کد خبر: 428799
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۵ ۱۲:۳۳:۵۰
| |

علی بیگدلی:

گزارش گروسی از ایران مثبت خواهد بود

کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: گزارش سفر مدیر کل آژانس به ایران به احتمال قوی مثبت خواهد بود و این موضوع باعث می شود هم اروپاییان دلیل کافی برای حمایت از برجام داشته باشند و هم تلاش‌های آمریکا علیه ایران با مشکل مواجه شود.

گزارش گروسی از ایران مثبت خواهد بود
کد خبر: 428799
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۵ ۱۲:۳۳:۵۰

اعتمادآنلاین| «علی بیگدلی»، با اشاره به سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران گفت: به نظر می رسد این سفر به پیشنهاد فرانسه و روسیه انجام شده است.

اتحادیه اروپا در تلاش است با حفظ برجام در مقابل آمریکا از یک مقوله قانونی بهره‌ مند شود و سفر گروسی در راستای حفظ برجام صورت گرفته است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: احتمالا گزارش گروسی از سایت های هسته ای ایران مثبت خواهد بود و این موضوع می تواند استدلال قوی در اختیار اروپاییان قرار دهد که از برجام حمایت کنند و این موضوع می تواند روند مکانیسم ماشه از سوی آمریکا علیه ایران را با مشکل مواجه کند.

ایران همکاری خوبی با آژانس داشته است

بیگدلی با اشاره به قطعنامه دو ماه پیش اتحادیه اروپا که تحویل آژانس شده بود گفت: ایران با همکاری آژانس، شرایط سفر گروسی به تهران را فراهم کرد تا ضمن بازدید رای خود را به شورای حکام سازمان ملل دهد. اگر چه مشخص نیست سفر گروسی چه واکنش هایی را برای آمریکایی ها به دنبال دارد، اما این سفر اقدام موثری در کند کردن حرکت آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه کشورمان به شمار می رود.

وی در ادامه بیان داشت: ایران همکاری خوبی با آژانس داشته است. با توجه به کاهش تعهدات برجامی در5 مرحله که از سوی رئیس جمهور مطرح شده بود اگر ما به نقطه اولیه برگردیم اتحادیه اروپا می تواند به آمریکا و شورای امنیت بفهماند که ایران بر اساس گزارش های آژانس به تعهداتش عمل کرده است و در این زمینه ابهامی وجود ندارد.

بیگدلی با اشاره به همراهی نکردن آمریکا از سوی کشورهای اروپایی در شورای امنیت گفت: احتمال دارد اتحادیه اروپا در آینده به دلیل همراهی نکردن با آمریکا از سوی واشنگتن مورد تحریم، مجازات اقتصادی و یا بستن تعرفه بر کالاهای صادراتی کشورهای اروپایی به این کشور، مواجه شود.

این کارشناس مسائل بین المللی گفت: در شرایط فعلی آمریکا به دنبال فعال کردن مکانیسم ماشه است ولی در صورت موفق نشدن معلوم نیست از چه شیوه دیگری علیه ایران استفاده کند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها