کد خبر: 409963
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از کوچک‌ترین کشور جهان:

دور دنیا| چرا واتیکان بالاترین میانگین جرم در جهان دارد؟

آیا می‌دانید بشترین میزان جرم و جنایت و نقض حقوق زنان، نسبت به جمعیت، در کدام کشور جهان اتفاق می‌افتد؟ آیا باورپذیر است که کشوری که قبله‌گاه اکثر مسیحیان جهان به شمار می‌رود بالاترین میانگین جرم و جنایت را نسبت به جمعیت داشته باشد و حداقل حقوق نصیب زنان این سرزمین شود؟

دور دنیا| چرا واتیکان بالاترین میانگین جرم در جهان دارد؟
کد خبر: 409963
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آیا می‌دانید بشترین میزان جرم و جنایت و نقض حقوق زنان، نسبت به جمعیت، در کدام کشور جهان اتفاق می‌افتد؟ آیا باورپذیر است که کشوری که قبله‌گاه اکثر مسیحیان جهان به شمار می‌رود بالاترین میانگین جرم و جنایت را نسبت به جمعیت داشته باشد و حداقل حقوق نصیب زنان این سرزمین شود؟

به گزارش اعتمادآنلاین، این 2 مورد تنها برخی از اطلاعات عجیبی است که درباره کوچک‌ترین کشور جهان بازگو شده است.

بر اساس اطلاعات منتشرشده در مورد واتیکان، این کشور تنها کشور جهان است که فرد حتی از طریق تولد هم تابعیت آن را به دست نمی‌آورد.

واتیکان تنها کشور جهان است که تابعیت خود را تنها به کشیش‌ها و کارمندانش می‌دهد و بعد از پایان قرارداد تابعیت این افراد نیز سلب می‌شود.

واتیکان با نیم کیلومتر مربع کوچک‌ترین کشور جهان به شمار می‌رود که در مقایسه با دیگر کشورهای کره زمین قوانین عجیب و غریبی دارد.

ایتالیا با 51 اثر تاریخی بالاترین شمار آثار به ثبت رسیده در میراث جهانی سازمان یونسکو را دارد و واتیکان تنها کشوری است که به طور کامل در این میراث ثبت شده است.

یکی از عجیب‌ترین مسائل این کشور گارد حفاظتی آن است؛ ارتش واتیکان متشکل از 135 نفر است که اونیفرم‌های جالبی به رنگ‌های بنفش، زرد و قرمز به تن دارند و از 510 سال پیش مسئول حفاظت از پاپ هستند.

سابقه حضور این ارتش به دوره پاپ ژولیوس دوم بازمی‌گردد که تصمیم گرفت برای محافظت از خویش یک واحد از ارتش سوئیس را به خدمت بگیرد تا از آن زمان تنها وظیفه این ارتش مراقبت از پاپ شود.

بر اساس قوانین موجود، افراد دارای دیپلم به بالا می‌توانند به عضویت این ارتش درآیند.

سرباز این ارتش باید حتماً کاتولیک، مجرد، تابع سوئیس و دارای سن 19 تا 30 سال باشد.

همچنین قد سرباز نباید از 174 سانتی‌متر کمتر باشد و لازم است که در ارتش سوئیس آموزش‌های جنگ غیرمسلحانه و سلاح‌های سبک را دیده باشد.

افراد این ارتش یک شمشیر و یک کلت کمری کوچک به همراه مهمات آن را حمل می‌کنند.

در واتیکان خرید خانه یا ملک امکان‌پذیر نیست چون کلیسا مالک تمامی املاک آن از جمله ساختمان‌ها و کلیساها محسوب می‌شود.

برخی از این ساختمان‌ها به عنوان محل سکونت کشیش‌ها و نگهبانان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گردشگران می‌توانند در هتل‌های نزدیک به واتیکان سکونت کنند.

در سال 1277 میلادی یک گذرگاه (تونل) سری سرپوشیده به طول 800 متر به نام (Passetto di Borgo) ساخته شد که هدف از ساخت آن مرتبط کردن واتیکان به قلعه مستحکم سنت آنجلو برای فرار پاپ در صورت لزوم بود.

این گذرگاه در سال 1527 هنگام حمله چارلز پنجم به شهر برای قتل کشیش‌ها و راهبه‌ها به کار آمد.

پاپ در آن زمان موفق شد از طریق این گذرگاه فرار کند، اما 147 نفر از محافظانش کشته شدند.

بر اساس آمار منتشرشده در سال 2019، شمار افراد دارای تابعیت واتیکان 825 نفر است؛ 17 کاردینال، 104 محافظ سوئیسی و پاپ در داخل دیوارهای واتیکان زندگی می‌کنند، در حالی که بقیه مردم خارج از آن سکونت دارند.

319 نفر از این جمعیت را که بزرگ‌ترین جامعه واتیکان محسوب می‌شوند کشیش‌هایی تشکیل می‌دهند که به عنوان دیپلمات در نقاط مختلف جهان حضور دارند.

یکی از جنجالی‌ترین اطلاعات در مورد واتیکان جای خالی حقوق زنان این کشور است.

آمارهای منتشرشده در سال 2011 نشان می‌داد که 5.5 درصد از جمعیت واتیکان را زنان تشکیل می‌دهند که یکی از آنها راهبه و بقیه دختران و همسران شاغلان در شهر یا معلمان مدارس و مهدکودک‌های آن هستند. این زنان به محض پایان قرارداد همکاری تابعیت واتیکان را از دست می‌دهند.

زنان در واتیکان حق افتتاح حساب بانکی ندارند، گرچه پاپ ژان پل دوم و بندیکت شانزدهم از چند سال پیش تلاش کردند با تعدیل این قانون فضا را برای فعالیت زنان در واتیکان بهبود بخشند.

مه 2019 پاپ در یک اقدام بی‌سابقه در ساختار کلیسای کاتولیک سه مشاور زن برای خود انتخاب کرد.

واتیکان تمامی زنان چه اتباع و چه گردشگران را موظف می‌کند لباس‌های پوشیده به تن کنند و پوشیدن لباس‌هایی که تا بالای زانو باشد یا شانه‌ها را نمایان ‌کند در این کشور ممنوع است.

در واتیکان طلاق گرفتن ممنوع است، همچنین سقط جنین حتی در صورت وجود خطر برای مادر نیز غیرممکن است.

یکی دیگر از شاخص‌های جالب این کشور بالا بودن شدید آمار جرم و جنایت در آن است، میانگین جرم در این کشور 1.5 جرم برای هر نفر است، گرچه اکثر این جرم‌ها به سرقت ربط پیدا می‌کند.

علت وقوع این میزان جرم و جنایت، سرازیر شدن تعداد زیادی از گردشگران به این منطقه است که به همراه آنها جیب‌برها و سارقان زیادی هم وارد کشور می‌شوند و با توجه به اینکه واتیکان بسیار کم‌جمعیت است، میزان جرم‌های به ثبت رسیده بر شمار جمعیت سرشکن شده و آمار بالا می‌رود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها