کد خبر: 443254
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۶ ۰۵:۵۱:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

انتخابات آمریکا | آمریکا جو بایدن را به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور خود برگزید؟ / دوئل ترامپ و بایدن ادامه دارد + آخرین نتایج

شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنان ادامه دارد و در ایالت های سرنوشت ساز وارد مرحله حساسی شده است. رقابت در این ایالت ها شانه به شانه پیش می‌رود. هر چند احتمال پیروزی جو بایدن به شدت افزایش پیدا کرده است اما دونالد ترامپ هنوز هم فرصت پیروزی دارد.

انتخابات آمریکا | آمریکا جو بایدن را به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور خود برگزید؟ / دوئل ترامپ و بایدن ادامه دارد + آخرین نتایج
کد خبر: 443254
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۶ ۰۵:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنان ادامه دارد و در ایالت های سرنوشت ساز وارد مرحله حساسی شده است. رقابت در این ایالت ها شانه به شانه پیش می‌رود. هر چند احتمال پیروزی جو بایدن به شدت افزایش پیدا کرده است اما دونالد ترامپ هنوز هم فرصت پیروزی دارد.

دونالد ترامپ ساعتی پیش در یک کنفرانس خبری به شدت از سیستم انتخاباتی آمریکا انتقاد کرد. ترامپ در سخنرانی خود دوباره ادعای پیروزی در انتخابات را تکرار کرد. او در عین حال خواستار توقف شمارش آرا در پنسیلوانیا و ادامه شمارش آرا در آریزونا شد.

این کنفرانس خبری با حاشیه هایی هم همراه بود و در واکنش به ادعای ترامپ چند شبکه‌ خبری از جمله «سی‌بی‌اس»، «ای‌بی‌سی» و «ام اس ان‌بی‌سی» سخنرانی ترامپ درباره تقلب و تخلف در انتخابات آمریکا را به طور کامل قطع کردند.

اریک ترامپ پسر دونالد ترامپ هم در چند توئیت گفت که پدرش باید برای آشکار کردن تقلب در انتخابات وارد یک جنگ تمام‌عیار شود. او جمهوری خواهان اعتراض و اذعان کرد: «میزان تقلب گزارش شده در پنسیلوانیا، میشیگان، نوادا، جورجیا و ویسکانسین وحشتناک است.»

جو بایدن هم در ساعات ابتدایی بامداد به وقت تهران بیکار نبود و در یک کنفرانس خبری با اشاره به این که شکی ندارد در انتخابات پیروز می شود از طرفداران خود خواست آرامش خود را حفظ کنند زیرا فرایند شمارش آرا در حال انجام است.

برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت و رقیب بایدن در انتخابات حزب دموکرات، هم ساعاتی پیش در یک توئیت وضعیت انتخابات آمریکا را چنین توصیف کرد: وقتی که ترامپ در سال 2016 با فاصله اندک در ایالت های پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین پیروز شد، سیستم انتخابات بسیار عالی و سالم بود. حالا که او در حال شکست خوردن است، «تقلب» شده است و «رای‌ها را دزدیده‌اند».

توئیت برنی سندرز

مایک پنس معاون ترامپ هم در توئیتی اعلام کرد که همچنان در کنار او می ایستد.

یکی از مهم ترین واکنش ها به کنفرانس خبری ترامپ از سوی اندرسون کوپر مجری معروف سی‌ان‌ان انجام شده و حرف های او بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کوپر در واکنش به ادعای ترامپ گفته: «این رییس‌جمهور آمریکاست. قدرتمندترین فرد دنیا. شبیه به یه لاک‌پشت چاق که به پشت‌ افتاده و زیر گرمای آفتاب دست‌و‌پا می‌زنه، فهمیده دوره‌اش تموم شده ولی قبول نمی‌کنه و همه رو می‌خواد با خودش بکشه پایین، کشور رو هم.»

ساعت 6:30: همچنان جو بایدن با کسب 264 رای الکترال فاصله زیادی تا پیروزی در انتخابات ندارد هر چند که همچنان شمارش آرا در ایالت های سرنوشت ساز ادامه دارد. از سوی دیگر چالش درباره ایالت آریزونا که خبرگزاری آستوشیتدپرس و شبکه تلویزیونی فاکس نیوز پیروزی و آرای الکترال آن را به بایدن اختصاص دادند همچنان ادامه دارد.این در حالی است که برتری ترامپ در ایالت های جورجیا و پنسیلوانیا به خطر افتاده است.

انتخابات آمریکا ساعت 6:30 جمعه

ساعت 6:50:

رقابت پایاپای ترامپ و بایدن در شمارش آرای ایالت‌های باقیمانده ادامه دارد. در جورجیا آرای دو رقیب انتخاباتی به هم رسیده‌اند. 49.4 درصد در برابر 49.4 درصد!

انتخابات آمریکا ساعت 6:50 جمعه

ساعت 7: اختلاف آرای بایدن با ترامپ در جورجیا با 1797 رای رسید. در حالی که ترامپ 2447337 رای به دست آورده، آرای بایدن به 2445540 رای رسید و پیش بینی می شود او در میزان آرای این ایالت به زودی از ترامپ سبقت بگیرد. ایالت جورجیا 16 رای الکترال دارد.

انتخابات آمریکا ساعت 7 جمعه

ساعت 7:40: اختلاف رای بایدن و ترامپ در ایالت پنسیلوانیا به کمتر از 26 هزار رای رسید. جو بایدن 60 تا 80 درصد از آرای پستی را از آن خود کرده و همچنان به جلو می‌تازد. در این ایالت دموکراتها بیشتر با پست رای دادند وجمهوری خواهان حضوری رای دادند. جو بایدن در صورت پیروزی در ایالت پنسیلوانیا با 20 رای الکترال به طور قطع رئیس جمهور آینده آمریکا است.

انتخابات آمریکا ساعت 7:40 جمعه

ساعت 7:55: هر چند که مجموع آرا نقشی در تعیین پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازی نمی کند اما تا این لحظه جو بایدن با بیش از 3 میلیون 860 هزار رای از رقیب خود پیش است. از کل آرای شمارش شده تاکنون جو بایدن 73 میلیون و 463 هزار و 701 رای و ترامپ 69 میلیون و 603 هزار و 232 رای به دست آورده‌اند.

انتخابات آمریکا ساعت 7:55 جمعه

ساعت 8:20: «توئیت پرس» خبر از پیچیده شدن اوضاع در ایالت جورجیا داده است. ایالتی که حالا فاصله ترامپ و بایدن در آن به 1775 رای رسیده است.

همگان خیال می‌کردند به زودی نتایج شمارش آرا در جورجیا کامل شده و برنده نهایی اعلام می ‌شود اما مشکل نرم افزاری پیش آمده برای شهرستان Gwinnett با 4400 رای شمارش نشده غائبین بر مشکلات افزوده است.

همچنین مقامات شهرستان کلایتون نیز گفته‌اند نتیجه 5700 رای را نیمه شب اعلام خواهند کرد. کلایتون اغلب دموکرات هستند اما آرای نظامیان و خارج نشینان روز جمعه کار را کمی برای بایدن سخت تر کرد.

انتخابات آمریکا ساعت 8:20 جمعه

ساعت 8:30: هر چند همه نگاه ها معطوف به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است اما آن گونه که «توئیت پرس» خبر داده انتخابات مجلس سنا نیز به وضعیت جالبی رسیده است.

در حال حاضر صرف نظر از آرای جورجیا، کارولینای شمالی و آلاسکا، کرسی‌ها 48-48 تقسیم شده و اگر جمهوری خواهان کارولینای شمالی و آلاسکا را ببرند و دموکراتها کرسی‌های جورجیا را از آن خود کنند؛ مجلس سنا 50-50 خواهد شد.

در این صورت طبق قانون اساسی، اگر بایدن رئیس جمهور شود، کاملا هریس معاون وی به نوعی رئیس سنا خواهد شد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد جمهوری خواهان مجلس سنا را از دست می دهند و همه نهادهای مهم قدرت در آمریکا آبی خواهد شد.

830

ساعت 8:45: نزدیکان و طرفداران ترامپ برای وضعیت بحرانی رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات دست به دعا برداشته اند. دو ویدئو از دعا کردن کشیش و مشاور شخصی ترامپ و طرفداران ترامپ در ایالت نوادا در شبکه های اجتماعی در حال دست به دست شدن است.

ساعت 8:50: آسوشیتدپرس خبر داده از 376 شهرستان با بالاترین میزان آلودگی به کروناویروس بیش از 93 درصدشان مربوط به مناطقی است که به ترامپ رای داده‌اند. گفتنی است اغلب دموکرات‌ها با پست رای داده‌اند و حضور فیزیکی کمتری نسبت به جمهوری خواهان داشته‌اند.

ساعت 9: فاصله ترامپ و بایدن در ایالت پنسیلوانیا به 22هزار و 389 رای رسید. 95 درصد آراء در این ایالت کلیدی شمارش شده است. پنسیلوانیا 20 رای الکترال دارد.

900

ساعت 9:15: در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 علاوه بر دونالد ترامپ و جو بایدن چند نامزد دیگر هم شرکت کرده اند. جو یورگنسن از حزب لیبرتین و هاوی هاوکینز از حزب سبز به ترتیب با 1/2 درصد و 0/2 درصد آرا پشت سر بایدن و ترامپ حضور دارند. سایر کاندیداهای حاضر در انتخابات هم تاکنون موفق به کسب 0/3 درصد از کل آرا شده اند.

915

ساعت 9:40 : استیو بنن ، استراتژیست سابق دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در یک پادکست رادیویی گفت که دوست داشت سر «آنتونی فائوچی» رئیس مرکز مبارزه با بیماری‌های عفونی و همچنین «کریستوفر ری» مدیر اف‌بی‌آی را می‌برید!

ساعت 10 : پلیس فیلادلفیا از خنثی‌سازی طرح یک حمله به مرکز شمارش آرا در این شهر خبر داد. دست‌کم یک نفر در این خصوص بازداشت شده و در جریان تحقیق درباره طرح حمله به مرکز همایش پنسیلوانیا، یک سلاح کشف شده است.

ساعت 10:30 : حامیان دو کاندیدای اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی در مقابل حوزه‌های رای‌گیری این کشور دست به راهپیمایی زده‌اند که شمارش نتایج نهایی آرا هنوز برای تعیین کاندیدای پیروز ادامه دارد.

ساعت 10:45 : فاصله آراء در ایالت جورجیا هر لحظه کمتر می شود و در جدیدترین به روزرسانی ترامپ تنها 1237 رای بیشتر از بایدن به دست آورده است.

1045

ساعت 11 : گویا دونالد ترامپ بدجور از دست توئیتر عصبانی شده است. حالا و بعد از اعلام احتمال مسدود شدن حساب توئیتر او در صورت باخت در انتخابات، ترامپ توئیت زده است: «توئیتر از کنترل خارج شده است!»

درباره اهمیت این خبر همین بس که یک لحظه دونالد ترامپِ را بدون توئیتر تصور کنید!

1100

ساعت 11:10 : روزنامه واشنگتن پست - که به عنوان یکی از رسانه های حامی ترامپ شناخته می شود - با بیان اینکه تدابیر امنیتی سرویس مخفی برای محافظت از جو بایدن نامزد حزب دموکرات ها افزایش یافته، گزارش داد که بایدن احتمالا صبح جمعه - البته به وقت آمریکا - اعلام پیروزی خواهد کرد.

ساعت 11:15 : همان طور که پیش از این درباره انتخابات مجلس سنا گفته بودیم، حالا وضعیت برای ما روشن تر و برای جمهوری خواه ها تیره تر از پیش شده است. ایالت جورجیا نه تنها در حال زدن ضربه ای سهمگین به دونالد ترامپ است بلکه در مجلس سنا هم با مشکلی اساسی روبه رو شده است.

بی بی سی گزارش داده که هر دو سناتور جمهوری خواه از ایالت جورجیا با چالش شدیدی از سوی دو نامزد حزب دمکرات روبرو شده اند و حداقل یکی از این رقابت ها به دور دوم کشیده شده است. بر اساس قوانین این ایالت اگر کاندیداها نتوانند 50 درصد آرا را کسب کنند انتخابات به دور دوم کشیده می شود و تاکنون در هیچ یک از دو رقابت این ایالت کاندیداها به 50درصد نرسیده اند.

ساعت 11:20 : دیگر خبر مهم درباره ایالت جورجیا درخواست حزب دموکرات از حامیان جو بایدن است. دموکرات‌ها در جورجیا از رای‌دهندگان پستی خواسته‌اند که نواقص رای خود را برطرف کنند. شماری از آرای پستی به خاطر امضای نادرست یا نداشتن امضا رد شده است. اما رای‌دهندگان تا ساعت پنج عصر به وقت محلی در روز جمعه فرصت دارند که نواقص رای را برطرف کنند.

ساعت 11:25 : در میانه هیاهوی انتخابات آمریکا و درگیری های ترامپ با عالم و آدم، حالا یک شهروند آمریکایی پاسخ جالبی به یکی از توئیت های ترامپ داده که بسیار مورد توجه واقع شده است.

ترامپ در توئیت خود نوشته: «چگونه است که هر بار آراء پستی را می‌خوانند درصدها و قدرت تخریب‌شان [علیه من] فاجعه‌بار است؟» و شهروند آمریکایی پاسخ داده: «چون در میانه یک همه‌گیری هستیم. و تصادفا کسانی که انقدر شعور دارند که [که برای بیمار نشدن] امن و پستی رأی بدهند، انقدر هم شعورشان می‌رسد که به تو رأی ندهند.»

1120

ساعت 11:30 : در میانه هیاهوی انتخابات در آمریکا فیلم خانم کریستین امان پور شخصیت رسانه‌ای معروف جهان هم یاد ایران و محمود احمدی نژاد کرده و در توئیتی درباره کنفرانس مطبوعاتی ترامپ نوشته است: «آخرین رئیس جمهوری که از قبول شمارش آرا در انتخابات امتناع ورزید، محمود احمدی نژاد در ایران در سال 2009 بود.»

1130

ساعت 11:35 : سورپرایزهای جورجیا تمامی ندارد. در تازه ترین خبرها، سی ان ان گزارش داده که فاصله بایدن با ترامپ در جورجیا به زیر 700 رأی رسید. این شبکه، که هنوز پیروزی بایدن در ایالت آریزونا را قطعی نکرده و به همین دلیل در نقشه منتشر شده اش بایدن 253 رای الکترال دارد، خبر داده با شمارش 99 درصد آرا در ایالت جورجیا، پیشتازی ترامپ نسبت به بایدن به 665 رأی کاهش پیدا کرده است. از لحاظ درصدی هم فعلا با 49.39% ترامپ در برابر 49.37% بایدن پیشتاز است.

1135

ساعت 11:40 : ترامپ در یکی دیگر از سه توئیت خود که ساعت 2:30 بامداد به وقت شرق آمریکا منتشر کرده، به حزب دموکرات هم حمله کرده و خواستار قضاوت درباره نتیجه انتخابات در دیوان عالی آمریکا شده است: «من به سادگی با رأی‌هایی که قانونی داده شده‌اند، پیروز ریاست‌جمهوری می‌شوم. [اما] به هیچ شکل یا نحوی اجازه ورود ناظران انتخاباتی [جمهوری‌خواه] داده نشد. به همین دلیل، آراء مأخوذه بعد از زمان انتخابات باید رأی غیرقانونی برشمرده شوند. دیوان عالی باید [در این مورد] تصمیم‌گیری کند.»

1140

ساعت 11:50 : احتمالا بد نباشد نگاهی دوباره به ⁩آخرین وضعیت آراء در ایالت‌های کلیدی بیاندازیم.

ایالت ⁩جورجیا تاکنون 99 درصد آرا را شمرده و حساس ترین لحظات را دنبال می کند: پیشتازی ترامپ با اختلاف 665 رای

⁦ایالت ⁩نوادا تاکنون 84 درصد آرا را شمرده است: پیشتازی بایدن باید اختلاف 11438 رای

ایالت ⁩کارولینای شمالی هم به شمارش 94 درصد آرا رسیده است: پیشتازی ترامپ با اختلاف 76701 رای

⁦و ایالت مهم و کلیدی ⁩پنسیلوانیا هم 97 درصد آرا را شمارش کرده است: پیشتازی ترامپ با اختلاف 18042 رای

1150

ساعت 12 : درست است که با پایان شمارش آرا در ایالت های کلیدی برنده انتخابات آمریکا مشخص می شود اما هر ایالت برای خود داستان متفاوتی درباره چگونگی بازشماری مجدد آرا در ایالت های سرنوشت ساز بر اساس قانون دارد.

در میشیگان و پنسیلوانیا بازشماری خودکار وجود دارد. در میشیگان اگر اختلاف رای 2000 یا کمتر باشد و در پنسیلوانیا 0.5 درصد یا کمتر از مجموع آرا باشد.

در جورجیا هم 2 روز بعد از تایید رای شماری درخواست بازشماری بر اساس اختلاف 0.5 درصد مطرح می‌شود و در میشیگان 48 ساعت بعد از جمع آوری آرا - بدون میزان اختلاف رای - انجام می‌شود.

ساعت 12:05 : نتایج انتخابات آمریکا در ایالات کلیدی به روزرسانی شد همچنان رقابت در 5 ایالت ادامه دارد. وضعیت ایالت ها بر اساس آخرین شمارش آرا به گزارش «توئیت پرس» به این ترتیب است:

در ایالت آریزونا بایدن با مثبت 46300 رای پیش است.

در ایالت جورجیا ترامپ با 635 رای جلو است.

در ایالت کارولینای شمالی ترامپ با 77500 رای جلو است


در ایالت نوادا بایدن با 11300 رای پیش است.

در ایالت پنسیلوانیا ترامپ با 18229 رای جلو است.

1205

ساعت 12:20 : همان گونه که پیش بینی می شد ایالت جورجیا کم کم به رنگ آبی در خواهد آمد. توئیت پرس خبر داده که اختلاف رای بایدن با ترامپ در جورجیا به 463 رای کاهش یافت و دقایقی دیگر بایدن از ترامپ جلو خواهد زد.

1220

ساعت 12:30 : اگر از سرعت کم شمارش آرا در ایالت های کلیدی آمریکا خسته شده اید احتمالا خبری که توئیت پرس به نقل از گاردین مخابره کرده شما را سرحال خواهد آورد. البته که هر خبری درباره دونالد ترامپ بیشتر مایه شگفتی است. گاردین خبر داده: وقتی ترامپ سخنرانی‌های آشفته عمومی انجام می‌دهد مردم فکر می‌کنند وی از متن پیام تصویب شده از قبل خارج شده است اما تصویر باورنکردنی از دبیر مطبوعاتی وی در کاخ سفید - مک اننی - مشاهده می‌کنید که در حال میزان کردن بیانیه آماده شده از قبل است تا ترامپ آن را بخواند.

1230

ساعت 12:35 : در حالی که شمارش آرا ادامه دارد، طرفداران ترامپ به خیابان‌ها ریخته‌اند. این عکس از طرفدار ترامپ در ایالت نوادا و شهر کلارک به نقل از توئیت پرس است.

1235

ساعت 12:40 : لیندسی گراهام ، سناتور جمهوری‌خواه و متحد نزدیک دونالد ترامپ می‌خواهد برای پیش بردن شکایت‌های حقوقی کارزار ترامپ 500 هزار دلار به او کمک کند.

ساعت 12:45 : کمپین ترامپ برای نباختن در انتخابات به هر ریسمانی چنگ می زند. در تازه ترین خبرها کارزار انتخاباتی ترامپ در ایالت نوادا هم شکایت رسمی خود را به دادگاه برد. در این ایالات آرای بایدن جلو است و هواداران ترامپ می‌خواهند شمارش آرا ادامه پیدا کند چون اعتقاد دارند که آرای جدید به حساب ترامپ افزوده خواهد شد.

ساعت 12:55 : و حالا همان لحظه ای که در انتظارش بودیم: بایدن در جورجیا از ترامپ جلو افتاد .

1255

جو بایدن در حالی با 917 رأی از دونالد ترامپ در جورجیا پیش افتاده که این ایالت 16 رای الکترال دارد.

1256

ساعت 13:15 : این هم یک نمودار دیگر از ساعت 4:16 بامداد جمعه به وقت آمریکا که بایدن از ترامپ در ایالت جورجیا با 917 رای شمارش شده جلو افتاد.


1315

ساعت 13:16: تغییر رنگ ایالت جورجیا آنقدر با اهمیت است که می توان آن را نشانه ای دیگر برای از دست رفتن امیدهای دونالد ترامپ تعبیر کرد. هر چند انتخابات هنوز تمام نشده است...

خبرگزاری های فاکس نیوز و آستوشیتدپرس هم این تغییر رنگ را تایید کردند.

1316

1317

ساعت 13:40 : سایت دیده بان ایران در گزارشی خبر داده که ‏رتبه سرچ «انتخابات امریکا 2020» در کشورهای مختلف جهان به این صورت است که ایرانی ها در پی کوبا و ایرلند، رتبه 3 قرار دارند. این در حالی است که مردم امریکا رتبه 9 این جدول را در اختیار دارند.

1340

ساعت 14 : ترامپ در توئیت تازه خود مدعی شده که دموکرات‌ها می‌خواهند کنترل سنا را به دست بگیرند. به گزارش «خبرآنلاین» دونالد ترامپ در توئیترش نوشت: «دموکرات‌ها در تلاشند تا کنترل سنا را به دست بگیرند و با این کار موضوعاتی چون «اطاله بررسی» را ممنوع می‌کنند.»

ساعت 14:05 : نشریه « اشپیگل » طرح جالبی را درباره تقلای ترامپ برای باقی‌ماندن در قدرت را منتشر کرده است. آن گونه که «خبرآنلاین» درباره طرح این مجله گزارش داده اشپیگل با تیتر «اشغالگر» به میزبانی رفتار ترامپ رفته و درباره آن نوشته: «اکثریت آمریکایی‌ها به جو بایدن رأی دادند. اما ترامپ نمی‌خواهد کاخ سفید را ترک کند.»

1405

ساعت 14:15 : میک مولوانی ، رئیس پیشین کارکنان کاخ سفید، می گوید دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در صورت شکست در انتخابات از دنیای سیاست کنار نخواهد رفت و قطعا در انتخابات بعدی شرکت می‌کند.

ساعت 14:20 : آرامش دوباره در اعلام نتایج انتخابات آمریکا باعث شده که بتوانیم نگاهی به حواشی این انتخابات داشته باشیم. یکی از حاشیه ها به واکنش های کاربران توئیتر به توئیت های دونالد ترامپ باز می گردد. ترامپ روز گذشته در توئیتی درخواست کرده بود که شمارش آرا متوقف شود. کاربر برزیلی زیر توئیت او نوشته: «اتفاقا منم بعداز گل سوم آلمان به برزیل همینو گفتم!» اشاره این توئیت به پیروزی 7 بر 1 آلمان در نیمه نهایی جام جهانی 2014 است.

1420

ساعت 14:50 : همچنان بحث ها درباره پیش افتادن بایدن از ترامپ در ایالت جرجیا ادامه دارد. «ناظر جهان» گزارش داده فرماندار این ایالت، مسئول امور داخلی ایالت و مسئول برگزاری انتخابات، همه از حزب جمهوری‌خواه هستند. بدین ترتیب شانس ترامپ برای متهم کردن سران این ایالت به تقلب، بسیار پایین است.

ساعت 15 : فاکس‌نیوز خبر داده یک قاضی فدرال در ایالت پنسیلوانیا با دادخواست ستاد انتخاباتی ترامپ برای توقف شمارش آراء در شهر فیلادلفیا مخالفت کرده است.

ساعت 15:15 : امروز روز ایالت جورجیا است و همه خبرها احتمالا تا مدتی به آن ختم خواهد شد. «گاردین» گزارش داده اردوگاه دموکرات در جورجیا مدیون فعالیت‌های استیسی ایبرامز سیاستمدار، وکیل و رمان نویس است که در روزهای اخیر نقش تعیین کننده در ساماندهی آرای مردم ایالت به نفع بایدن و هریس داشته است.

1515

ساعت 15:30 : در شرایطی که همه دنیا در حال واکنش به انتخابات آمریکا هستند جای کسانی مانند فرانسیس فوکویاما، متفکر آمریکایی، برای واکنش به اقدامات ترامپ خالی بود. فوکویاما در توئیتر خود درباره ترامپ نوشت: او دقیقاً همان کاری را انجام می دهد که همه از انجامش می ترسیدند.

1530

ساعت 15:35 : مری ترامپ برادرزاده رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام این که عمویش هیچوقت با بازنده بودن کنار نمی‌آید، پیش‌بینی کرد ماه‌های بسیاری خطرناکی پیش روی آمریکا قرار دارد.

ساعت 15:40 : لیندسی گراهام و تد کروز، دو سناتور تندرو آمریکایی ، روز جمعه در مصاحبه‌ای از ادعاهای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص تخلفات انتخاباتی حمایت کردند.

ساعت 15:50 : گیا کمپین بایدن در حال دست به کار شدن است. «واشینگتن پست» به نقل از منابع آگاه خبر داده که بایدن ممکن است به زودی اعلام پیروزی کند. بایدن هم اکنون دارای 264 رای الکترال در مقابل 214 رای الکترال ترامپ است. بایدن در شمارش آرای دو ایالت نوادا و جورجیا از پنج ایالت باقیمانده از رقیب خود پیش افتاده است.

بایدن

ساعت 16 : «صنعت نظرسنجی دوباره ترکید». این تیتر مقاله ای در سایت پولیتیکو است که به وضع اسفبار نظرسنجی‌های پیش از انتخابات پرداخته است. توئیت پرس گزارش داده پولیتیکو در این مقاله می نویسد: به عنوان نمونه ترامپ ویسکانسن را با یک امتیاز از دست داد و نه شکست 17 امتیازی که در نظرسنجی‌ها پیش بینی شده بود. هم نظرسنجی‌های عمومی و هم خصوصی، هر دو انتظار داشتند بایدن با فاصله زیاد پیروز شود. البته شواهد اندکی مبنی بر دروغ گفتن پاسخ دهندگان به نظرسنجی‌ها وجود دارد.

ساعت 16:15 : گویا سیاه پوستان انتقام سختی از دونالد ترامپ گرفته اند. گاردین خبر داده رای دهندگان سیاه پوست در کارولینای جنوبی پیروزی چشمگیری به بایدن دادند. هرچند امسال رقابت میان ترامپ و بایدن خیلی بهم نزدیک است، اما ظاهرا سیاهان پا به عرصه حمایت از دموکراتها گذاشته و در ایالتهای مهم از جمله جورجیا، ویسکانسن، میشیگان و پنسیلوانیا پشت بایدن درآمده و نقش مهمی را بر عهده گرفته‌اند.

ساعت 16:30 : صدای پای جو بایدن بعد از جورجیا، حالا در پنسیلوانیا پشت گوش دونالد ترامپ به گوش می رسد. اختلاف ترامپ با بایدن در پنسیلوانیا هم رو به کاهش است. ایالت پنسیلوانیا 20 رای الکترال دارد و ترامپ اگر نتواند آرای این ایالت را به دست بیاورد روی کاغذ هم شانسی برای ماندن در کاخ سفید نخواهد داشت.

1630

ساعت 16:45: تنهاترین ترامپ! عکس رویترز از وضعیت ترامپ پس از سخنرانی درباره نتایج انتخابات را ببینید.

1645

ساعت 17:10 : داستان انتخابات آمریکا در سال 2020 همچنان ادامه دارد. خبرگزاری فارس خبر داده برای دومین شب متوالی، تنش‌های انتخاباتی در خیابان‌های شهر نیویورک بالا گرفت و نیروهای امنیتی با معترضان برخورد و آن‌ها را بازداشت کردند.

ساعت 17:20 : انتخابات آمریکا در سال 2020 همه را به یاد انتخابات سال 2000 و رقابت نفسگیر جورج بوش پسر و ال گور انداخته است. حالا ال گور درباره این انتخابات و واکنش های عجیب دونالد ترامپ حرف های متففاوتی زده است: این انتخابات، کاملاً با انتخابات بیست سال قبل متفاوت است. جو بایدن راه‌های متعددی برای تضمین پیروزی خود دارد. البته من طرفدار او هستم و امیدوارم به زودی این اتفاق بیفتد. مهمترین اصلی که 20 سال پیش از آن دفاع کردم و اکنون جو بایدن و بسیاری دیگر از آن دفاع می‌کنند این است که تمامی آرای قانونی باید شمرده و از خواست مردم آمریکا تبعیت شود. اگر دونالد ترامپ پس از شمارش تمامی آراء با شکست روبه‌رو شود از او خواهم خواست کار درست را انجام دهد. این کار شمار زیادی را متحیر خواهد کرد اما به نفع کشورمان است.

1720

ساعت 17:30 : و لحظه موعود بعدی در انتخابات آمریکا از راه رسید. جو بایدن در ایالت پنسیلوانیا هم از دونالد ترامپ پیش افتاد و حالا با این وضعیت می توان با تقریب زیادی گفت او رئیس جمهور تازه آمریکا است. مگر این که معجزه ای اتفاق بیافتد.

1730

ساعت 17:35 : این خانه های آبی نشان می دهد که رای الکترال تمام ایالت های کلیدی شمال غرب آمریکا در حال واریز شدن به حساب جو بایدن هستند. به نظر می رسد حالا دیگر ترامپ کار بسیار سختی برای بازگشت داشته باشد.

1735

ساعت 17:40 : آیا ترامپ شکست در انتخابات ریاست جمهوری را می پذیرد؟ خبرگزاری فارس به نقل از سی ان ان و این رسانه آمریکایی هم با بهره گرفتن از اطلاع یک یک منبع آگاه خبر داده ترامپ در تماس با نزدیکانش گفته قصد ندارد شکست در برابر جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری را بپذیرد.

ترامپ

ساعت 17:50 : فاکس نیوز هم حالا خبر داده که ترامپ نمی خواهد شکست در انتخابات را بپذیرد. رئیس جمهور کنونی آمریکا به گفته فاکس نیوز درصدد بازشماری بیشتر آرا است و فعلا برنامه ای برای پذیرش شکست انتخاباتی ندارد.

ساعت 18 : توئیت پرس به نقل از گاردین خبر داده اعلام رسمی پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری از سوی آسوشیتدپرس صورت نگرفته اما دولت فدرال اقدامات لازم برای انتقال قدرت را شروع کرده است.

1800

ساعت 18:10 : حالا و با نزدیک شدن به پایان شمارش آرا جمهوری خواهان احتمالا به صورت دومینو خواستار شمارش دوباره آرا خواهند شد. در تازه ترین مورد رهبر اکثریت جمهوریخواهان سنا نیز خواستار شمارش آرای قانونی شد.


خبرآنلاین توییت میچ مک کانل را این گونه نقل کرده است: «نحوه کار در کشور عالی ما باید به این شکل باشد: همه آرای قانونی باید شمرده شود. آرایی که به شکل غیرقانونی داده شده‌اند نباید. همه طرف‌ها باید بر روند (شمارش) نظارت کنند. دادگاه‌ها هم برای اجرای قانون و حل اختلافات حضور دارند. آرای آمریکایی‌ها به این شکل نتیجه را تعیین می‌کند.»

1710

ساعت 18:20 : هر چند که پیش بینی این وضعیت چندان دشوار نبود اما حالا ستاد انتخاباتی ترامپ اعلام کرده انتخابات هنوز به پایان نرسیده است.

ساعت 18:25 : احتمالا یکی از خوشحال ترین آدم های این ساعت ها هیلاری کلینتون است. نامزد دموکرات ها در انتخابات سال 2016 که مغلوب ترامپ شد. توئیت پرس به نقل از گاردین خبر داده هیلاری کلینتون با به اشتراک گذاری مجدد توئیتی از جان لوئیس (از رهبران جامعه سیاهان که جولای درگذشت) مربوط به 2016 در واکنش به پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری نوشت: او به چنین روزی افتخار خواهد کرد.

1825

ساعت 18:30: اگر با اندکی احتیاط جو بایدم را رئیس جمهور تازه آمریکا بدانیم، نمی توانیم از تاریخ‌سازی کامالا هریس فارغ شویم. در صورت پیروزی بایدن او اولین زن، اولین فرد سیاه‌پوست و اولین آسیایی‌تباری خواهد بود که در ژانویه، سوگند معاون اولی ریاست جمهوری ایالات متحده را ادا خواهد کرد.

ناظر جهان خبر داده، کاملاً هریس در خانواده‌ای با پدری جاماییکایی و مادری هندی در کالیفرنیا به دنیا آمده است. انتخابی طعنه‌دار برابر رییس جمهوری که با شعار نفرت‌انگیزی علیه سیاهان و مهاجران به کاخ سفید رسیده بود.

1830

ساعت 18:45 : دختر ترامپ هم با اعتراضی آرام به نتایج انتخابات وارد صحنه شد. ایوانکا ترامپ در توئیتی درباره انتخابات نوشته است: «اینکه هر رای قانونی باید شمرده شود و آراء غیرقانونی نباید شمرده شود جای بحث ندارد. انتخابات آزاد و منصفانه بیانیه حزبی نیست بلکه بنیان دموکراسی است.

1845

ساعت 18:50 : کمپین بایدن می گوید روند انقال قدرت را آغاز کرده است. ستاد تبلیغاتی جو بایدن، رقیب ترامپ و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا اعلام کرد با توجه به آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری، تشکیل تیم انتقال قدرت را آغاز کرد. اتفاقی که نشان می دهد به تدریج ترامپ هم باید شکست را بپذیرد.

ساعت 18:55 : گویا شکست دادن ترامپ برای مردم فیلادلفیا به یک اتفاق مهم تبدیل شده بود. حالا توئیت پرس خبر داده است: جشن و شادی خیابانی مردم فیلادلفیا با شنیدن خبر جلو افتادن بایدن در پنسیلوانیا و پیروزی (غیر رسمی) به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده در حال انجام است.

ساعت 18:56 : پنسیلوانیا سخت در حال تلاش برای شکست ترامپ است. آرای جدید در پنسیلوانیا جای پای بایدن را محکم تر کرده است. توئیت پرس خبر داده اختلاف بایدن با ترامپ 6737 رای معادل 0.1 درصد شده است.

ساعت 18:56 : ترامپ پس از سکوتی طولانی حالا با یک توئیت به تغییر نتایج در ایالت پنسیلوانیا واکنش نشان داده است. او با مخاطب قرار دادن شهر فیلادلفیا نوشته است: فیلادلفیا سابقه بدی در درستی انتخابات دارد.

1856

ساعت 19 : گویا خشم ترامپ از شکست محتمل در انتخابات از همین الان خود را نشان داده است. واشنگتن‌پست مدعی شده ترامپ ممکن است همین امروز وزیر دفاع آمریکا و رئیس سیا را اخراج کند.

1900

ساعت 19:05 : اگر می خواهید بدانید ترامپ ممکن است چه کاری در واکنش به شکست در انتخابات انجام دهد، احتمالا باید به این حرف های مدیر واکنش سریع ستاد انتخاباتی بایدن توجه کنید.

فاکس نیوز از اندرو بیتس مدیر واکنش سریع ستاد انتخاباتی بایدن در مورد گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ترامپ در صورت اعلام بازنده بودن قصد واگذاری قدرت را ندارد، پرسید. بیتس جواب داد: همان طور که در 19 جولای گفتیم مردم امریکا در این انتخابات تصمیم خواهند گرفت و دولت کاملا قادر به بیرون راندن متجاوزین از کاخ سفید است.

ساعت 19:10 : و حالا نانسی پلوسی وارد بازی می شود. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده ساعت 10:45 به وقت شرق آمریکا در ساختمان کنگره با خبرنگاران کنفرانس مطبوعاتی برگزار خواهد کرد.

نانسی پلوسی

ساعت 19:13 : ایندیپندنت خبر داده که ترامپ به دنبال برگزاری تجمعات و راهپیمایی پیروزی در آخر هفته است.

ساعت 19:15 : طبق قاعده ای که پیش از این به آن اشاره کردیم ایالت جورجیا اولین ایالتی است که اعلام شده آرای آن بازشماری خواهد شد. وزیر امور داخلی ایالت جورجیا در یک نشست خبری اعلام کرد که با توجه به نزدیک بودن فاصله آرای جو بایدن و ترامپ در این ایالت (کمتر از 1100 رأی فاصله) آرای انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت بازشماری خواهد شد.

ساعت 19:20 : احتمالا الان زمان مناسبی باشد برای تحلیل درباره نتایج تاکنون. الان و با توجه به وضیت کنونی آرای الکترال بایدن 306 رای است و آرای الکترال بایدن ترامپ 232 رای.

هم اکنون در ایالت پنسیلوانیا، 98 درصد شمارش آرا، بایدن عقب بود ولی با شمارش آرای پستی با 0.1+ درصد پیش افتاده است. در ایالت جورجیا 99 با درصد شمارش، بایدن عقب بود ولی اکنون در حالی که کمتر از 50 هزار رأی باقی مانده با 1094 عدد رأی پیش افتاده است.

همچنین در ایالت کارولینای شمالی با 94 درصد شمارش، ترامپ با 1.4 درصد پیش است. در ایالت نوادا با 84 درصد شمارش آرا، بایدن با 0.9 درصد پیش است. همچنین در ایالت آریزونا با 90 درصد شمارش آرا، بایدن با 1.6 درصد پیش است.


به گزارش کانال واقعیت آمریکا با وضعیت فعلی، ترامپ 232 رای دارد و بایدن 306 رأی الکترال. در این شرایط حتی اگر جورجیا و آریزونا هم به نفع ترامپ تغییر کند، باز هم بایدن با 279 رای پیروز خواهد بود. ترامپ برای پیروزی باید همزمان در ابالت های جورجیا، آریزونا و پنسیلوانیا پیروز شود. اما اگر نتیجه با این اختلاف رقم بخورد، عملاً مسیر ترامپ در دیوان عالی، مسیری دشوار و صعب العبور خواهد بود.

ساعت 19:40: نانسی پلوسی گفت: بایدن رئیس‌جمهوری است که آمریکایی ها را متحد خواهد کرد. بایدن و هریس به وضوح آماده پیروزی در انتخابات هستند. آراء بایدن بالاترین آمار در تاریخ آمریکا است. رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا از عنوان «رئیس‌جمهور منتخب» برای اشاره به سمت «جو بایدن» استفاده کرد.

ساعت 19:45 : ستاد انتخاباتی نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد چنانچه دونالد ترامپ از قبول شکست امتناع کند او را به بیرون از کاخ سفید مشایعت خواهند کرد.

ساعت 19:50 :

با شمارش آرا منطقه ماریکوپا، آرای ترامپ به بایدن در آریزونا نزدیک شد. در حال حاضر بایدن 972570 رای شمارش شده و ترامپ 912115 رای شمارش شده دارند.

20:10 : خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش داد که احتمال بازشماری آرا در ایالت پنسیلوانیا وجود دارد.

20:15: ایوانکا ترامپ درباره شمارش آرای انتخابات آمریکا اظهار نظر کرد و گفت: تمام آرای قانونی باید شمرده شود اما آرای غیر قانونی خیر!

21:30: توییت ترامپ مبتنی بر احتمال تقلب: آرای گمشده نظامیان در جورجیا کجاست؟ چه اتفاقی برای آنها افتاده است

21:50: رودی جولیانی، وکیل دونالد ترامپ مدعی شد: «حداقل 21 هزار رای در ایالت پنسیلوانیا ثبت شده که صاحبان آنها سالها پیش فوت کرده‌اند.»

22:27: جو گلوریا، مسئول انتخاباتی نوادا: اعلام نتایج نهایی تا 12 نوامبر (پنجشنبه هفته آینده) طول می‌کشد. همچنین کمیسیون انتخاباتی پنسیلوانیا گفت: شمارش آرا در شهر فیلادلفیا ممکن است چند روز طول بکشد. در جورجیا نیز شماش آرا تکرار خواهد شد.

22:35: بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، در واکنش به ادعای دونالد ترامپ درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: به نهادهای ناظر بر این رویداد مهم در آمریکا اعتماد کامل دارد.

22:40: ترامپ بیانیه داد. او اعلام کرد ما معتقدیم که مردم آمریکا شایسته شفافیت کامل در شمارش آرا و تأیید انتخابات هستند و این مسئله دیگر مربوط به یک انتخابات خاص نیست، بلکه به صداقت و درستی کل فرآیند انتخاباتی ما مربوط می‌شود. ما از ابتدا گفته بودیم که همه آرای قانونی باید شمرده شوند و همه آرای قانونی نباید شمرده شوند، اما در هر مرحله‌ای از کار با مقاومت دموکرات‌های در این زمینه مواجه شدیم. من هرگز در مسیر مبارزه برای شما و برای کشورمان کوتاه نخواهم آمد.

23:25: دادگاه تجدید نظر پنسیلوانیا با صدور حکمی اعلام کرد شمارش آرایی که نیاز به بازبینی دارند باید به طور موقت متوقف ‌شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها