نخست وزیر کانادا:

به همکاری با کشورهای مختلف ادامه می دهیم تا به چین فشار آوریم

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا در یک کنفرانس خبری در پایتخت این کشور، ضمن تاختن به مواضع داخلی و خارجی چین، ادامه بازداشت دو تبعه کانادایی متهم به جاسوسی در چین را محکوم کرد.

به همکاری با کشورهای مختلف ادامه می دهیم تا به چین فشار آوریم
کد خبر: 439025
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۳ ۱۵:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| در ادامه تنش‌ها در روابط اتاوا و پکن به دلایلی از قبیل بازداشت مدیر ارشد شرکت هوآوی در کانادا به درخواست آمریکا و تهدید استرداد او به واشنگتن به اتهام نقض تحریم‌های ایران، نخست‌وزیر کانادا در اظهاراتی تند علیه مواضع داخلی و خارجی چین موضع گرفت.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا به مناسبت پنجاهمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک کانادا با چین، در اتاوا پایتخت کشورش کنفرانسی خبری ترتیب داد.

ترودو در این کنفرانس خبری علیه چین در قبال مسائل داخلی از قبیل موضوع حقوق بشر و هنگ کنگ و مسائل سیاست خارجی موضعگیری تندی کرد. او همچنین به ادامه بازداشت دو شهروند کانادایی به اتهام جاسوسی در چین تاخت.

نخست‌وزیر کانادا گفت: «ما قطعا به همکاری با متحدانمان برای اطمینان یافتن از این موضوع که رویکرد دیپلماسی مبتنی بر زور از سوی چین، بازداشت خودسرانه دو شهروند کانادایی به همراه تعدادی دیگر از شهروندان دیگر کشورها در مناطق مختلف جهان توسط آنها (چینی‌ها) به عنوان یک تاکتیک موفق ارزیابی نشود، همچنان متعهد باقی خواهیم ماند».

وی همچنین از نگرانی کانادا درباره نقض حقوق بشر از سوی چین در مناطقی از قبیل هنگ‌کنگ و سین کیاگ خبر داد و اعلام کرد، «ما به همکاری با کشورهای مختلف همفکرمان در سراسر جهان ادامه می دهیم تا به چین فشار آوریم و (از این موضوع مطمئن شویم که) رویکردش در قبال مسائل داخلی و امور جهانی مسیر مفیدی برای خودش یا برای همه ما تلقی نشود».

اظهارات تند نخست‌وزیر کانادا علیه مواضع داخلی و خارجی چین در حالی مطرح شده که دو کشور طی دو سال اخیر بر سر مسائل مختلف به ویژه دستگیری شهروندانشان دچار تنش‌های جدی شده‌اند.

تنش‌ها در روابط اتاوا و پکن با دستگیری خانم منگ وانژو مدیر ارشد مالی هوآوی در کانادا به درخواست آمریکا به اتهام نقض تحریم های ایران آغاز شد. منگ که دختر بنیان‌گذار شرکت هوآوی است، اواخر سال 2018 در فرودگاه ونکوور ، طبق درخواست آمریکا برای استرداد وی به این کشور، بازداشت شد و از آن موقع در کانادا در حال طی کردن روند قضایی رسیدگی به اتهام وارده و درخواست استرداد به آمریکا است.

بعد از بازداشت منگ وانژو، در چین مایکل کووریک دیپلمات سابق کانادایی و مایکل اسپاورُف تاجر کانادایی به اتهام جاسوسی دستگیر شدند.

کانادا و متحدان غربی این کشور معتقد هستند که بازداشت این دو تبعه کانادایی اقدام تلافی جویانه چین در برابر دستگیری منگ وانژو است اما پکن این موضوع را رد کرده است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها