کد خبر: 436653
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۳ ۰۵:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

در عراق چه می‌گذرد؟ / هواپیماهای نظامی آمریکایی به طور علنی در حال بمباران مراکز مختلف حشدالشعبی هستند

در عراق چه می‌گذرد؟ هواپیماهای نظامی آمریکایی که برای سرکوب و بیرون راندن داعش در این کشور فعالیت می‌کنند این بار به طور علنی در حال بمباران مراکز مختلف حشدالشعبی هستند.

در عراق چه می‌گذرد؟ / هواپیماهای نظامی آمریکایی  به طور علنی در حال بمباران مراکز مختلف حشدالشعبی هستند
کد خبر: 436653
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۳ ۰۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- در عراق چه می‌گذرد؟ هواپیماهای نظامی آمریکایی که برای سرکوب و بیرون راندن داعش در این کشور فعالیت می‌کنند این بار به طور علنی در حال بمباران مراکز مختلف حشدالشعبی هستند.

از سوی دیگر خمپاره‌ها پی‌در‌پی مراکز و پایگاه‌های آمریکایی را در عراق هدف قرار می‌دهند و سفیر آمریکا نیز چندی پیش تهدید به ترک عراق کرد.

سفرای آمریکا و بریتانیا با عمار حکیم ملاقات کرده و او را واسطه گفت‌وگو با حشدالشعبی کردند، از طرفی نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور عراق هم مستقیماً به دیدار رئیس ستاد نیروهای حشدالشعبی عراق رفت و ظاهراً همین مهم را عهده‌دار بود.

اینکه این بحران‌آفرینی ساخته و پرداخته آمریکا بوده یا طرف ثالثی برای برهم زدن شرایط امنیتی عراق تلاش می‌کند چندان در نتیجه‌گیری این صورت‌مساله که هدف این اتفاقات به شکل مستقیم تضعیف و ضربه زدن به حشدالشعبی است، تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

به اعتقاد برخی از کارشناسان، همزمانی تهدید دولت آمریکا به خارج کردن سفیر خود از عراق یا تعطیلی سفارتخانه‌اش در این کشور به بهانه حملات خمپاره‌ای علیه مقر این سفارت از یک سو و فشارهای حداکثری به حشدالشعبی و تلاش برای خلع سلاح آن به بهانه محصور نگه داشتن سلاح در دست نهادهای مربوطه، تفسیری جز اجرایی شدن برنامه بزرگی برای ضربه زدن به این نهاد به دست نمی‌دهد.

چند روز پیش یک روزنامه کویتی خبر داد، حملات صورت‌گرفته علیه مراکز آمریکایی در عراق کاملاً هماهنگ شده بوده و هم واشینگتن و هم مصطفی الکاظمی از آن اطلاع دارند.

به هر روی این پرسش نزد ناظران مسائل عراق همچنان باقی است که چرا تنها مراکزی (بخوانید چند کیلومتری مراکزی) هدف گلوله قرار می‌گیرند که اتفاقاً سفیر آمریکا هم به آنجا رفته است.

اتفاق قابل تامل دیگر که همزمان با این فشارها در عراق در حال وقوع است، موج بازداشت‌های مدیران بانک‌ها و موسسات مالی عراقی است که در زمان نوری المالکی نخست‌وزیر اسبق عراق منصوب شده بودند.

اینکه مدیران این مراکز مالی ناگهان به طور دسته‌جمعی طی یک سونامی علاوه بر برکناری، راهی زندان شوند نیز پرسش قابل تامل دیگری در صحنه متلاطم عراق است.

واشینگتن و الکاظمی با همراهی کشوری همچون بریتانیا به دنبال چه هدفی در عراق هستند؟

آیا باید منتظر رخدادی بزرگ برای تحت‌الشعاع قرار گرفتن کاهش محبوبیت ترامپ در نظرسنجی‌های انتخابات پیش رو باشیم؟

صرف نظر از ابتلای ترامپ به ویروس کرونا، کاخ سفید چه برنامه‌هایی برای باقی ماندن او در این سمت برای چهار سال آینده دارد؟ و عراق صحنه چه نوع اقداماتی خواهد بود؟

آیا عراق باز هم به نقطه‌ای برای آغاز جنگی دیگر در منطقه تبدیل خواهد شد، به خصوص که رسانه‌های صهیونیست اعلام کرده‌اند هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی مواضع حشدالشعبی را در عمق خاک سوریه نیز هدف قرار داده‌اند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها