کد خبر: 442259
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۰ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

انتخابات آمریکا| روزهای پایانی مبارزات انتخابات آمریکا از راه رسید/ تلاش ترامپ و بایدن در ایالت‌های کلیدی

طبق گزارش‌ها تاکنون حدود 84 میلیون نفر از مردم آمریکا از طریق پست یا رأی‌گیری زودهنگام در انتخابات شرکت کرده‌اند، یعنی حدود 61 درصد از کل شرکت‌کنندگان در انتخابات سال 2016. در تگزاس و هاوایی این رقم بیش از 100 درصد بوده است؛ به این معنی که تعداد کسانی که تاکنون در این 2 ایالت رأی داده‌اند از تعداد کل شرکت‌کنندگان در سال 2016 بیشتر است.

انتخابات آمریکا| روزهای پایانی مبارزات انتخابات آمریکا از راه رسید/ تلاش ترامپ و بایدن در ایالت‌های کلیدی
کد خبر: 442259
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۰ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- 2 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز جمعه در میان ایالت‌های شمالی در چرخش بودند. دونالد ترامپ قرار بود چند گردهمایی پی‌درپی در فرودگاه‌های میشیگان، ویسکانسین و مینه‌سوتا برگزار کند، در حالی که جو بایدن باید در آیووا، مینه‌سوتا و ویسکانسین در میتینگ‌های انتخاباتی شرکت می‌کرد.

میتینگ انتخاباتی بایدن در مینه‌سوتا

سفر به مینه‌سوتا یک حرکت دفاعی غیرمعمول برای نامزد دموکرات بود که در فاصله چهار روز مانده به انتخابات در نظرسنجی‌های جدید منتشرشده اختلاف 2رقمی با رقیبش دارد. در سال 2016 هیلاری کلینتون پیروزی در مینه‌سوتا را با اختلاف کمی به دست آورد و آخرین نظرسنجی‌ها دال بر آن است که بایدن در این ایالت پیش است؛ اما او به خبرنگاران گفت: «من چیزی را مسلم نمی‌دانم. ما تا آخرین لحظه برای تک‌تک رأی‌ها تلاش خواهیم کرد.»

بی

ترامپ اما ادعا کرد که این ایالت آسیب‌پذیر است: «من فکر می‌کنم این ایالت برای اولین بار از سال 1972 تاکنون چرخش پیدا خواهد کرد.» رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد پس از کشته شدن جورج فلوید در ماه مه و اعتراضات بعد از آن که موجب شکل‌گیری جنبش «جان سیاهان ارزشمند است» شد، او شورش‌ها را در این ایالت متوقف کرده است.

اعتراض ترامپ به حکم دیوان عالی

ترامپ صبح جمعه قبل از خروج از واشینگتن به حکم دادگاه عالی آمریکا که به مقامات انتخاباتی کارولینای شمالی اجازه می‌دهد رأی‌های پستی را تا 12 نوامبر به شرط پست شدن در 3 نوامبر بپذیرند شدیداً اعتراض کرد. او در توییتی در اعتراض به این رأی نوشت: «این تصمیم دیوانه‌کننده و برای کشور ما بسیار بد است. آیا می‌‌توانید تصور کنید که در آن دوره 9روزه چه اتفاقی خواهد افتاد؟» او همچنین به تصمیم مشابه دادگاه عالی در مورد اجازه به ایالت پنسیلوانیا برای تمدید زمان شمارش آرا نیز معترض بود.

تی

ایمی کنی برت، قاضی جدید منصوب‌شده از سوی ترامپ در دادگاه، در این تصمیم‌گیری‌ها شرکت نکرد زیرا طبق اعلام دادگاه او وقت کافی برای بررسی استدلال‌ها نداشته است.

جمهوری‌خواهان با عقب بودن در نظرسنجی‌ها در بازی آخر مبارزات انتخاباتی خود تلاش‌های قابل توجهی با تمرکز بر رویه‌های قانونی برای سرکوب مشارکت مردم یا شمارش آرا انجام داده‌اند. ترامپ گفته که می‌خواهد نتیجه انتخابات در سوم نوامبر مشخص شود، اما طبق قانون ایالت‌ها تا هشتم دسامبر برای اعلام نتیجه نهایی فرصت دارند.

گریز از سایه پاندمی کرونا دشوار است

رئیس‌جمهور تلاش کرده است پیام خود را بر قانون و نظم و اقتصاد متمرکز کند. او بر داده‌های اقتصادی تاکید می‌کند که در سه‌ماهه سوم سال 2020 جهش قابل توجهی پیدا کرده‌اند؛ اما گریز از سایه پاندمی کرونا دشوار است.

روز پنجشنبه 88 هزار و 521 مورد جدید ابتلا به کرونا در ایالات متحده ثبت شد. آماری که به گزارش دانشگاه جانز هاپکینز، رکورد تعداد ابتلا در یک روز را شکست. روز جمعه آمار مبتلایان در آمریکا از مرز 9 میلیون نفر گذشت و تعداد کشته‌ها به 230 هزار نفر رسید. آمارها نشان می‌دهد که بیمارستان‌های آتلانتا، مینیاپولیس و بالتیمور به 80 درصد ظرفیت رسیده‌اند در حالی که بیش از 95 درصد ظرفیت برخی بیمارستان‌ها در تمپا، بیرمنگام و نیویورک پر شده است.

جایگاه ترامپ تحت تاثیر تلاش او برای جدی نگرفتن پاندمی کرونا واقع شده، با وجود این او در روز جمعه هیچ نشانه‌ای از تغییر مسیر بروز نداد و از اینکه مقامات مینه‌سوتا تعداد شرکت‌کنندگان در تجمع او را به 250 نفر محدود کرده بودند ابراز نارضایتی کرد.

تی

ترامپ بعدازظهر جمعه در گرین‌بی در ویسکانسین گردهمایی انتخاباتی داشت. در حالی که فقط در هفته گذشته نزدیک به 200 نفر از اهالی ویسکانسین بر اثر ویروس کرونا فوت کرده‌اند، تصاویر نشان می‌دهد این مراسم بدون رعایت فاصله‌گذاری و استفاده افراد کمی از ماسک برگزار شده است.

«ما نمی‌توانیم چهار سال دیگر دونالد ترامپ را تحمل کنیم»

بر اساس آخرین نظرسنجی FiveThirtyEight در ویسکانسین- ایالتی که ترامپ در سال 2016 با کمتر از یک امتیاز در آن برنده شد- بایدن با میانگین حدود 9 امتیاز پیشرو است.

بایدن در دس‌​موینس، آیووا، اولین تجمع خود را در روز جمعه برگزار کرد. جایی که نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که نامزد دموکرات و رئیس‌جمهور در یک رقابت نزدیک قرار دارند. معاون رئیس‌جمهور‌ سابق در میان صدای بوق‌های ممتد به مردم گفت: «دوستان، ما نمی‌توانیم چهار سال دیگر دونالد ترامپ را تحمل کنیم.»

بایدن خاطرنشان کرد که آیووا در سال‌های 2008 و 2012 دو پیروزی به او و باراک اوباما داده و او امیدوار است که این روند پیروزی‌ها روز سه‌شنبه نیز ادامه پیدا کند. او با تکرار پیام پایانی خود در روزهای اخیر گفت: «من به عنوان یک دموکرات در انتخابات شرکت کرده‌ام، اما به عنوان یک رئیس‌جمهور آمریکایی حکومت خواهم کرد.»

تاکنون 84 میلیون نفر از مردم آمریکا در رأی‌گیری زودهنگام شرکت کرده‌اند

طبق گزارش‌ها تاکنون حدود 84 میلیون نفر از مردم آمریکا از طریق پست یا رأی‌گیری زودهنگام در انتخابات شرکت کرده‌اند، یعنی حدود 61 درصد از کل شرکت‌کنندگان در انتخابات سال 2016. در تگزاس و هاوایی این رقم بیش از 100 درصد بوده است؛ به این معنی که تعداد کسانی که تاکنون در این 2 ایالت رأی داده‌اند از تعداد کل شرکت‌کنندگان در سال 2016 بیشتر است.

رای

با آغاز تعطیلات آخر هفته، بایدن در نظرسنجی‌ها یک برتری 9 امتیازی دارد و چندین نظرسنجی اخیر حتی برتری بیشتری در رأی مردم به بایدن را نشان می‌دهند. در جدیدترین نظرسنجی Opinium Research / Guardian که روز جمعه منتشر شد بایدن با 14 امتیاز، 55-41 از ترامپ پیش است.

ستاد انتخاباتی ترامپ سه گردهمایی در پنسیلوانیا (شنبه)، پنج میتینگ در میشیگان، آیووا، کارولینای شمالی، جورجیا و فلوریدا (یکشنبه) و پنج میتینگ دیگر روز دوشنبه در کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان برنامه‌ریزی کرده است.

این میتینگ‌ها نشان از تمرکز ترامپ بر ایالت‌های کلیدی چون پنسیلوانیا، میشیگان و فلوریدا دارد؛ اما سفر او به جورجیا و کارولینای شمالی که معمولاً جمهوری‌خواهان مشکلی برای کسب آرای آنها نداشته‌اند می‌تواند نشان‌دهنده نگرانی رئیس‌جمهوری آمریکا از نزدیک بودن رقابت در این 2 ایالت باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها