کد خبر: 410861
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ ۱۴:۲۱:۱۳
| |

تنش در روابط تایوان و چین

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد، چندین جنگنده چینی که امروز (سه‌شنبه) از سمت جنوب غربی وارد منطقه شناسایی پدافند هوایی این جزیره خودگردان شده بودند، هشدار دریافت کردند.

تنش در روابط تایوان و چین
کد خبر: 410861
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ ۱۴:۲۱:۱۳

اعتمادآنلاین| ‌ در بیانیه وزارت دفاع تایوان آمده است، جنگنده‌های سوخو-30 که از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های چین به شمار می‌روند، هشدار شفاهی برای ترک منطقه دریافت کردند و جنگنده‌های نیروی هوایی تایوان "این مهاجمان را وادار به خروج کردند."

دولت تایوان، از چین که روی کل این جزیره خودگردان دموکراتیک ادعا دارد و فعالیت‌های نظامی‌اش را در ماه‌های اخیر با وجود پاندمی کرونا افزایش داده است، شکایت دارد. چین اما تاکید می‌کند که هیچکدام از این تحرکات غیر عادی نیستند.

چین هرگز استفاده از قوه قهریه برای اعمال کنترل دوباره بر تایوان را مردود ندانسته است. ماه گذشته نیز یکی از ژنرال‌های ارشد چین گفت، چنانچه هیچ راه دیگری برای جلوگیری از استقلال تایوان وجود نداشته باشد، چین به تایوان حمله خواهد کرد.

دولت چین نگاه تردیدآلودی به تسای اینگ-ون، رئیس‌جمهوری تایوان دارد و او را جدایی‌طلبی فاسد می‌داند که برای اعلام استقلال رسمی تلاش دارد. تسای تاکید دارد که تایوان در حال حاضر هم کشوری مستقل با نام رسمی "جمهوری‌ چین" است.

ایالات متحده آمریکا هم فعالیت‌های نظامی در نزدیکی این جزیره خودگردان را افزایش داده است و بیشتر اوقات از طریق تنگه تایوان تردد دریایی دارد.

وزارت دفاع تایوان همچنین امروز در بیانیه‌ای جداگانه گفت، یک هواپیمای سی-40 آمریکا که مدل نظامی بوئینگ 737 است، با مجوز وارد حریم هوایی تایوان شد اما در هیچکدام از فرودگاه‌های تایوان به زمین ننشست.

رسانه‌های تایوانی گزارش دادند، این هواپیمای آمریکایی از جزیره اوکیناوای ژاپن که میزبان یک پایگاه هوایی مهم ایالات متحده است، برخاسته بود و بر فراز شمال و غرب تایوان به سمت جنوب‌شرق آسیا به پرواز درآمد.

گرچه واشنگتن و تایپه هیچگونه مناسبات دیپلماتیک رسمی ندارند، ایالات متحده قوی‌ترین حامی بین‌المللی تایوان و اصلی‌ترین تامین‌کننده سلاح آن به شمار می‌رود و به منبع دیگری برای تنش میان آمریکا-چین تبدیل شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها