کد خبر: 413044
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۳ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

فریدون‌ مجلسی، دیپلمات پیشین، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

ترکیه| اردوغان برای خودش هاله قدسی قائل است

فریدون‌ مجلسی گفت: رجب طیب اردوغان برای خودش هاله قدسی قائل است که به وجود آمدن چنین حالتی در افراد به تصمیم‌های انتحاری و خودبزرگ‌بینانه ختم می‌شود و فکر می‌کند اختیار 70 میلیون ترکیه‌ای و آب و خاک کشور تمام و کمال در دستانش است.

ترکیه| اردوغان برای خودش هاله قدسی قائل است
کد خبر: 413044
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۳ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ترکیه با حمله به کردهای سوریه فضای منطقه را پرتنش کرده است. حمله ترکیه به کردهای سوریه در شرایطی صورت می‌گیرد که نه اروپا از این مساله استقبال می‌کند و نه کشورهای حاضر در منطقه با اقدام‌های انتحاری این کشور کنار خواهند آمد. بنابراین می‌توان گفت، حمله ترکیه به کردهای سوریه در نهایت به ضرر این کشور و البته شخص رجب طیب اردوغان تمام خواهد شد.

فریدون‌ مجلسی، دیپلمات پیشین، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: حمله ترکیه به کردهای سوریه به هیچ وجه اتفاقی غیرمنتظره تلقی نمی‌شود. در واقع انگیزه اصلی ترکیه برای اجرای این تصمیم این است که به نوعی گرفتاری‌های داخلی را پوشش دهد تا از این طریق تبعات مشکلات موجود را کم کند.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ادامه گفت:‌ همچنین ترک‌ها در پی این هستند که از میراث باقی‌مانده‌ از سوریه که یک گوشه‌اش را‌‌ آمریکایی‌ها برداشته‌اند، سهمی از آن خود کنند. تصمیم‌گیران این کشور می‌خواهند حلقه یا حباب حفاظتی‌ای در برابر امکان نفوذ کردها به کشورشان بسازند.

او همچنین توضیح داد: البته باید اذعان داشت، سران فعلی ترکیه بر اثر طولانی بودن زمان قدرت‌شان به نوعی دچار تغییر روحیه و توهم شده‌اند. تا آنجا که می‌توان گفت، رجب طیب اردوغان برای خودش هاله قدسی قائل است که به وجود آمدن چنین حالتی در افراد به تصمیم‌های انتحاری و خودبزرگ‌بینانه ختم می‌شود و فکر می‌کند اختیار 70 میلیون ترکیه‌ای و آب و خاک کشور تمام و کمال در دستانش است.

مجلسی ادامه داد: مشکل بزرگ این روزهای اردوغان این است که کارهایش با مخالفت جدی هم‌حزبی‌هایش روبه‌رو شده است و به همین دلیل سعی می‌کند با انجام کاری چون حمله به کردهای سوریه، حواس‌ها را از آنچه در داخل کشور اتفاق می‌افتد پرت کند.

او توضیح داد: این تحرکات دولت ترکیه در شرایطی صورت می‌گیرد که اروپایی‌ها به طور کلی بنای حمایت از کردهای سوریه را دارند. به همین دلیل بعید نیست اقتصاد ترکیه از این پس از مزایای کشورهای اروپایی محروم شود. با این حال‌، آنها حتی در عراق هم سیاست‌ ارتجاعی را دنبال می‌کند تا به نوعی در منطقه به زعم خودشان خودنمایی کنند.

فریدون مجلسی در پایان گفت: اردوغان باید بداند‌ نظام بین‌الملل دیگر خودسری را برنمی‌تابد و اقدام‌های اینچنینی برای هر کشوری که خطا کند هزینه‌هایی گزاف خواهد داشت.

چکیده گفت‌وگو با فریدون مجلسی

-نظام بین‌الملل دیگر خودسری را برنمی‌تابد

-سران فعلی ترکیه دچار تغییر روحیه و توهم شده‌اند

-دولت ترکیه می‌خواهد گرفتاری‌های داخلی را پوشش دهد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها