کد خبر: 436895
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۳ ۱۳:۰۵:۳۹
| |

جنگ آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره باغ

درگیری نظامی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره باغ در حالی وارد دومین هفته خود می شود که طرفین با انتشار اخباری از پیروزی های خود و خسارات های وارده به طرف مقابل در جبهه نبرد خبر می‌دهند.

جنگ آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره باغ
کد خبر: 436895
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۳ ۱۳:۰۵:۳۹

اعتمادآنلاین| نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان که بر سر مالکیت منطقه مورد مناقشه قره‌باغ دچار اختلاف هستند، بامداد یکشنبه ششم مهرماه در مرزهای مشترک به روی یکدیگر آتش گشودند و هریک دیگری را آغاز کننده این حملات معرفی کردند که این درگیری تا به امروز با گذشت یک هفته همچنان ادامه دارد و دو طرف از وارد آوردن خسارات به یکدیگر روایت می‌کنند.

وزارت دفاع آذربایجان ساعاتی قبل با انتشار بیانیه‌ای فوری در صفحه توئیتر خود نوشت که شهر گنجه آذربایجان زیر آتش نیروهای مسلح ارمنستان بود و یک شهرک غیر نظامی در این شهر هدف نیروهای ارمنی قرار گرفت.

ساعتی پس از آن وزارت دفاع آذربایجان نوشت که اقدامات تنبیهی علیه نیروهای مسلح ارمنستان در دست انجام است.

وزارت خارجه آذربایجان نیز اعلام کرد که در نتیجه حمله موشکی گسترده ارمنستان به مناطق مسکونی گنجه دومین شهر بزرگ آذربایجان در 60 کیلومتری مرز ارمنستان، یک غیر نظامی کشته و 4 تن دیگر زخمی شدند.

اما در طرف مقابل شوشان استپانیان سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان در صفحه توئیتر خود نوشت که وزارت دفاع جمهوری ارمنستان به صورت رسمی اعلام می‌کند که هیچ آتشی از هیچ نوعی از جانب خاک ارمنستان به سمت آذربایجان گشوده نشده است.

وی پیش از طرح مساله هدف گرفتن گنجه از سوی آذربایجان اعلام کرد که باکو حمله با تسلیحات ممنوعه را به شهرک‌های غیرنظامی از جمله شهر استپاناکرت (آذری‌ها آن را خان کندی می‌نامند) ادامه می‌دهد.

آنا ناغذالیان سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان نیز با انتشار پیامی در این راستا نوشت: آذربایجان همراه با ترکیه و با دخالت گسترده جنگجویان تروریست خارجی که از خاورمیانه منتقل شدند، به تجاوزهای نظامی گسترده علیه جمهوری آرتساخ (قره باغ) ادامه می‌دهد. شهرهای استپاناکرت و مارتاکرت (آذری‌ها آن را آغ‌دره می‌نامند) با استفاده از موشک‌های بلند برد و حمله هوایی مورد حمله قرار می‌گیرند.

وزارت خارجه ارمنستان نیز اعلام کرد که حمله عمدی رهبری سیاسی- نظامی جمهوری آذربایجان به جمعیت و زیرساخت‌های غیر نظامی آرتساخ نقض آشکار قانون حقوق بشر است.


وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همزمان با اعلام مقامات و وزارتخانه‌های ارمنستان در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: ارمنستان به بمباران شدید مواضع نظامی و شهرک‌های غیرنظامی آذربایجان از واحدهای نظامی از خان کندی ادامه می‌دهد. ارتش آذربایجان اقدامات کافی را علیه دشمن انجام می‌دهد.

همچنین وزارت جمهوری خارجه آذربایجان در این راستا گفت: نیروهای مسلح ارمنستان به گلوله باران شهروندان و زیرساخت‌های غیرنظامی در مناطق ترتر و بیلقان و همچنین شهر گنجه آذربایجان ادامه می‌دهد.

تا کنون 22 نفر کشته و 74 تن زخمی شدند.

این وزارتخانه امروز اعلام کرد: مناطق ترتر و هورادیز آذربایجان توسط نیروهای ارمنی واقع در خان‌کندی اشغالی هدف حمله موشکی قرار گرفته است.

در سال 1994 میلادی، به دنبال درگیری‌های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت‌های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی نزد هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها