کد خبر: 430667
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۵ ۰۹:۵۹:۳۸
| |

چرا فرانسه به دنبال نقش‌آفرینی در لبنان است؟

یک کارشناس مسائل منطقه ابراز عقیده کرد: امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه یک جوان تازه نفس و دارای اهداف و جاه‌طلبی برای بازگشت حضور فرانسه به خاورمیانه است که نقش فرانسه در خاورمیانه به عنوان یارگیری و بازی منطقه‌ای و فروش تسلیحاتی تقویت شود.

چرا فرانسه به دنبال نقش‌آفرینی در لبنان است؟
کد خبر: 430667
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۵ ۰۹:۵۹:۳۸

اعتمادآنلاین| نصرت‌الله تاجیک، در ارزیابی خود از وضعیت و تحولات اخیر در لبنان گفت: در حال حاضر لبنان به وضعیت بغرنجی رسیده که پیش از این هم تمام تحلیلگران بر این نظر بودند که مشکلات ساختاری لبنان در بخش‌های سیاسی، حکومتی و اقتصادی وجود دارد و اکنون نیز وضعیت اقتصادی این شرایط را ایجاد کرده است.

شاید اگر لبنان دارای شرایط اقتصادی خوبی بود و این همه بیکاری و عدم اشتغال وجود نداشت مشکلات ساختاری به نوعی کمرنگ‌تر می‌شد.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: تقسیم وظایف حکومتی در لبنان به ویژه در مسائل اجتماعی و سیاسی براساس طوایف است که این موضوع هم خود را نشان می‌دهد. در تقسیم‌بندی که در اجلاس طائف در سال 1990 انجام شد بعد از 15 سال جنگ به این نتیجه رسیدند که این نوع تقسیم‌بندی می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ البته تا حدودی توانست شرایط داخلی را آرام کند ولی اکنون به نظر می‌رسد کارکرد چندانی ندارد و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین بیان کرد: وضعیت اقتصادی لبنان هم بی‌تأثیر از وضعیت اقتصادی جهان نیست که بر اثر کرونا به وجود آمده است. بخش زیادی از کمک‌ها به لبنان از سوی دولت‌های خارجی است، زیرا لبنان بدون کمک‌های خارجی امکان تداوم ندارد.

در چنین شرایطی برخی از این دولت‌ها اهداف سیاسی خود را هم از این طریق برای فشار به گروه‌های لبنانی و دولت‌های خارجی تأثیرگذار در آن از جمله ایران دنبال می‌کنند، در نتیجه بیشتر این کمک‌ها جنبه سیاسی پیدا کرده است.

تاجیک یادآور شد: یکی از مسائل ساختاری که در اقتصاد لبنان وجود دارد فساد سیستمی است که موجب شده قدرت و ارزش لیره لبنان تحت تأثیر قرار گیرد و تظاهراتی هم که در شرایط فعلی به وجود آمده به این دلیل است که هم اقتصاد جوابگو نیست و هم دولت مستقر که بتواند مشکلات را به نوعی حل کند. البته اگر دولت هم قوی باشد اقتصاد ضعیف و خدماتی به گونه‌ای است که شرایط را دچار بحران کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد : بنابراین کمک‌های خارجی منوط به یکسری اهداف سیاسی شده که دخالت خارجی را تئوریزه کرده و بستر آن را فراهم می‌کند. نمونه آن هم تحرکات فرانسه و اهداف و جاه‌طلبی‌های امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور است.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: نقش‌آفرینی مکرون در لبنان به دلیل وزنی است که فرانسه در این کشور دارد که سابقا لبنان مستعمره آن بود و اکنون که به طور مستقل اداره می‌شود، لذا فرانسه تلاش می‌کند مانند سایر استعمارگران که در مستعمره‌های سابق خود حضور دارند، نقش فعال داشته باشد و از جهت اقتصادی، سیاسی بتواند نقش خود را در خاورمیانه حفظ کند.

تاجیک افزود: مکرون یک جوان تازه نفس و دارای اهداف و جاه‌طلبی برای بازگشت حضور فرانسه به خاورمیانه است که نقش فرانسه در خاورمیانه به عنوان یارگیری و بازی منطقه‌ای و فروش تسلیحاتی تقویت شود. از جهت دیگر لبنان هم به دلیل این که کشوری مستعمره فرانسه بوده و سوابق استعماری پیوستگی خاصی با فرانسه دارد حتی علایق مردم و الگوگیری‌ها از فرانسه هنوز در این کشور ساری و جاری است و شهروندان ارتباط خاصی با الگوهای فرانسه دارند و همه این مسائل زمینه را برای نقش‌آفرینی مکرون در لبنان فراهم می‌کند.

وی همچنین بیان کرد: بنابراین تا زمانی که مشکلات ساختاری به ویژه اقتصادی حل نشود این مسائل در لبنان وجود دارد. در نتیجه اگر تمام قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای علاقه‌مند هستند که لبنان ثبات و امنیت خود را بازیابد باید کمک‌های خود را انجام داده و نسبت به اوضاع این کشور دقت داشته باشند زیرا در صورتی که لبنان هم بخواهد به کشوری مانند سوریه تبدیل شود یک فاجعه در خاورمیانه خواهد بود که دو کشور مهم مخصوصا در مرزهای شمالی رژیم صهیونیستی چنین وضعیتی داشته باشند.

تاجیک افزود: اهداف آمریکا در منطقه علاوه بر دسترسی به نفت، ثبات و امنیت صهیونیست‌ها است و هر اتفاقی که رخ دهد دسترسی ارزان آن‌ها به انرژی و حداکثرسازی امنیت رژیم صهیونیستی را فراهم می‌کنند.

در چنین شرایطی کشورهای فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای باید دقت کنند تا لبنان اوضاعش به سمت کانون بلوا و جنگ‌های داخلی نرود، گرچه شرایط فعلی مستعد چنین اوضاعی است.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان ابراز عقیده کرد: کشورهای تأثیرگذار در لبنان مانند ایران و عربستان و فرامنطقه‌ای مانند آمریکا و به طور مشخص فرانسه باید خیلی دقت کنند، روشی را در پیش بگیرند و اجازه ندهند ناامنی در لبنان رواج پیدا کند زیرا هر آن یک کبریت می‌تواند آتش زیر خاکستر باشد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها