کد خبر: 426600
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۶ ۱۰:۵۴:۲۰
| |

آمریکا به تلاش خود برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران ادامه خواهد داد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن می‌گوید: لجاجت آمریکا برای اعلام یکجانبه اسنپ بک، بیش از آنکه واقعیت در صحنه را تغییر دهد، شورای امنیت را با یک آشوب و بی نظمی روبرو کرده و به کشمکش‌های بی‌نتیجه در داخل شورا به ویژه بین اعضای دائم دامن می‌زند.

آمریکا به تلاش خود برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران ادامه خواهد داد
کد خبر: 426600
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۶ ۱۰:۵۴:۲۰

اعتمادآنلاین| تلاش‌ها، تکاپوها و دوره‌گردی‌های آمریکایی‌ها در این مدت به ویژه در اروپا و منطقه برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که 27 مهر ماه پایان می‌یابد و در قالب یک قطعنامه تدوین و بعد از انجام اصلاحاتی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شد، بامداد شنبه 25 مرداد ماه با ناکامی روبرو شد و تنها آمریکا و جمهوری دومینیکن به این قطعنامه رای مثبت دادند. روسیه و چین که پیش از این هم انتظار هم می‌رفت با آن مخالفت کرده و بقیه اعضای شورای امنیت (11 عضو دیگر) نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

عدم تصویب این قطعنامه در حالی صورت گرفت که کلی کرافت نماینده آمریکا در سازمان ملل پیش از این در اظهاراتی گفته بود که شکست قطعنامه آمریکایی تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران برخلاف مسئولیت‌های شورای امنیت است.

در همین خصوص نیز، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه 20 مرداد ماه در نشست خبری با خبرنگاران احتمال داده بود که آمریکا در تلاش برای تصویب پیش نویس قطعنامه علیه ایران به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی ناکام خواهد بود.

البته علیر‌غم این شکست مفتضحانه، آمریکایی‌ها از موضع خود دست برنداشته و در این زمینه «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا ضمن اذعان به شکست سنگین قطعنامه آمریکا در شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی تهران، گفت که هنوز چیزی تمام نشده است.

تلاش می‌کنیم تحریم‌ها را احیا کنیم

کلی کرافت نماینده آمریکا در سازمان ملل هم در این خصوص گفت که دولت این کشور در روزهای آینده تلاش خواهد کرد با استفاده از مکانیسم ماشه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را احیا کند.

پیش از این نیز، قانونگذاران ارشد حزب جمهوری‌خواه دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را تحت فشار قرار داده‌اند تا از تلاش‌‌های خود برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران دست کشیده و به جای آن روی بازگرداندن همه تحریم‌های سازمان ملل متمرکز شود.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز بامداد یکشنبه 26 مرداد ماه در باشگاه گلف خود در شهر «بدمینستر» اعلام کرد که این کشور هفته آینده برای فعال کردن مکانیسم احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، تلاش می‌کند.

ترامپ گفت: «ما می‌دانستیم که نتیجه رأی‌گیری چه می‌شود، ولی بازگشت تحریم‌ها را امتحان می‌کنیم. هفته آینده آن را خواهید دید».

«مکانیسم ماشه» یا همان «اسنپ‌بک»، بخشی از سازوکار حل و فصل اختلافات در برجام یا به‌عبارت دیگر ساز و کار بازگشت تحریم‌های شورای امنیت ذیل قطعنامه‌های پیش از 2231 است.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا هم بعد از شکست این قطعنامه بیانیه‌ای صادر کرد و گفت این کشور به تلاش خود برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران ادامه خواهد داد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها