کد خبر: 420276
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۹ ۱۰:۱۶:۳۴
| |

عضو پیشین گروه دوستی ایران و کره‌جنوبی:

کره‌جنوبی نباید کار را به مراجع حقوقی بین‌المللی بکشاند

عضو پیشین گروه دوستی ایران و کره‌جنوبی گفت: کره‌جنوبی اجازه ندهد کار به مراجع حقوقی بین‌المللی کشیده شود.

کره‌جنوبی نباید کار را به مراجع حقوقی بین‌المللی بکشاند
کد خبر: 420276
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۹ ۱۰:۱۶:۳۴

اعتمادآنلاین| «کمال دهقانی فیروزآبادی»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم و عضو گروه دوستی ایران و کره‌جنوبی، درباره بدعهدی کره‌ای‌ها در قبال تعهدات‌شان به ایران مبنی بر بازنگرداندن 7 میلیارد بدهی به ویژه در شرایط تحریمی گفت: مسئله میان ایران و کره در حقیقت یک روابط خوب اقتصادی بود که همچنان هم زمینه‌های توسعه این همکاری اقتصادی نیز پابرجا است؛ منتهی این اقدام کره‌جنوبی مبنی بر پس ندادن بدهی، به نوعی در زمانی صورت می‌گیرد که آمریکا در حال سازماندهی تحریم‌های اقتصادی و سیاسی، علیه ایران است.

او افزود: از این رو انتظار جمهوری اسلامی ایران این است که با کشورهایی که دارای روابط بسیار خوب و عمیق طی سال‌های گذشته بوده، آن کشورها احساس مسئولیت بیشتری از خودشان نشان دهند و منافعِ بلند مدت خود را در ارتباط با ایران، در نظر بگیرند نه منافع کوتاه‌ مدت.

از نظر منافع بلند مدت، جمهوری اسلامی ایران و کره‌جنوبی، وقتی به نوع روابط‌شان در گذشته نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم این دو کشور پتانسیل توسعه روابط را دارا هستند به ویژه اینکه نگاه جمهوری اسلامی ایران، نگاه به شرق است و بیشتر به دنبال تعاملات با همسایگانِ خود از جمله، کشورهای آسیایی است که کره جنوبی نیز یکی از کشورهای قدرتمند آسیا است.

دهقانی با بیان اینکه ما باید به منافع درازمدت خود نگاه کنیم، تصریح کرد: انتظار می‌رود کره‌جنوبی بر اساس توافقات دو جانبه، تعاملات سازنده، مطابق با قراردادهای منعقده و راهبرد بلندمدتی که با ایران دارد، رفتار کند و اجازه ندهد کار به مراجع حقوقی بین‌المللی کشیده شود. بنابراین ما در این شرایط انتظارمان از کره‌جنوبی بسیار زیاد است.

این عضو سابق گروه دوستی ایران و کره‌جنوبی بیان کرد: به هر حال به‌رغم همه بهانه‌هایی که وجود دارد از جمله FATF و یا فشارهای آمریکا، مقامات کره‌جنوبی باید تصمیم بگیرند که منافع بلند مدت اقتصادی خود را فدایِ جاه طلبی‌های آمریکا در عرصه روابط بین الملل نکنند.

دیدگاه آمریکا در عرصه روابط بین‌الملل زیاد طول نخواهد کشید و به تعبیری غروبِ این دیدگاه آمریکا نزدیک است. اگر همه کارشناسان کره‌ای، نگاهی راهبردی به همه مسائل داشته باشند یقینا مواضع بهتری را اتخاذ می کنند.

دهقانی درباره شیطنت کره‌ای‌ها مبنی بر استفاده از نام مجعول به جای خلیج فارس به رغم آشنایی چندین ساله آن‌ها با فرهنگ و تاریخ ایرانی عنوان کرد: بنده چون در مجلس دهم عضو گروه دوستی ایران و کره‌جنوبی بودم، همواره شاهد بودم مقامات کره‌ای به حسنِ روابطِ سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران اشاره می‌‎کنند و تمایل دارند روابط خوبی را با ایران، داشته باشند.

در حالی که این اشاره و صحبت کردن‌ها کافی نیست بلکه اقدامات عملی که کشورها انجام می‌دهند، به ویژه در زمان تحریم‌های آمریکا علیه ایران، از اهمیت بسیاری برخوردار است و در اذهان مردم ایران ثبت خواهد شد و این اقدام کره‌ای‌ها، تاثیراتی منفی برجای خواهد گذاشت.

نماینده پیشین مردم تفت و میبد اظهار کرد: چندی پیش تصویر خوبی از روابط ایران و کره داشتیم و اگر این رویه ادامه پیدا می‌کرد چه بسا کره‌جنوبی جزو شرکای بزرگ تجارت خارجی ایران می‌شد اما اگر کره‌جنوبی بخواهد، این‌گونه رفتارها را ادامه دهد تصویری که از کره و سیاست‌های مقامات کره‌ای در افکار عمومی ایران ثبت می‌شود، نهایتا در درازمدت به توسعه روابط لطمه وارد می کند. از این رو کره‌ای‌ها باید کمی راهبردی‌تر به مسئله نگاه کنند و به سرعت تصمیم بگیرند.

او با بیان اینکه در مجلس دهم با کره‌ای‎ها در ارتباط بودیم و روابط خوبی داشتیم، عنوان کرد: متاسفانه با افزایش فشارهای آمریکا، کره‌جنوبی تا حدود زیادی تحت تاثیر سیاست‌های آمریکا قرار گرفت که به هیچ‌عنوان علت ذاتی نیست، بلکه عرضی است.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها