«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

تل‌آویو-ابوظبی | 2 نگاه متفاوت به فرایند سازش امارات و اسرائیل

به راستی چه نوع نگاهی در مراکز تصمیم‌گیری تل‌آویو و ابوظبی در مورد توافق اسرائیل و امارات وجود دارد؟ بسیاری از تحلیل‌ها تلاش کردند تا نگاه عرب‌ها به ویژه جریان اعتدال عربی را در این رابطه منعکس کنند، اما در سوی دیگر ماجرا آیا واقعاً این سازش به معنای واقعی در تل‌آویو هم به عنوان سازش تلقی می‌شود؟

تل‌آویو-ابوظبی | 2 نگاه متفاوت به فرایند سازش امارات و اسرائیل
کد خبر: 440491
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۳ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- چندی پیش دولت امارات متحده عربی اعلام کرد از این پس دارندگان گذرنامه‌های اسرائیل برای ورود به خاک این کشور نیازی به دریافت روادید نخواهند داشت. این اقدام در حالی انجام می‌شود که اسرائیل شماری از اماراتی‌ها را به بهانه محدودیت‌های کرونایی از فرودگاه به کشورشان بازگردانده و در عین حال همچنان با فروش جنگنده‌های اف-35 به امارات موافق نیست.

به راستی چه نوع نگاهی در مراکز تصمیم‌گیری دو طرف در مورد این توافق وجود دارد؟

بسیاری از تحلیل‌ها تلاش کردند تا نگاه عرب‌ها به ویژه جریان اعتدال عربی را در این رابطه منعکس کنند، اما در سوی دیگر ماجرا آیا واقعاً این سازش به معنای واقعی در تل‌آویو هم به عنوان سازش تلقی می‌شود؟

به بیانی دیگر، آیا اسرائیلی‌ها حتی در پروسه‌های زمانی کوتاه‌مدت هم واقعاً نگاهی سازشکارانه به گرایش کشورهای اعتدال عربی پیدا می‌کنند؟

یکی از مهم‌ترین محورهایی که تحلیلگران به شدت به آن توجه داشتند میزان نقش‌آفرینی کشور ثروتمندی همچون امارات متحده عربی در تزریق سرمایه یا خرید خدمات از رژیم صهیونیستی و به تبع آن به حرکت در آوردن چرخ اقتصاد این رژیم در شرایط بحران فعلی حاکم بر جهان است.

روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» به نقل از عبدالله بن طوق المری، وزیر اقتصاد دولت امارات متحده عربی، خبر داد: ابوظبی پیش‌بینی می‌کند 550 میلیون دلار به شکل قراردادهای اقتصادی در دوره پساتوافق بین دو طرف به امضا برسد.

این روزنامه پرتیراژ بعد از برشمردن تمامی مزایای این همکاری به سرمایه‌گذاران اسرائیلی توصیه می‌کند فریب زرق و برق امارات را نخورند، زیرا فساد مالی در این کشور بیداد می‌کند. بر اساس اطلاعاتی که اخیراً از فعالیت‌های مالی این کشور حوزه جنوبی خلیج‌فارس به بیرون درز پیدا کرده است امارات همچنان از مشکلات و نقص‌های قابل توجهی در بخش سیستم مالی خود رنج می‌برد و این امر می‌تواند چالشی برای شرکای طرف‌های اسرائیلی با شرکای احتمالی اماراتی‌شان باشد.

به تعبیری، امروز نگاه اسرائیل به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، همان نگاه دونالد ترامپ است. تل‌آویو هم به دنبال دوشیدن کشورهای ثروتمند عربی است، اما به سرمایه‌گذاران و فعالان خود هم هشدار می‌دهد مواظب لگدها و شاخ‌های این کشورها باشند.

اما آیا رهبران کشورهای شورای همکاری توجهی به این مسیر یک‌طرفه برای تبدیل شدن کشورهایشان به پایگاه‌های جاسوسی اسرائیل آن هم با سرمایه‌های نفتی خود دارند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها