کد خبر: 422784
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۸ ۱۵:۰۰:۲۱
| |

رئیس جمهور اسبق فرانسه:

المرت مشروعیت سیاسی لازم برای ادامه دادن طرح صلح را نداشت

رئیس جمهوی پیشین فرانسه گفت، ایهود المرت، نخست وزیر سابق اسرائیل دیگر اشتیاقی برای اجرای طرح خود در حل و فصل اختلافات با فلسطینی‌ها نداشت زیرا متوجه شده بود در انتخابات سال 2009 که در نتیجه آن یک ائتلاف راست‌گرا به رهبری بنیامین نتانیاهو تشکیل شد، شکست خواهد خورد.

المرت مشروعیت سیاسی لازم برای ادامه دادن طرح صلح را نداشت
کد خبر: 422784
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۸ ۱۵:۰۰:۲۱

اعتمادآنلاین| روزنامه عبری زبان معاریو به نقل از نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری پیشین فرانسه در کتاب خاطراتش با نام "زمان طوفان‌ها" نوشت، ژوئن 2012 که به تل‌آویو سفر کردم، المرت به من از آمادگی خود برای مذاکره با فلسطینی‌ها گفت اما برای آن تصمیم خیلی دیر شده بود زیرا انتخاباتی که پیش‌بینی می‌شد اپوزیسیون در آن پیروزی قاطع را کسب کند، نزدیک بود و المرت هم زمان و مشروعیت سیاسی لازم برای ادامه دادن به تبلیغ طرح خود را نداشت.

سارکوزی در ادامه گفت: ژوئیه 2008 یک دیدار سه جانبه با المرت و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در حاشیه نشست سران اتحادیه دریای مدیترانه ترتیب دادم که المرت در پایان دیدار اعلام کرد، "اسرائیل و فلسطینی‌ها هیچ زمانی بیشتر از الان به صلح نزدیک نبوده‌اند". در پایان نشست سران که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در آن شرکت داشت، تنها حمایت از روند صلح اعلام شد.

رئیس جمهوری پیشین فرانسه در ادامه با انتقاد از جانشین خود فرانسوا اولاند به دلیل اینکه به تلاش‌هایی که در این زمینه انجام داده بود، ادامه نداد، گفت: دستاورد حاصل از این نشست سه جانبه تنها در برگزاری آن است.

به نوشته معاریو، سارکوزی در کتاب خاطراتش، علاقه‌مندی خود به شیمون پرز، رئیس پیشین اسرائیل را ابراز داشته و از اینکه برگزارکنندگان مراسم تدفین او به سرانی همانند بیل کلینتون و باراک اوباما، روسای جمهور سابق آمریکا اجازه سخنرانی ندادند، ابراز تاسف کرد.

روایتی که سارکوزی در کتاب خود آورده، ادعاهای احزاب راست‌گرای اسرائیلی و به صورت مشخص نتانیاهو، نخست وزیر فعلی را درباره اینکه "این فلسطینی‌ها هستند که فرصت دستیابی به سازش برای اختلافات را با مخالفتشان با طرح سازش ارائه شده از سوی المرت از بین بردند"، بی‌اعتبار کرد.

سارکوزی افزود: طرح المرت برای سازش که باور نداشت حمایت داخلی اسرائیل را به دست آورد، شامل ایجاد کشور فلسطین در مساحتی تقریبا برابر مساحت کرانه باختری بدون قدس شرقی در کنار تبادل اراضی بود که بر اساس آن اسرائیل می‌تواند سه تا شش درصد از مساحت کرانه باختری شامل شهرک‌های بزرگ را به اراضی اشغالی خود ملحق کند و در مقابل فلسطینی‌ها 327 کیلومتر مربع از اراضی اشغالی را به دست می‌آورند و این معادل 5.8 درصد از مساحت کرانه باختری است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها