کد خبر: 444767
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۲ ۱۳:۱۷:۳۰
| |

افغانستان در تلاش برای افزایش صادرات زعفران در بحران کرونا است

معاون اداره کشاورزی هرات گفت: این ولایت توانسته در طول چند سال گذشته 90 درصد از زعفران افغانستان را تولید کند و امسال نیز در هرات بیش از 20 تن زعفران برداشت خواهد شد.

افغانستان در تلاش برای افزایش صادرات زعفران در بحران کرونا است
کد خبر: 444767
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۲ ۱۳:۱۷:۳۰

اعتمادآنلاین| هرات پایتخت زعفران افغانستان است که بیشتر کشاورزان در آن به کشت این گیاه باارزش مشغول هستند. با وجود بحران کرونا در افغانستان و متوقف شدن صادرات زعفران اما کاشت آن نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.

بشیر احمد احمدی معاون اداره کشاورزی هرات در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: ششمین جشنواره گل زعفران در هرات با وجود بحران کرونا که صدمات زیادی به بخش خصوصی وارد کرده برگزار شد.

وی افزود: سال گذشته برداشت زعفران در هرات 17 تن از 7 هزار هکتار زمین زیر کاشت زعفران بود اما در سال جاری کشاورزان توانستند با گسترش زمین‌های کشاورزی 8 هزار هکتار زمین را زعفران بکارند.

احمدی ادامه داد: در سال جاری پس از بررسی‌های این اداره پیش بینی می‌شود که بیش از 20 تن زعفران برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر زعفران در شهرستان‌های غوریان، پشتون زرغون، گذره و انجیل توسط کشاورزان کاشته می‌شود که با گسترش زمین‌های کشاورزی در شهرستان‌های هرات نزدیک به 20 هزار خانواده مشغول به کار شده‌اند.

وی تاکید کرد: به دلیل بحران کرونا در افغانستان تمامی دهلیزهای هوایی و زمینی مسدود شده و میزان صادرات زعفران به کشورهای خارجی متوقف شد که این روند صدمات زیادی به این صنعت وارد کرده است.

احمدی افزود: کاهش قیمت زعفران و نبود بازارهای داخلی برای فروش از دیگر چالش‌های سد راه زعفران هرات است.

از سوی دیگر بشیر احمد رشیدی رئیس اتحادیه ملی زعفران افغانستان در این مورد گفت: صنعت زعفران افغانستان نه تنها زمینه اشتغال را برای شمار زیادی از خانواده‌ها فراهم می‌کند بلکه اقتصاد افغانستان را تغییر می‌دهد اما دولت افغانستان تاکنون نتوانسته در راستای ایجاد بازارهای داخلی و خارجی و استاندارد کردن بسته‌بندی اقدامی صورت دهد.

وی از وزارت تجارت و صنایع افغانستان و اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذاری هرات خواست تا هرچه زودتر برای صادرات زعفران زمینه‌ها را فراهم کنند و جلوی رکود این صنعت را بگیرند.

احمدسعید عظیمیان معاون اتاق بازرگانی و سرمایه گذاری هرات با اشاره به اولویت کاری این اتاق برای بازاریابی و صادرات زعفران به کشورهای خارجی گفت: در سال جاری اتاق بازرگانی هرات توانسته نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش در صادرات خود داشته باشد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته تنها 25 هزار و 600 کیلوگرم زعفران هرات از طریق دهلیزهای هوایی به کشورهای خارجی صادر شده و تلاش داریم تا با کاهش کرونا و بازشدن مرزهای خارجی صادرات زعفران را آغاز کنیم.

کشاورزان زعفران کار در هرات می‌گویند که به دلیل بحران کرونا و صادرات کم زعفران قیمت یک کیلو زعفران از 75 هزار افغانی به 35 هزار افغانی کاهش یافته است که ادامه این روند در صورت بی‌توجهی دولت سبب خواهد شد تا کشاورزان دست از کاشت زعفران برداشته و یکبار دیگر به کاشت مواد مخدر روی ببرند.

سید وحید زاهد قتالی والی هرات گفت: دولت افغانستان همانگونه که زعفران هرات را در بازارهای جهانی مشهور ساخته است در تلاش برای رایزنی‌های دیگر برای افزایش صادرات در بحران کرونا است و ا از سوی دیگر کمیته‌هایی از اداره کشاورزی، اتاق صنعت و تجارت در مرزهای مشترک با هرات ایجاد شده است تا از کالاهای قاچاق به‌خصوص زعفران به هرات جلوگیری شود و زمینه‌ها برای صادرات با قیمت خوب فراهم شود.

گفتنی است که زعفران هرات با کیفیت عالی خود توانسته تا در بازارهای جهانی مقام نخست را از آن خود کند اما رفته رفته با وجود بحران کرونا، عدم توجه دولت به صادرات و ایجاد بازار و مهم‌تر از همه واردات قاچاق زعفران به افغانستان امروز با پایین‌ترین قیمت تنها در بازار داخلی به فروش می‌رسد.

کشاورزان تاکید دارند که دولت باید زعفران افغانستان را تحت یک برنامه از آنها با قیمت خوب بخرد و سپس در بازارهای جهانی از طریق خود به فروش برساند تا علاوه بر افزایش صادرات از ورود زعفران قاچاق جلوگیری شود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها