کد خبر: 414288
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۴ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

تشدید تنش‌های مرزی در آسیا

با بالا گرفتن تنش‌ها، کره‌شمالی دفتر ارتباطی بین 2 کره را منفجر کرد. اقدامی که پیامی روشن به همراه داشت: کره‌شمالی دیگر قصد گفت‌وگو ندارد. تنش‌های مرزی در آسیا اما محدود به مرز 2 کره نیست.

تشدید تنش‌های مرزی در آسیا
کد خبر: 414288
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۴ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- اختلافات سیاسی و تنش‌های مرزی بین کره‌جنوبی و کره‌شمالی موضوع تازه‌ای نیست، اما با پررنگ شدن نقش کیم یو جونگ ، خواهر رهبر کره‌شمالی، در تصمیمات سیاسی پیونگ‌یانگ این تنش‌ها بار دیگر بالا گرفته است.

کره‌شمالی دیگر قصد گفت‌وگو ندارد

به گزارش اعتمادآنلاین ، آتش اختلافات این بار با ارسال شب‌نامه و غذا از سمت کره‌جنوبی به داخل کره‌شمالی شعله‌ور شد.

کیم یو جونگ خواهر رهبر کره‌شمالی که معاون اول کمیته مرکزی حزب کارگر این کشور است پس از انتشار شب‌نامه‌ها در بیانیه‌ای اعلام کرد: «احساس می‌کنم زمان مناسبی برای دوری از مقام‌های کره‌جنوبی باشد. ما به زودی گام بعدی را اجرا می‌کنیم. با توجه به اختیاراتی که رهبر، حزب ما و کشورمان تایید کرده‌اند، دستورالعملی را در اختیار بازوهای مسئول اداره امور با دشمن گذاشته‌ام تا قاطعانه اقدامات بعدی را صورت دهند. حق انجام اقدام بعدی علیه دشمن به ستاد کل ارتش ما واگذار خواهد شد.»

کیم یو جونگ

کره‌جنوبی در واکنش به این بیانیه عنوان کرد 2 کره باید برای رعایت تمام توافق‌هایی که بین 2 کشور حاصل شده است تلاش کنند.

اما با بالا گرفتن تنش‌ها، کره‌شمالی دفتر ارتباطی بین 2 کره را منفجر کرد. اقدامی که پیامی روشن به همراه داشت: کره‌شمالی دیگر قصد گفت‌وگو ندارد.

پس از انهدام دفتر ارتباطی، خبرگزاری رسمی پیونگ‌یانگ اعلام کرد کره‌شمالی واحدهای تابعه زرهی و جنگی را به سمت مرز گسیل کرده است. این خبرگزاری همچنین از عقب‌نشینی پست‌های پلیس غیرنظامی از منطقه غیرنظامی بین 2 کره و جایگزینی آنها با واحدهای ارتش خبر داد.

درگیری مرزی دو کره

در واکنش به تهدید نظامی از طرف کره‌شمالی، کره‌جنوبی نیز نیروهای نظامی خود را به حالت آماده‌باش درآورد. به نظر می‌رسد کره‌شمالی قصد دارد در مانورهای نظامی پیش رو از سلاح‌های جدیدی رونمایی کند، سلاح‌هایی که به مثابه تهدید همسایه جنوبی و مخالفان سیاسی پیونگ‌یانگ است.

درگیری خونین در مرز چین و هند

تنش‌های مرزی در آسیا اما محدود به مرز 2 کره نیست.

درگیری‌های مرزی خونین بین 2 قدرت هسته‌ای آسیا، چین و هند در مرز 2 کشور نگرانی‌های جدی‌ای در خصوص احتمال وقوع بحران جدید در منطقه به وجود آورده است.

چند روز قبل در منطقه مرزی لاداخ هیمالیا درگیری‌های شدید و مرگباری بین نیروهای چین و هند رخ داد.

درگیری مرزی چین و هند

هند در ماه مه نیز اعلام کرده بود نظامیان چینی از سه منطقه وارد قلمرو هند شده و بدون توجه به هشدار یک پاسگاه ایست بازرسی در آنجا ایجاد کرده‌اند. اخبار درگیری‌های اخیر بین نیروهای ارتش 2 کشور در گالوم گلوچ و سنگسار توسط رسانه‌های هندی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. 20 هندی در 15 ژوئن بر اثر درگیری شدید در دره گلوان در شرق لاداخ کشته شدند. چین تاکنون آمار سربازان خود را که در این درگیری‌ها کشته شده‌اند منتشر نکرده است.

مرز مشترک هند و چین در هیمالیا محل مناقشه و باعث اختلاف دیرین بین 2 کشور بوده است. چین 90 هزار کیلومتر مربع در منطقه شمال شرقی هند را تحت کنترل دارد. بنا بر ادعای مقامات هندی، چین 38 هزار کیلومتر مربع از قلمرو هند در بخش اعظم منطقه متروک آکسایی‌چن در رودخانه کاراکاش را که زمانی مسیر تجارت بوده و دارای اهمیت استراتژیک است اشغال کرده است.

اختلافات مرزی چین و هند در شرایطی بار دیگر اوج گرفته که پاندمی کرونا شرایط بحرانی‌ای برای هر 2 کشور رقم زده است. ویروسی که اولین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد و با وجود ماه‌ها قرنطینه با موج دوم در پکن نگرانی‌های جدی‌ای به وجود آورده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها