کد خبر: 405227
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ۱۳:۱۶:۴۶
| |

پکن:

تایوان باید موضع چین را برای حضور در سازمان جهانی بهداشت بپذیرد

پکن فشارهایش را بر کشورهای اروپایی برای رد درخواست تایوان به منظور حضور در نشست قریب‌الوقوع مجمع بهداشت جهانی بیشتر کرده و گفته که حضور تایوان تنها زمانی توجیه‌پذیر است که بپذیرد بخشی از چین است.

تایوان باید موضع چین را برای حضور در سازمان جهانی بهداشت بپذیرد
کد خبر: 405227
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ۱۳:۱۶:۴۶

اعتمادآنلاین| پکن فشارهایش را بر کشورهای اروپایی برای رد درخواست تایوان به منظور حضور در نشست قریب‌الوقوع مجمع بهداشت جهانی بیشتر کرده و گفته که حضور تایوان تنها زمانی توجیه‌پذیر است که بپذیرد بخشی از چین است.

به نوشته روزنامه گاردین، مجمع بهداشت جهانی روز دوشنبه نشست مجازی دارد و حضور تایوان و تحقیقات احتمالی بین‌المللی درباره آغاز این ویروس احتمالا دو کشمکش اصلی بین چین و غرب است.

دیپلمات‌های چینی با دولت‌های سراسر اروپا برای محدود کردن حمایت دیپلماتیک از حضور تایوان در این نشست در حال گفتگو هستند و هدفشان بیشتر کشورهای شرق و شمال اروپا است. حفظ وحدت جامع اتحادیه اروپا درباره چین به نظر سخت و دشوار است.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سابق ناتو، الکساندر کوآنیوسکی، رئیس جمهوری سابق لهستان و کارل بیلدت، نخست وزیر سابق سوئد در نامه‌ای برای گاردین نوشتند که باید به تایوان اجازه داده شود تا به دلیل واکنش به موقعش در برابر این ویروس در این نشست حضور داشته باشد.

نویسندگان این نامه همچنین آورده‌اند: این مساله واقعا مایه تاسف است که جلوی دسترسی کامل تایوان به نشست‌ها و خدمات سازمان بهداشت جهانی گرفته شود.

تایوان برای هفت سال تا 2016 عضو ناظر سازمان جهانی بهداشت بود اما بعد از آن چین جلوی این کشور را گرفت. پکن بر این باور است که تایوان به دنبال استفاده از مسیر سازمان بهداشت جهانی برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک کشور مستقل به صورت بین‌المللی است.

راسموسن همچنین گفته که نشست روز دوشنبه می‌تواند راهی به سوی یک نقطه عطف در مقابله با ویروس کرونا باشد و این پاندمی نشان دهنده اهمیت تقویت همکاری‌های چندجانبه است.

او همچنین در این نامه آورده که دستاورد تایوان در کنترل ویروس نشان می‌دهد که این «کشور» درس‌هایی برای آموزش به مابقی جهان دارد.

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز خواستار تحقیقات مستقل درباره این بحران شده و گفته است: برای تقویت دفاع در برابر پاندمی‌های آینده، ما باید تحقیقات علمی مستقل درباره منشا این بحران داشته باشیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها