کد خبر: 416675
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۷ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

مهدی ‌مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتماد‌آنلاین»:

پرونده هسته‌ای ایران| واشینگتن برای محدودسازی تهران با چالش‌های زیادی روبه‌روست

مهدی ‌مطهرنیا گفت: توفیق نسبی ایالات متحده آمریکا برای اعمال تحریم‌های فلج‌کننده ایران موجب شده است‌ صادرات ایران به کمترین حالت ممکن برسد و همچنین احتمال درگیری نظامی بین 2 کشور بیش از پیش شود.

پرونده هسته‌ای ایران| واشینگتن برای محدودسازی تهران با چالش‌های زیادی روبه‌روست
کد خبر: 416675
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۷ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| پرونده هسته‌ای ایران دوباره چالش‌برانگیز شده است. در واقع ایالات متحده آمریکا، یا بهتر است گفته شود دونالد ترامپ، آستین‌ها را بالا زده تا با استفاده از ابزارهایی مانند پرونده هسته‌ای ایران تحریم‌ها علیه ایران را بیشتر و ضربه‌‌زننده‌تر کند، آن هم در شرایطی که باید نظر مثبت اروپا را هم جلب نماید. نکته روشن چیزی جز این نیست که پرونده هسته‌ای ایران در روزهای آینده دوباره دچار تغییر و تحول‌هایی جدی خواهد شد.

مهدی‌ مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتماد‌آنلاین در این ‌باره اظهار داشت: قبل از اینکه درباره موفق شدن یا نشدن آمریکا در تحت ‌فشار گذاشتن جمهوری اسلامی حرفی بزنم، لازم می‌دانم تاکید کنم که موفقیت یا ناکامی در سیاست امری نسبی است و نمی‌توان نظری صریح داد و هیچ فرد،‌ گروه،‌ ملت یا سازمانی نمی‌تواند موفقیت را امری مطلق و صد درصدی قلمداد کند.

او در ادامه گفت: ایالات متحده آمریکا به عنوان ابرقدرت به‌جامانده از گذشته تاریخی هم از قاعده مطلق نبودن موفقیت مستثنی نیست. لذا باید این پرسش را مطرح کرد که آمریکایی‌ها تا چه اندازه در زمینه فشار بر ایران به آنچه می‌خواستند و پیگیری می‌کردند به موفقیت نسبی رسیده‌اند. در واقع نظامیان آمریکایی‌ اکنون به رغم‌ همه تهدیدهایی که از جانب ایران و رقبای خاورمیانه‌ای آمریکا برای حضور این کشور در خلیج‌فارس وجود دارد،‌ در آنجا حاضرند.

او همچنین توضیح داد: ایالات متحده آمریکا همچنین سال‌های پیش تهدید به خروج از برجام را به میان آورد که با اتخاذ این تصمیم حیاتی، ایران را به سما جنگی ابهتی و حیثیتی برد. به هر حال ایران با وجود تهدید به آتش کشیدن برجام، هنوز در برجام باقی ‌مانده است. آن هم در شرایطی که منتخبان مجلس یازدهم علیه برجام صحبت می‌کردند و آتش زدن این قرارداد را بر خود لازم می‌دیدند. اما ایران حتی با وجود تحرکات آ‍‍‍ژانس انرژی هسته‌ای‌ و تحریک‌های اسرائیل و همچنین تهدیدهای مستمر نظامی آمریکا که اخیراً به طور مستقیم رخ می‌دهد، هنوز در برجام مانده است و احتمال خروج از NPT هم از متن به حاشیه رفته و حتی خروج پلکانی ایران توسط دولت ایران کنار گذاشته شده است.

مطهرنیا ادامه داد: قبل از نشست اخیر شورای حکام بارها گفته شده بود که کشورهای اروپایی از ایران حمایت خواهند کرد و چین و روسیه هم وارد فعالیت دیپلماتیک خواهند شد تا رأی دیگر کشورها را به نفع ایران جلب کنند. اما اتفاقی که رخ داد این بود که فقط چین و روسیه به نفع ایران رأی دادند که نشان می‌دهد،‌ اگر چین و روسیه در شورای امنیت حق وتو نداشته بودند، پیش‌نویس آمریکا علیه ایران در آنجا رأی مثبت می‌آورد.

او اضافه کرد: توفیق نسبی ایالات متحده آمریکا برای اعمال تحریم‌های فلج‌کننده ایران موجب شده است‌ صادرات ایران به کمترین حالت ممکن برسد و همچنین احتمال درگیری نظامی بین 2 کشور بیش از پیش شود.

مهدی ‌مطهرنیا در پایان گفت‌: با همه این اوصاف، واشینگتن برای محدودسازی تهران با چالش‌های زیادی روبه‌روست،‌ هر چند که تلاش می‌کند‌ تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.

چکیده گفت‌وگو با مهدی ‌مطهرنیا

-صادرات ایران به کمترین حالت ممکن رسیده است

-موفقیت یا ناکامی در سیاست امری نسبی است

-فقط چین و روسیه به نفع ایران رأی دادند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها