کد خبر: 423045
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۰ ۰۹:۳۴:۲۹
| |

مهدی ذاکریان:

مقاومت مردمی و دیپلماسی معقول باعث تغییر سیاست آمریکا در قبال ایران شد

استاد حقوق و روابط بین‌الملل تاکید کرد: مقاومت مردمی و دیپلماسی معقول ایران موجب شد تا آمریکا از سیاست تغییر رژیم و ویران‌سازی ایران وارد فاز گفت‌وگو شود و اعلام کند که آماده مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران است در حالی که همان‌ها زمانی 12 پیش‌شرط برای گفت‌وگو با تهران اعلام کرده بودند.

مقاومت مردمی و دیپلماسی معقول باعث تغییر سیاست آمریکا در قبال ایران شد
کد خبر: 423045
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۰ ۰۹:۳۴:۲۹

اعتمادآنلاین| «مهدی ذاکریان»، با اشاره به رفتار خطرناک دو جنگنده آمریکایی در نزدیک شدن به هواپیمای مسافربری ایرانی گفت: تنش و درگیری میان تهران و واشنگتن از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای شدت گرفت.

قبل از آن، اختلافاتی میان دو کشور وجود داشت و گاهی هم تنش‌ها وارد مرحله جدیدی می‌شد اما پس از خروج از برجام، این اختلافات و تنش‌ها جدی‌تر شد.

وی ادامه داد: هدف ترامپ از خروج ایالات متحده از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها و به طور کل، سیاست فشار حداکثری، تغییر نظام سیاسی مستقر و نابودی ایران بود. این خواسته‌ای بود که برخی از متحدان منطقه‌ای آمریکا هم آن را دنبال و واشنگتن را به این کار ترغیب می‌کردند.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اظهارات دو سال قبل جان بولتون اظهار داشت: مشاور وقت امنیت ملی آمریکا اعلام کرده بود، ایران چهل سالگی انقلاب خود را نخواهد دید و برای اولین بار در چهل سال گذشته به صورت رسمی گفت که هدف آمریکا تغییر رژیم در ایران است.

آمریکا وارد فاز تهدید برای دستیابی به توافق شده است

ذاکریان مقاومت حداکثری ملت ایران در برابر تحریم‌ها و دیپلماسی معقول و سنجیده اتخاذ شده از سوی وزارت امور خارجه را دو مولفه موثر در ناکارامدی سیاست فشار حداکثری و سیاست‌های نامعقول آمریکا برشمرد و تصریح کرد: مقاومت مردمی و دیپلماسی معقول ایران موجب شد تا آمریکا از سیاست تغییر رژیم و ویران‌سازی ایران وارد فاز گفت‌وگو شود و اعلام کند که آماده مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران است در حالی که همان‌ها زمانی 12 پیش‌شرط برای گفت‌وگو با تهران اعلام کرده بودند.

وی با بیان اینکه ترامپ به انجام اقدامات نمایشی علاقه وافری دارد، خاطرنشان کرد: تحولات کنونی و اقدام اخیری که آمریکا انجام داد، به منظور مجبور کردن ایران برای مذاکره با آمریکا بود. به عبارت دیگر، آمریکا اکنون وارد فاز تهدید برای توافق ایران شده است و می‌خواهد با ارعاب، ایران وارد روند مذاکره با آمریکا شود.

این استاد حقوق و روابط بین‌الملل با اشاره به شرایط انتخاباتی آمریکا ابراز داشت: هدف از ایجاد ارعاب و فشار برای گفت‌وگو به منظور کسب امتیاز در داخل است یعنی می‌خواهد با مجبور کردن ایران برای توافق، ترامپ به رای‌دهندگان آمریکایی بگوید من هم مقتدرانه عمل می‌کنم و هم می‌توانم به توافق بهتری با ایران نسبت به دموکرات‌ها برسم. اگر این موضوع محقق شود، آنگاه از آن به عنوان یک دستاورد برای خود استفاده می‌کند.

سناریو آمریکا در ماجرای تعرض به هواپیما از ابتدا شکست خورده بود

ذاکریان در پاسخ به این سوال که ایران در برابر این اقدام آمریکا چه باید بکند، بیان کرد: لازم نیست ما در برابر اقدامات ترامپ کار خاصی را انجام دهیم زیرا خدا دشمن ما از نادانان آفریده است. اقدام اخیرشان، آنقدر کودکانه و غیرعاقلانه بود که نتیجه ای جز محکوم کردن آن از سوی سایر کشور به همراه نداشت.

وی افزود: نزدیک شدن جنگنده‌های نظامی به هواپیماهای غیرنظامی نتیجه‌ای جز منزوی شدن آمریکا ندارد پس سناریو آمریکا، از ابتدا شکست خورده بود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه ایران باید بتواند زمینه محکوم کردن اقدام اخیر آمریکا از سوی دیگر کشورها را فراهم کند و از این محکوم کردن‌ها بهره‌برداری کند، گفت: البته ایران گزارشی در این باره به دبیرخانه سازمان ملل ارائه داده و شکایتی را به نهادهای مسئول ارجاع داده است. لازم است رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه هم در گفت‌وگو با همتایان خود به ویژه کشورهای موثر و بزرگ، به تشریح اقدام انجام شده پرداخته و آن را محکوم کنند.

تفکر بولتون در دولت ترامپ همچنان ساری و جاری است

ذاکریان با بیان اینکه «تیم بی» همچنان فعال است و سناریوهایی علیه ایران طراحی می‌کند، یادآور شد: هرچند بولتون دیگر مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا نیست ولی تفکر بولتون در دولت ترامپ ساری و جاری است و پمپئو کمتر از بولتون نیست.

اگر اقدام اخیر آمریکا هم سناریویی طراحی شده از سوی «تیم بی» نباشد، از انجام آن از سوی سنتکام خرسند بوده و امید درگیری با ایران را داشته است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها