دست تدوین است.

به اعتقاد کارشناسان، شکی نیست که دولت عراق حق دارد به منابع واردات کالا و خدمات خود تنوع ببخشد، اما پنهان کردن اطلاعات این تفاهم‌نامه‌ها از اعضای پارلمان عراق و مطلع نکردن پارلمان از مفاد آن اعضای قوه مقننه عراق را به شدت عصبانی کرده است.

این در حالی است که برخی از اعضای پارلمان هم مصطفی الکاظمی را به پیروی از خط مشی خاص که در تناقض با سیاست بی‌طرفانه بغداد در مسائل منطقه‌ای است متهم می‌کنند.

همین امر هم باعث شد بار دیگر مساله برگزاری انتخابات زودهنگام، که اصولاً الکاظمی برای انجام آن وارد کاخ نخست‌وزیر شده بود، در دستور کار برخی از جریان‌های سیاسی عراقی قرار گیرد.

از طرفی حتی شخصیتی همچون سیدعمار حکیم بر آن شده تا یک گام هم جلوتر رود و بر اهمیت برگزاری شفاف انتخابات با حضور ناظران داخلی و بین‌المللی تاکید کند.

به گفته کارشناسان امور عراق، آتش بحران عراق که چند ماهی زیر خاکستر پرونده‌های مختلفی همچون شیوع ویروس کرونا، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و... مدفون بود، کم‌کم در حال شعله‌ور شدن است و گرچه الکاظمی به چند وزیر خود برای خاموش کردن آتش ماموریت داده است ولی تصور نمی‌شود به سمت سرد شدن رود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها