کد خبر: 438808
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۳ ۰۶:۰۰:۰۰
| |

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآلاین»:

انتخابات آمریکا | کاندیدای محبوب‌تر در آمریکا لزوما برنده انتخابات نمی‌شود

مهدی مطهرنیا گفت‌: آنچه تاکنون در نظرسنجی‌ها مشاهده شده،‌ به پیروزی جو بایدن در انتخابات 2020 رای می‌دهد. اگر چه در چارچوب الکترال کالج، نمی‌توان به نتایج برآمده از نظرسنجی‌ها اعتماد کرد. چرا که اساسا در آمریکا لزوما کاندیدای محبوب‌تر برنده انتخابات نمی‌شود.

انتخابات آمریکا | کاندیدای محبوب‌تر در آمریکا لزوما برنده انتخابات نمی‌شود
کد خبر: 438808
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۳ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سه هفته دیگر موعد انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا از راه می‌رسد. آن هم انتخاباتی که به دلیل شرایط موجود در دنیا و همچنین اتهام فروپاشی دموکراسی در این کشور می‌تواند انتخاباتی بسیار مهم و حساس قلمداد شود.

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: آنچه که درباره سناریوهای آینده انتخابات ایالات متحده با توجه به سیگنال‌های برخواسته از جامعه آمریکا مشاهده می‌شوند،‌ در برگیرنده چهار حالت اصلی و یک موقعیت شگفتی‌ساز است. در واقع آنچه تاکنون در نظرسنجی‌ها مشاهده شده،‌ به پیروزی جو بایدن در انتخابات 2020 رای می‌دهد. اگر چه در چارچوب الکترال کالج، نمی‌توان به نتایج برآمده از نظرسنجی‌ها اعتماد کرد. چرا که اساسا در آمریکا لزوما کاندیدای محبوب‌تر برنده انتخابات نمی‌شود.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: نظام انتخاباتی‌ آمریکا متکی بر برتری اکثریت با نگاه به حفظ میراث اقلیت است. به این معنی که برای هر ایالات بر اساس تعداد جمعیت و نمایندگان سنا، کارت الکترال در نظر گرفته می‌شود. اگر در یک ایالت رای نصف به علاوه یک رای‌دهنده‌ها به یک کاندیدا داده شود،‌ کل رای‌های آن ایالت به نفع آن کاندیدا محاسبه می‌شود. به همین دلیل هیلاری کلینتون با وجود اینکه در سال 2016 نزدیک به سه میلیون رای بیشتر از ترامپ داشت، رقابت را به رقیب جنجالی خود باخت. این حالت از دموکراسی، اقلیت را در کنار اکثریت جدی می‌گیرد و هر دو به‌هم احترام می‌گذارند.

او همچنین تصریح کرد: بافت موجود در جامعه این کشور باعث شده تا به این نتیجه برسیم‌ با مهمترین فرازهای تاریخی دموکراسی آمریکا در سال 2020 روبرو هستیم. در این بافت بسیار ملتهب و در حال گذار، شاهد سناریوی چهارگانه‌ای هستیم که شامل تحمیل، تعویق، تعلیق و تحریک یا ترکیب می‌شود. البته محتمل‌ترین سناریو را می‌توان سناریوی چهارم دانست. یعنی ترکیب ناشی از پیوست جهت‌گیری‌‌های این سه‌گانه در عمل در جهت تحریک مردم در عرصه انتخابات برای نشان دادن قدرت ایالات متحده آمریکا در بستر به صحنه آوردن مردم در انتخابات است.

وی توضیح داد: البته آمریکایی‌ها رای دادن را تکیلف نمی‌دانند و آمار را هر چقدر که باشد، حق مردم قلمداد می‌کنند. هر چند این کشور این روزها اتهام «فروپاشی دموکراسی» را متوجه خود می‌بیند و سیاستمداران سعی‌ می کنند تا با مردم را به حضور در پای صندوق رای راضی کنند. چون آمریکا نیاز به نشاط دموکراتیک دارد.

مهدی مطهرنیا در پایان گفت: آنچه مسلم و غیرقابل انکار است، چیزی جز این نیست که ایالات متحده آمریکا انتخاباتی بسیار مهم و حساس را پیش روی خود می‌بیند.

چکیده گفت‌وگو با مهدی مطهرنیا

-در چارچوب الکترال کالج، نمی‌توان به نتایج برآمده از نظرسنجی‌ها اعتماد کرد

-نظام انتخاباتی‌ آمریکا متکی بر برتری اکثریت با نگاه به حفظ میراث اقلیت است

-مهمترین فرازهای تاریخی دموکراسی آمریکا روبروی ما قرار دارد

-آمریکایی‌ها رای دادن را تکیلف نمی‌دانند

-آمریکا نیاز به نشاط دموکراتیک دارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها