کد خبر: 427877
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ ۰۹:۰۹:۳۵
| |

آیا حمله به ایران سورپرایز انتخاباتی ترامپ است؟

در بخشی از کشور‌های عربی و اسراییل و جناح جنگ‌طلب امریکا، این امید هست که عقب‌افتادگی آرای دونالد ترامپ با اقدامی پیش‌دستانه در حمله ایران جبران شود. 

آیا حمله به ایران سورپرایز انتخاباتی ترامپ است؟
کد خبر: 427877
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ ۰۹:۰۹:۳۵

اعتمادآنلاین| در بخشی از کشور‌های عربی و اسراییل و جناح جنگ‌طلب امریکا، این امید هست که عقب‌افتادگی آرای دونالد ترامپ با اقدامی پیش‌دستانه در حمله ایران جبران شود.

چراکه امریکایی‌ها به صورت سنتی به رییس‌جمهور در حال نبرد از سر ناچاری رای خواهند داد. در واقع در یک ماه گذشته 3 اقدام امریکا روی میز آمده است؛ اقدام اول بازگرداندن تحریم تسلیحاتی بود که امریکا در شورای امنیت شکست خورد. اقدام دوم مکانیسم ماشه است که هماوردی ظریف و ترامپ در 10 روز آینده، نتیجه آن را مشخص می‌کند. اقدام سوم سورپرایز اکتبر است. از این اقدام کسی مطلع نیست. اما علاقه‌مندان جنگ در منطقه و جناح جنگ‌طلب و اسلحه‌فروش داخل امریکا، زمزمه‌هایش را شروع کرده‌اند. چند ریسک درباره استفاده ترامپ از اقدام غیرمعمول موسوم به سورپرایز اکتبر از این قرارند.

یکم: اقدامات خرق عادت معمولا یک یا دو بار در زمان غافلگیری طرف مقابل جواب می‌دهد‌‌. هر اقدامی به قصد نتیجه‌ای است‌. به نظر می‌رسد، حمله به ایران در فضای کنونی امریکا اتفاقا ریسک نتیجه معکوس برای ترامپ خواهد داشت.


دوم: جهان در اوج کرونا و تبعات پس از آن است و اجماع جهانی بر همگرایی است‌. کشور امریکا در صدر آسیب‌های کروناست لذا رفتار رای‌دهندگان با جنگی جدید کاملا مخالف هیات حاکمه فعلی خواهد بود.


سوم: اصل غافلگیری در معادله سورپرایز اکتبر با محوریت ایران وجود ندارد. ایران از زمان خروج امریکا از برجام به حالت آماده‌باش تلافی است. این تلافی شامل دایره‌ای به وسعت دو هزار کیلومتر اطراف ایران را شامل می‌شود. لذا وقتی تلافی؛ بزرگ‌تر از سورپرایز باشد؛ ریسک عمل در بالاترین سطح است.


چهارم: بعید است بلوک غربی که حتی در قطعنامه برگشت تحریم تسلیحاتی با ایران همراهی ضمنی کرده‌اند در اقدام نظامی کنار امریکا باشند و البته امریکا معمولا تنهایی به جنگ نمی‌رود.


پنجم: در اینکه زیرساخت‌ها و عمران و آبادی ایران تحت حمله امریکا آسیب جدی می‌بیند؛ واقعیت نفرت‌سازی است. اما باید کشورهای امریکایی که در آغوش اسراییل، ناخن به هم می‌زنند کمی معقول فکر کنند. حمله گسترده به ایران از نظر زمینی غیرمحتمل است و ترامپ چنین موقعیتی ندارد. ولی برگرداندن این کشور‌ها به دوران ماقبل تاریخ و حتی اشغال این کشور‌ها کار چندان سختی نخواهد بود. لذا فکر سورپرایز اکتبر با محوریت حمله به ایران؛ توطئه‌ای خام و نارس است که ممکن است، ریشه حکامی را بخشکاند‌.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها