کد خبر: 402892
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۳ ۱۴:۱۰:۱۹
| |

ایهود باراک:

نمی‌توان حزب‌الله لبنان را نابود کرد

نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی فاش کرد، او طراح پیشنهاد اسحاق رابین، نخست وزیر پیشین این رژیم به بشار اسد درباره پایبندی اسرائیل به عقب‌نشینی از جولان در مقابل امضای قرارداد صلح با آن بوده است.

نمی‌توان حزب‌الله لبنان را نابود کرد
کد خبر: 402892
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۳ ۱۴:۱۰:۱۹

اعتمادآنلاین| ایهود باراک، در مصاحبه‌ای طولانی با روزنامه عبری زبان «معاریو» اظهار کرد، از زمانی که در حمله ارتش اسرائیل به لبنان، رئیس مرکز اطلاعات این رژیم بوده، با عقب‌نشینی جزئی و ایجاد «کمربند امنیتی» از طریق تشکیل دوباره ارتش آنتوان لحد (مزدور اسرائیلی و رئیس گروه «ارتش جنوب لبنان») مخالف بوده است.

باراک گفت، همواره تلاش می‌کرده رافائل ایتان، فرمانده وقت ارتش اسرائیل و در ادامه موشه لوی، رئیس ستاد کل ارتش این رژیم را قانع کند، ایجاد کمربند امنیتی بی‌فایده است و این کمربند به منزله خط «بار لیو» جدیدی خواهد بود که هرگز خدمتی به امنیت اسرائیل نخواهد کرد. (خط بار لیو زنجیره‌ای از استحکامات دفاعی در طول ساحل شرقی کانال سوئز است که رژیم صهیونیستی پس از اشغال شبه جزیره‌ سینا در پی جنگ سال 1967 آن را احداث کرد و هدف اصلی از ساخت آن تامین امنیت ساحل شرقی کانال سوئز و ممانعت از عبور هرگونه نیروی مصری از آن بود).

نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی مدت زیادی از دوره دوم نخست‌وزیری اسحاق رابین را رئیس ستاد کل ارتش بود. طبق اظهارات باراک، رابین که در دوره انتخابات تعهد داده بود در جبهه سوریه یا در زمینه مذاکرات با فلسطینی‌ها پیشرفتی ایجاد کند، «اولویت را به جبهه سوریه داد زیرا این مساله برگ‌های برنده فلسطینی‌ها را ضعیف می‌کرد و ما می‌توانستیم مستقیما به حل مساله لبنان بپردازیم، سوریه از لبنان به عنوان عاملی برای تضعیف اسرائیل استفاده کرد و از لبنان، فلسطینی‌ها و پس از 1982 سازمان‌های امل و حزب‌الله را علیه اسرائیل تحریک کرد. بر این باور بودیم اگر ابتدا برای رسیدن به راه‌حلی مسالمت‌آمیز با فلسطینی‌ها تلاش کنیم، سوری‌ها آن را ناکام خواهند گذاشت.»

او افزود: من پدر (صاحب) تعهدی هستم که در طول مذاکرات با سوری‌ها به آمریکایی‌ها دادیم، در گفت‌وگوهایم با رابین، ایده‌ای را طراحی کردم، به این شکل که به آمریکایی‌ها تعهد دهیم به شرط امتیازدهی‌های مشخصی آماده‌ایم از جولان عقب‌نشینی کنیم و آمریکایی‌ها می‌توانند به بشار اسد (رئیس جمهور سوریه) بگویند اطمینان دارند در صورت تضمین منافع امنیتی و سیاسی تل‌آویو و پذیرش این امر، اسرائیل را به حمایت از منافع حیاتی اسد از جمله ارتفاعات جولان تشویق کنند.

طبق اظهارات باراک، مشکل این بود که امکان مذاکره مستقیم با رئیس جمهوری یک کشور متخاصم به ویژه اسد به دور از چشم افکار عمومی و بدون پیشبرد توافق‌ها از قبل وجود نداشت.

این چهره اسرائیلی در ادامه مدعی شد، وارن کریستوفر، وزیر خارجه وقت آمریکا و دنیس راس، هماهنگ‌کننده روند صلح تعهداتی فراتر از آنچه در پیشنهاد رابین عنوان شده بود، به اسد دادند و زمانی که پیشنهادهای داده شده به اسد، به گوش رابین رسید، چهره‌اش از خشم سرخ شد و پشت تلفن بر سر کریستوفر فریاد کشید.

او افزود: به این ترتیب اولین تلاش رابین در مذاکره با سوری‌ها شکست خورد و زمانی که تلاش‌هایش در مذاکره با هیئت اردنی-فلسطینی و یا نمایندگان فلسطینی داخل (یعنی در کرانه باختری و قدس اشغالی) ناکام ماندند، او به اسلو رفت.

باراک ادامه داد، مذاکرات با سوری‌ها متوقف نشد و او در واشنگتن به عنوان رئیس ستاد کل ارتش همراه با یلی ایتمار رابینوبیچ، سفیر اسرائیل در واشنگتن و دنی یتوم، معاون نظامی رابین با حکمت الشهابی، همتای سوری خود دیدار کرد، چند هفته قبل از آن نیز با ولید معلم (وزیر خارجه کنونی سوریه) دیدار کردیم. با پایان دوره فعالیتم در پست ریاست ستاد کل ارتش، ژنرال آمنون شاهاک، به عنوان رئیس جدید ستاد کل ارتش به درخواست دوباره رابین در راستای تلاش برای دستیابی به پیشرفتی در مذاکرات با سوری‌ها، با حکمت الشهابی دیدار کرد و این تلاش‌ها پس از توافق اسلو و توافق صلح با اردن که بدون توافق اسلو محقق نمی‌شد، ادامه یافتند.

نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در ادامه مدعی شد، اسرائیل تلاش کرد به توافقی با اسد دست یابد اما این امر مانع از خروج آن از لبنان حتی در دوره اول نخست‌وزیری نتانیاهو نشد و نتانیاهو «پیشنهادهای سخاوتمندانه‌ای» به اسد داد.

او در همین راستا به اظهارات اسحاق مردخای با نتانیاهو در مناظره تلویزیونی انتخابات سال 1999 اشاره کرد که او خطاب به نتانیاهو گفت: «تو چشم من نگاه کن و بگو تو با عقب‌نشینی از ارتفاعات جولان موافقت نکردی»، مردخای می‌دانست درباره چه صحبت می‌کند.

طبق اعای باراک، حافظ اسد مطابق با شروط خود حاضر به صلح بود.

نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در بخش دیگری از گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی معاریو، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا حزب‌الله لبنان در جریان جنگ چند ساله در این کشور با اسرائیل نابود نشد، گفت: نمی‌توان حزب الله لبنان را نابود کرد.

او افزود: این جنبش یک جنبش مقاومت اصیل در داخل لبنان و در داخل روستاهای این کشور با پوشش غیرنظامی است. نمی‌توان بدون ورود به لبنان به صورت عمیق و بدون ورود به صور و صیدا و باقی ماندن در آنجا، این جنبش را نابود کرد.

باراک گفت: ما بارها این کار را امتحان کردیم اما موفق نشدیم.

او در خصوص قدرت موشکی حزب‌الله لبنان نیز گفت: قدرت موشکی حزب‌الله در سال‌های 2006 تا 2019 به شدت افزایش یافت و تعداد موشک‌های آن به 140 هزار عدد رسید؛ موشک‌هایی که تمام خاک «اسرائیل» را پوشش می‌دهد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها