کد خبر: 402343
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۰ ۰۸:۵۷:۰۰
| |

سازمان ملل رهبری حفتر را به رسمیت نشناخت

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در سخنانی گفت که این سازمان تنها توافق سیاسی در لیبی را به رسمیت می‌شناسد.

سازمان ملل رهبری حفتر را به رسمیت نشناخت
کد خبر: 402343
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۰ ۰۸:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در واکنش به اعلام «رهبری» خلیفه حفتر در لیبی اظهار کرد: موضع ما تغییر نکرده است و ما تنها توافق سیاسی لیبی و نهادهای ایجاد شده طبق آن را به عنوان چارچوب حکومت در این کشور به رسمیت می‌شناسیم.


وی افزود: بارها و بارها گفته‌ایم و بار دیگر تکرار می‌کنیم که هیچگونه راه حل نظامی برای منازعه لیبی وجود ندارد و ما از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم که با سازمان ملل همکاری کرده و به میز مذاکرات بازگردند و درباره راه حل سیاسی بحث و گفت‌وگو کنند.


دوجاریک ادامه داد: تا زمانی که درگیری‌ها ادامه داشته باشد غیر نظامیان هزینه آن را پرداخت خواهند کرد و ما شاهد تخریب زیربناها و تأسیسات بهداشتی و کشته شدن غیرنظامیان علی‌رغم شیوع کرونا در لیبی هستیم.


او در ادامه درباره اینکه آیا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با کشورهای حامی خلیفه حفتر در تماس است یا خیر؟ افزود: تماس‌های تلفنی پشت پرده وجود دارد و ما از ابزارهایی استفاده می‌کنیم که تأثیر بیشتری داشته باشند.


در همین حال هیئت اعزامی سازمان ملل به لیبی در بیانیه‌ای تأکید کرد که این سازمان فقط دولت وفاق ملی و توافقنامه صخیرات را به رسمیت می‌شناسد.


در این بیانیه آمده است: استفانی ویلیامز، کاردار فرستاده سازمان ملل به لیبی در تماسی تلفنی با فائز السراج، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی درباره تحولات اخیر لیبی گفت‌وگو کرد.


این هیئت در ادامه آورده است: طبق قطعنامه‌های شورای امنیت، توافق سیاسی و نهادهای تشکیل شده در نتیجه آن تنها چارچوب به رسمیت شناخته شده برای دولت لیبی در سطح بین‌المللی است و هرگونه تغییر سیاسی باید از طریق ابزارهای دموکراتیک صورت بگیرد.


خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» سه شنبه بدون استناد به هیچ قانون تایید شده داخلی یا بین‌المللی، توافقنامه صخیرات را ملغی اعلام کرده و خود را در راس فرماندهی لیبی منصوب کرد، در مقابل آمریکا این اقدام حفتر را محکوم کرد؛ اقدامی که واکنش‌های داخلی و خارجی متعددی را به دنبال داشت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها