کد خبر: 411257
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ ۱۰:۲۷:۰۲
| |

چاووش اوغلو:

الحاق رود اردن به خاک اسرائیل نقض حقوق بین المللی است

وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد که طرح تل‌آویو برای الحاق بخشی از خاک فلسطین تمام امیدها برای دستیابی به صلح پایدار در خاورمیانه را از بین خواهد برد.

الحاق رود اردن به خاک اسرائیل نقض حقوق بین المللی است
کد خبر: 411257
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ ۱۰:۲۷:۰۲

اعتمادآنلاین| مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه طی سخنانی در نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی که جهت بررسی طرح اسرائیل برای الحاق بخشی از خاک فلسطین به‌صورت آنلاین برگزار شد، تاکید کرد: این طرح تمام امیدها برای دستیابی به صلح پایدار در خاورمیانه را از بین خواهد برد.

وی اظهار داشت: الحاق رود اردن به خاک اسرائیل و احداث شهرک‌های یهودی‌نشین در اراضی متعلق به فلسطینان به منزله نقض حقوق بین‌المللی بوده و تمام امیدها برای دستیابی به صلح پایدار در خاورمیانه را از بین خواهد برد. این وضعیت به معنی پایان راه‌حل تشکیل دو دولت مستقل بوده و مسیر را برای راه‌حل تک دولتی که باعث تبدیل اسرائیل به یک دولت نژادپرست می‌شود، هموار خواهد کرد.

چاووش‌اوغلو ادامه داد: حکومت اشغالگر (اسرائیل) اگر از خط قرمز عبور کند، به‌عنوان کشورهای جهان اسلام باید نشان بدهیم که این رویکرد پیامدهایی خواهد داشت. طرح به‌اصطلاح معامله قرن، طرحی است که اسرائیل با استفاده از آن فلسطین را به خاک خود الحاق خواهد کرد.

وی گفت: قدرت ما از روحیه اتحاد ما ناشی می‌شود و اگر به‌طور هماهنگ عمل کنیم، می‌توانیم تفاوت ایجاد کنیم. امروز باید بار دیگر پیام‌مان را به‌طور صریح به جهانیان بدهیم.

چاووش‌اوغلو همچنین تاکید کرد: اولویت‌ ما جلوگیری از تلاش‌های اسرائیل برای احداث غیرقانونی شهرک‌های یهودی‌نشین و تعطیلی سازمان‌های فلسطینی در قدس است. مجبور هستیم همه را متقاعد کنیم که مسجدالآقصی نخستین قبله مسلمانان بوده و باید برای موقعیت و قداست آن احترام قائل باشند.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: علاوه بر این، باید از پیشنهاد فلسطین برای برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی صلح پشتیبانی کنیم. سازمان همکاری اسلامی باید با سایر نهادهای بین‌المللی مانند اتحادیه اروپا برای برگزاری این کنفرانس همکاری کند.

چاووش‌اوغلو اظهار داشت: اخیرا، به نظر می‌رسد به‌دلیل رویکرد غیرمسئولانه اسرائیل و اظهارات مقامات دولت جدیدش باید نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی را با حضور نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و روسیه برگزار کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها