کد خبر: 428579
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ ۱۲:۱۲:۴۸
| |

بازتاب سفر گروسی به تهران در رسانه های چین

سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران که از شب گذشته شروع شد، بازتاب گسترده ای در رسانه های چین داشت رسانه های این کشور تاکید کردند که این سفر در راستای تدوام همکاری های ایران و آژانس انجام شده و ارتباطی بین این سفر با تلاش های دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه نیست.

بازتاب سفر گروسی به تهران در رسانه های چین
کد خبر: 428579
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ ۱۲:۱۲:۴۸

اعتمادآنلاین| شینهوا خبرگزاری رسمی چین روز سه شنبه در مطلبی نوشت: محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران درباره این دیدار اطلاع رسانی کرده و حدس و گمانه ها را درباره اینکه سفر به موضوع آمریکا و مکانیسم ماشه مربوط می شود، منتفی دانسته است.

خبرگزاری رسمی چین خاطر نشان کرده است: موضوع بازرسی از سایت های اتمی و گفت و گو و رایزنی درباره همکاری های ایران با این سازمان از جمله مسایلی است که طرفین درباره آن رایزنی می کنند.

روزنامه چاینا دیلی هم در گزارشی آورده است: ایران همواره تاکید کرده است هم پذیرای بیشترین بازرسی ها بوده و هم اینکه به صورت شفاف با سازمان آژانس بین المللی انرژی هسته ای همکاری کرده است.

«سی.جی.تی.ان» تلویزیون انگلیسی زبان چین هم در گزارشی آورده است: همکاری بین دو طرف و رایزنی درباره بازدید از برخی مکان هایی که آژانس مایل به بازدید از آنها است و همچنین پاسخگویی به سوالاتی که احیانا مطرح است از جمله برنامه های دیگر این سفر است.

روزنامه گلوبال تایمز چین هم در گزارشی آورده است: آمریکا خیلی تلاش می کند مکانیسم ماشه را فعال کند اما ایران و دیگر طرف هایی که توافق هسته ای (برجام) سال 2015 میلادی را امضا کرده اند تاکید می کنند دولت ترامپ به دلیل خروج از این توافق در ماه می سال 2018 دیگر حق چنین اقدامی ندارد و ایران هم هرگونه ارتباط بین سفر گروسی با چنین موضوعاتی را منتفی می داند.

گزارش های رسانه ای در چین تاکید می کنند که آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران همچنین درحال رایزنی برای بازدید از دو مکان در نزدیکی تهران و نزدیکی شهر شیراز هستند که ظاهرا پیشرفت هایی هم در این زمینه بین دو طرف بدست آمده است.

رسانه های چین افزوده اند اصولا تاکید ایران این است که اگر قرار است از جایی هم بازرسی صورت گیرد آژانس باید مدارک و اسناد متقنی را برای چنین درخواستی مطرح کند.

سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران بنا به دعوت طرف ایرانی و در راستای تداوم همکاری میان ایران و آژانس انجام شده است.


رافائل گروسی قبل از سفر خود به ایران در توئیتی اعلام کرد که برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی برای پرداختن به موضوعات باقی‌مانده در خصوص توافقات پادمانی راهی تهران می‌شود.


کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز تصریح کرد که این سفر در راستای تداوم تعاملات و همکاری‌ها میان ایران و سازمان بین المللی انرژی اتمی صورت می‌گیرد.


نکته قابل تاملی که وجود دارد آن است که رفتار آژانس نیز در قبال کشورها نامحدود نبوده و مبتنی بر وظایف و اختیاراتی است که از سوی دولت ها بدان اعطا شده است. بر اساس بند (ج) ماده 4 پروتکل الحاقی، هرگونه درخواست برای دسترسی از سوی آژانس بایستی همراه با دلایل مربوطه باشد.


به گفته غریب آبادی، ایران اجازه نخواهد داد دیگران روابط آژانس و ایران را بویژه در شرایط حساس فعلی مدیریت کنند. مهم است این اطمینان در تهران داده شود که آژانس بر مبنای سه اصل بی طرفی، استقلال و حرفه ای گری حرکت خواهد کرد و در مسائل پادمانی نیز فراتر از اصول استاندارد و ارزیابی ها و داده های مستقل خود عمل نخواهد کرد و تنها در این صورت سوء تفاهم ها می تواند رفع شده و همکاری ها تداوم یابد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها