مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

خاورمیانه دچار تکان‌های بزرگ شده است

مهدی مطهرنیا گفت‌: درباره توافق‌نامه امارات هیچ عکس‌العملی از دولت‌ها و مجامع جهان عرب دیده نشد که این بی‌اعتنایی معانی خاصی از منظر تحلیل‌گران دارد. خاورمیانه دچار تکان‌های بزرگ شده است که پیامدهای چنین حالتی آرام آرام خودش را نشان خواهد داد.

خاورمیانه دچار تکان‌های بزرگ شده است
کد خبر: 430573
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۵ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| طمع آمریکا به خاورمیانه و اراده تصمیم‌گیران آمریکایی برای مداخله در امور مربوط به خاورمیانه‌ای‌ها، کشورهای این منطقه مهم و استراتژیک را همیشه در معرض حالت‌هایی غیرقابل پیش‌بینی قرار می‌دهد. آن هم در حالی که به جرات می‌توان اذعان داشت،‌ آمریکا بنایی بر بی‌توجهی به خاورمیانه نخواهد داشت.

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: آمریکا در خاورمیانه دنبال ایجاد فضایی است تا بتواند جهت‌گیری‌های قرن بیستمی را در قرن بیست‌ویکم اعمال کند. در واقع می‌توان روی کار بوشِ اول و پیگیری جهت‌گیری‌های تک‌قطبی وی، تلاش باراک اوباما برای نظم دادن به نظام بین‌الملل و اکنون دونالد ترامپ با جهت‌گیری دو قطبی و در عین حال رقابت‌ دموکراتیک به پرچم‌داری ایالات‌متحده اشاره کرد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: در این بین خاورمیانه عربی و فلات ایران و حتی خلیج فارس یا خلیج عدن مورد توجه تصمیم‌گیران کشور آمریکا در مقاطع مختلف قرار گرفته است و به همین دلیل شرکای خود را باز تعریف می‌کنند. به طوری که کانادا، ژاپن، کره، ایران و استرالیا 5 کشور اصلی از شرکای اصلی استراتژی آمریکا محسوب می‌شوند.

او همچنین تصریح کرد: اگر چه آمریکایی‌ها با ایران چالشی جدی و همیشگی را تجربه می‌کنند، اما آنها تمرکز اصلی را بر خط فاصله بین خلیج فارس و خلیج عدن قرار داده‌اند و اکنون به دنبال ایجاد محور مقاومت در پی ایجاد همیاری کشورها و دولت‌های عربی با ایالات‌متحده و اسرائیل در منطقه هستند. رهبری این جریان به عهده آمریکایی‌ها، مدیریت در اختیار اسراییلی‌ها و اجرا هم به دست دولت‌های عربی منطقه صورت می‌گیرد.

مطهرنیا در ادامه افزود: این توضیح‌ها نشان از این دارد که برقراری روابط بین دو کشور امارات و اسرائیل از اهمیت بسیار جدی‌ برخوردار است. چرا که به نظر می‌رسد، رابطه‌های میان این دو کشور با رابطه اسرائیل و اردن در دهه 90 میلادی یا صلح کمپ‌دیوید در سال 1979 متفاوت است. به هر حال تفاهم‌‌ها و توافق‌های قبلی که بین مصر و اردن با اسرائیلدر چارچوب جنگ اعراب با اسرائیل صورت گرفت، به اختلافات سرزمینی باز می گشت و محصول استمرار جنگ بود.

وی توضیح داد: همنشینی اردن با اسراییل هم برگرفته از پیش‌زمینه مربوط به جنگ و مساله آوارگان فلسطینی محصول اختلافاتی بود که بین آنها وجود داشت. اما همصدایی امارات و اسرائیل ریشه در اراده‌ای مسالمت‌آمیز در جهت گسترش پایتخت این کشور با تل‌آویو داشت. همچنین در این توافق شاهد به رسمیت شناختن کشور اسرائیل توسط اماراتی‌ها هستیم.

او ادامه تاکید کرد: از طرف دیگر آمریکایی‌ها تلاش داشتند، در چارچوب دکترین محدود کردن همکاری‌های نظام بین‌الملل با ایران درباره محاصره منطقه‌ای تهران عمل کنند. اکنون ما شاهدیم که آنها پس از خروج از برجام دکترین محدود کردن همکاری‌های ایران را به بدترین چالشی که یک دشمن می‌تواند انجام بدهد، تبدیل کرده‌اند. با این توضیح که دکترین نخست که از سال 2015 انجام شد و اوباما هم روی آن کار می‌کرد، با کاخ‌سفید‌نشینی ترامپ شدت گرفت.

وی اظهار داشت:‌ در نتیجه،‌ عبور هواپیمای اسرائیلی از خاک عربستان و نشستن در فرودگاه ابوظبی نشانه‌ای بارز از رابطه اسرائیل با کلِ جامعه عرب قلمداد می‌شود. آن هم در حالی که زمان امضای کمپ‌دیوید یا حتی مساله توافق اردن با اسرائیل، اتحادیه عرب و جامعه عرب‌زبان و کشورهای عربی عکس‌العمل منفی و مخالف نشان دادند. حتی مجمع عمومی سازمان ملل به درخواست سازمان آزادی‌بخش فلسطین قطع‌نامه‌ای صادر کرد.

مهدی مطهرنیا در پایان گفت: اما حالا درباره توافق‌نامه امارات هیچ عکس‌العملی از دولت‌ها و مجامع جهان عرب دیده نشد که این بی‌اعتنایی معانی خاصی از منظر تحلیل‌گران دارد. خاورمیانه دچار تکان‌های بزرگ شده است که پیامدهای چنین حالتی آرام آرام خودش را نشان خواهد داد.

چکیده گفت‌وگو با مهدی مطهرنیا

-آمریکا می‌خواهد جهت‌گیری‌های قرن بیستمی را در قرن بیست‌ویکم اعمال کند

-روابط امارات و اسراییل از اهمیت جدی‌ای برخوردار است

-نشستن هواپیمای اسراییلی در فرودگاه ابوظبی نشانه رابطه اسرائیل با کل جامعه عرب است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها