کد خبر: 408578
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۱ ۱۴:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

جورج فلوید با مرگ دردناکش نژادپرستی را به عقب خواهد راند؟

در حادثه‌ای که گویی تکرار مرگ اریک گارنر در سال 2014 است فلوید مدام می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم.» و بعد می‌گوید: «دارم می‌میرم.» وقتی بالاخره مامور پلیس زانویش را از گردن فلوید برمی‌دارد بدن او دیگر تکان نمی‌خورد.

جورج فلوید با مرگ دردناکش نژادپرستی را به عقب خواهد راند؟
کد خبر: 408578
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۱ ۱۴:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- رسانه‌های آمریکا در حال مخابره 24ساعته تصاویری از شهرهای مختلف این کشور به جهان هستند که گویی از میانه دهه 60 میلادی ضبط شده است. مردمی خشمگین و معترض که زبان خشونت و آتش را برای رساندن صدایشان به گوش سیاستمداران برگزیده‌اند. اعتراضات آمریکا در شهرهای مینیاپولیس، آتلانتا، شیکاگو و نیویورک بیش از هر چیز به تظاهرات پس از ترور مارتین لوتر کینگ می‌ماند، اما پس از گذشت 50 سال چرا نژادپرستی همچنان در بطن جامعه آمریکا جریان دارد و چه چیز معترضان تبعیض نژادی را چنین خشمگین کرده است؟

جلانی کوب در «نیویورکر» مرگ جورج فلوید و اعتراضات اخیر به نژادپرستی را از زوایای مختلف بررسی کرده است.

***

روز سه‌شنبه صدها معترض که برای محافظت در مقابل ویروس کرونا ماسک به صورت داشتند، در محلی که جورج فلوید کشته شد گرد آمدند.

2 حادثه‌ای که مردم آمریکا را شوکه کرد

2 حادثه در طول 12 ساعت و با فاصله 1200 مایل ماهیت متناقض تبعیض نژادی در آمریکا را به نمایش گذاشت.

صبح روز دوشنبه در سنترال‌پارک نیویورک زن سفیدپوستی به نام ایمی کوپر با 911 تماس گرفت و گفت که مردی سیاهپوست او را تهدید کرده است. مردی که در موردش صحبت می‌کرد- کریستین کوپر- تمام ماجرا را با تلفن همراه خود ضبط کرد.

آنها در بخشی از پارک هستند که مخصوص پرندگان است، کریستین کوپر به سادگی از ایمی کوپر می‌خواهد تا در این محل سگش را با قلاده کنترل کند. در ویدئوی قبل از تماس با 911 خانم کوپر به آقای کوپر می‌گوید: «من به آنها می گویم که یک مرد سیاهپوست زندگی مرا تهدید کرده است.»

تاکید او بر نژاد مردی که در مقابلش ایستاده تفکر قدیمی لزوم محافظت از زنان سفیدپوست در مقابل مردان سیاهپوست را آشکار می کند. برای هر کسی که حافظه طولانی‌مدت قوی دارد یا فیلم «When They See Us» را دیده است محل این مشاجره بخشی از داستان است: «ما به خوبی می‌دانیم که چه سرنوشتی در انتظار پنج مرد سیاهپوستی بود که به دروغ متهم به آزار یک زن سفیدپوست در سنترال پارک شدند.»

قتل دردناک جورج فلوید

عصر روز دوشنبه در مینیاپولیس- مینه‌سوتا مردی 46ساله به نام جورج فلوید طوری کشته شد که نتیجه عمل افرادی همچون ایمی کوپر را برجسته کرد. کریستین کوپر می‌توانست سرنوشتی مشابه جورج فلوید پیدا کند.

در سنترال پارک پلیس کسی را دستگیر نکرد و ایمی کوپر بعداً عذرخواهی کرد و از کار اخراج شد.

اما واکنش پلیس به تماسی از یک مغازه‌دار در مورد کسی که تلاش کرده چک تقلبی پرداخت کندT منجر به بازداشت فلوید شد. بازبینی دوربین‌ها حاکی از آن است که فلوید با دستبند بازداشت می‌شود. اما ویدئوها در فضای مجازی نشان می‌دهد یک پلیس سفیدپوست زانویش را به مدت هفت دقیقه بر گردن مردی سیاهپوست گذاشته است؛ با وجود اعتراض رهگذران و ناظرانی که فریاد می‌زنند جان مرد سیاهپوست در خطر است.

در حادثه‌ای که گویی تکرار مرگ اریک گارنر در سال 2014 استT فلوید مدام می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم.» و بعد می‌گوید: «دارم می‌میرم.» وقتی بالاخره مامور پلیس زانویش را از گردن فلوید برمی‌دارد بدن او دیگر تکان نمی‌خورد.

صدای کسی در همان نزدیکی شنیده می‌شود که می‌گوید: «آنها او را کشتند.»

فلوید به بیمارستان منتقل شد، جایی که اعلام شد جان باخته است.

در بیانیه پلیس ذکر شده که به نظر می‌رسد فلوید مشکل پزشکی داشته، اما هیچ اشاره‌ای به این نشده است که راه تنفس او به مدت هفت دقیقه با وزن یک افسر پلیس بر گردنش بسته شده بود.

ویدئوی مرگ جورج فلوید وحشتناک است، اما عجیب نیست. دردناک است، اما تازه نیست. اتفاقی است که بارها پیش از این در ایالات متحده رخ داده است.

در حال حاضر لازم و البته بی‌فایده است که بدانیم در این کشور نژاد افراد تعیین‌کننده واکنش پلیس است.

اعتراض و خشم

روز سه‌شنبه در مینیاپولیس صدها معترض بی‌توجه به پاندمی با صورت‌هایی که با ماسک پوشیده شده بود در محل قتل جورج فلوید تجمع کردند. به طرف ماشین‌های پلیس سنگ پرتاب شد و آنها با گاز اشک‌آور پاسخ معترضان را دادند. اما پس از 24 ساعت از وایرال شدن ویدئو، پلیسی که زانو بر گردن فلوید گذاشته بود و سه پلیس همراهش توسط پلیس مینیاپولیس اخراج شدند. جیکوب فری شهردار مینیاپولیس در توییتی نوشت که اخراج این افراد کار درستی بوده است. اما در اینجا هم شرایط مهم است.

قتل‌های مشابه: کلارک، کستیل، گارنر

سال 2015 در جریان مشاجره بین یک زن و یک مرد در شمال مینیاپولیس پلیس به جمار کلارک 24ساله شلیک کرد و او را کشت. پلیس ادعا کرد که کلارک در مقابل دستگیری مقاومت کرده و کوشیده اسلحه مامور پلیس را بگیرد، اما شاهدانی که در صحنه حضور داشتند گفتند که کلارک در زمان شلیک دستبند به دست داشته و روی زمین خوابانده شده بوده است.

مرگ کلارک باعث شد به مدت 2 هفته تظاهراتی در اطراف مرکز پلیس مینیاپولیس برپا شود، تظاهراتی با این مضمون: «زندگی سیاهپوستان ارزشمند است.»

2 سال بعد از این حادثه بتسی هادجز شهردار شهر در انتخابات شکست خورد. با چنین تاریخچه‌ای فری به صراحت از مجرم بودن پلیس در مرگ فلوید گفته: «سیاهپوست بودن در آمریکا نباید به معنی حکم اعدام باشد.» این جملاتی است که فری روز سه‌شنبه بیان کرد.

سوال بزرگ‌تر اما در مورد مجازات احتمالی ماموران پلیس است. پلیسی که فلوید را به قتل رساند بازداشت شده است، اما آیا با عدالت با این افراد برخورد خواهد شد؟

یک سال پس از قتل کلارک، فرناندو کستیل در ارتفاعات فالکون در مینه‌سوتا توسط پلیس به قتل رسید تنها به این دلیل که به پلیس اطلاع داده شده بود کستیل در ماشینش یک اسلحه دارد. کستیل برای حمل اسلحه مجوز قانونی داشت. دوست دختر او حادثه را با موبایلش ضبط کرد.

در سال 2017 جاستین داموند به دست پلیس کشته شد. او خود با پلیس تماس گرفته بود تا دزدی احتمالی در خانه‌اش را گزارش دهد.

مامورانی که کلارک را به قتل رساندند با هیچ اتهامی مواجه نشدند. جرونیمو یانز مامور پلیسی که کستیل را به قتل رساند از محل خدمتش اخراج شد. او به اتهام قتل درجه دوم مورد محاکمه قرار گرفت. محمد نور، پلیسی که داموند را به قتل رساند، به قتل درجه سه و قتل نفس درجه 2 متهم شد و 12 سال و نیم حکم گرفت. تفاوت پرونده جاستین داموند سفیدپوست بودن او و سیاهپوست بودن پلیسی که به او شلیک کرد و البته این واقعیت بود که داموند استرالیایی بود و قتلش بحرانی بین‌المللی محسوب می‌شد.

اما هیچ پرونده‌ای علیه پانتالئو پلیسی که اریک گارنر را به قتل رساند تشکیل نشد. قتل گارنر هم توسط دوربین‌های رهگذران ضبط شده بود و حالا با قتل فلوید دوباره به آن اشاره می‌شود. او در سال 2019 از مرکز پلیس اخراج شد.

تحقیقات در مورد قتل فلوید با تحقیقات قتل احمد آربری 25ساله که در جنوب شرقی ایالت جورجیا کشته شد، همزمان شده است. از مرگ او نیز ویدئویی ضبط‌ شده وجود دارد.

افزایش ویدئوهای قتل سیاهپوستان در آمریکا زوایای مختلفی دارد: درهم‌آمیختگی پیچیده، احساس بیزاری شدید و اضطراری که به همراه مشاهده این ویدئوها به وجود می‌آید. آنها مستند هولناکی از وقایع زمان ما هستند. اما این سوال پابرجاست که ویدئوی این قتل‌های دردناک به فردی که در تصویر می‌بینیم و داستانش بیشتر وجه انسانی می‌دهد یا او را به یک شیء تبدیل می‌کند؟

باید منتظر ماند و دید آیا ویدئوی ضبط‌شده از مرگ دردناک جورج فلوید و اعتراضات گسترده‌ای که از پس آن رقم خورده تبعیض نژادی‌ای را که به صورت مداوم خود را به ما نشان می‌دهد و در این مورد به خصوص رفتار پلیس را با سیاهپوستان تغییر خواهد داد یا همچون اعتراضات دهه 90 بدون ایجاد تغییر چشمگیر رو به افول می‌گذارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها