کد خبر: 438607
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۲ ۰۷:۱۵:۲۵
| |

رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین:

مردم، کشورهای عربی که اسرائیل را به رسمت شناختند را فراموش نمی‌کنند

اسماعیل هنیه، رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" گفت: تاریخ به کشورهای عربی که اسرائیل را به "رسمیت" می شناسند و روابطشان را با آن عادی سازی می کنند، رحم نخواهد کرد، همانطور که مردم هم این مساله را فراموش نمی کنند.

مردم، کشورهای عربی که اسرائیل را به رسمت شناختند را فراموش نمی‌کنند
کد خبر: 438607
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۲ ۰۷:۱۵:۲۵

اعتمادآنلاین| اسماعیل هنیه رئیس جنبش حماس در مصاحبه مفصلی با دیوید هرست، سردبیر وب سایت میدل ایست آی و روزنامه نگار انگلیسی در استانبول درباره مسائل مختلف در پرونده فلسطین سخن گفت.

هنیه درباره توافق نامه های صلح اخیر که میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی امضا شد، گفت: هر معاهده ای که توسط یک کشور عربی با اسرائیل منعقد شود در نهایت این کشور را به خطر می اندازد.

وی افزود: ما رهبران اسرائیل را بهتر از آنها می شناسیم و می دانیم که اسرائیلی ها چگونه فکر میکنند. دوست داریم به برادران خود در امارات بگوییم که در نهایت این توافق ها به ضرر آن ها خواهد شد زیرا آنچه برای اسرائیل مهم است دستیابی به جایگاه نظامی و اقتصادی در مناطق نزدیک به ایران است. آنها از کشور شما به عنوان یک ورودی استفاده می کنند و ما نمی خواهیم اسرائیلی ها از امارات به عنوان سکوی پرتاب استفاده کنند.

هنیه، اماراتی ها را برادرانی توصیف کرد که در طول تاریخ از آرمان فلسطین حمایت کرده اند و گفت که حماس منتظر روزی است که ببیند اماراتی ها از این توافق صرف نظر کرده اند.

وی گفت: پروژه صهیونیستی یک پروژه توسعه طلبانه است و هدف آن ایجاد "اسرائیل بزرگ" است. ما نمی خواهیم ببینیم که امارات، بحرین یا سودان ابزاری برای این پروژه شده اند. تاریخ رحم نخواهد کرد، مردم فراموش نمی کنند و قوانین بشردوستانه نیز این اقدام آن ها را نخواهد بخشید.

ماه گذشته پس از امضای توافق صلح میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی در کاخ سفید، گمانه زنی هایی مبنی بر اینکه عربستان در حال تدارک برای پیروی از رویکرد متحدان نزدیک خود در خلیج فارس است، مطرح شد.

در همین راستا اخیرا بندر بن سلطان، که بیش از 30 سال به عنوان سفیر عربستان در واشنگتن فعالیت داشت، رهبران فلسطین را "مالباخته" توصیف کرد که به طور مداوم فرصت های رسیدن به سازش با رژیم صهیونیستی را از دست می دادند؛ اظهاراتی که به گفته تحلیلگران بیانگر موضع محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است.


آشتی ملی


در مورد پرونده آشتی ملی فلسطین نیز هنیه گفت که حماس در نتیجه مذاکرات با فتح تغییرات مثبتی را در کرانه باختری احساس کرده است.

وی در مصاحبه خود با میدل ایست آی اعتراف کرد که چالش ها بسیار زیاد است و اظهار داشت: "ما شاهد تغییرات مثبتی هستیم. من نمی خواهم بیش از حد خوش بین باشم اما موارد مثبتی وجود دارد. چالش ها بزرگ هستند و ما هنوز در ابتدای راه هستیم."

در مورد موضع حماس در مورد اسلو، هنیه گفت: اسلو با پایان زندگی امضاکنندگانش یعنی اسحاق رابین، نخست وزیر اسرائیل و یاسر عرفات، رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین تمام شد.

هنیه گفت که وقتی حماس سند سیاسی خود را صادر و در آن نسبت به پذیرش یک کشور براساس مرزهای 1967 ابراز تمایل کرد ، آن را به نادیده نگرفتن حقوق فلسطینی ها مشروط کرد.

در مورد انتخابات نیز هنیه گفت که حماس و فتح در حال بررسی مشارکت در انتخابات فلسطین از طریق یک لیست مشترک هستند.


تبادل زندانی


در مورد پرونده تبادل زندانیان با رژیم صهیونیستی نیز هنیه تأیید کرد: مصر در حال حاضر در حال مذاکره با اسرائیل در مورد تبادل اسرا است و یک هیئت مصری خواسته های حماس را به طرف دیگر منتقل کرده است و حماس هنوز منتظر "پاسخ واضح" است.

وی تأکید کرد که حماس آماده مقابله با هر حمله جدیدی به غزه است و هشدار داد که هر جنگی در آینده هزینه های زیادی برای رژیم صهیونیستی خواهد داشت.

هنیه افزود: طی شش سال توانایی های حماس بسیار بهتر شده است و ما دشمن را غافلگیر خواهیم کرد. بنابراین تصمیم به جنگ برای اسرائیل آسان نیست و هزینه های آن سنگین خواهد بود.

وی درباره اشغال اراضی فلسطینی و ادعای یهودیان مبنی بر بازگشت به "سرزمین هایی که اجدادشان در آنها ساکن بودند"، گفت: این سرزمین قبل از آنها به ما تعلق داشت. ما هرگز سرزمین مادری خود را تسلیم دشمن نخواهیم کرد و از هیچ ذره ای از خاک آن دست نمی کشیم. ما از هیچ تلاشی برای آزادی آن فروگذار نمیکنیم و اگر نتوانیم آزادش کنیم بدون شک نسل های آینده این کار را خواهند کرد.

وی افزود: اسرائیل با معاهده اسلو ثابت کرد که به دنبال صلح نیست. ماهیت رژیم صهیونیستی این است که می خواهد بدون کوچکترین احترامی به حقوق بشر و قواینن بین المللی خود را با زور به قدرت برساند. آنها فقط به زور اعتقاد دارند.

هنیه در مورد انتخابات ایالات متحده نیز گفت که جنبش حماس روی پیروزی جو بایدن، کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا هیچ حسابی نمیکند گرچه دونالد ترامپ را بدترین رهبر تاریخ ایالات متحده می داند.

وی در پایان تاکید کرد، سیاست خارجی آمریکا با تغییر رئیس جمهور تغییری نمی کند چون در عمق آن جا افتاده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها